• 0

Beleggingsfonds op de balans: waarderen op historische kostprijs of marktwaarde?

(aangepast)

Ik borduur graag even verder op een discussie onderaan in dit gesloten topic.

Ik heb eenzelfde vraag als @MauriceS, hij schreef destijds:

 

Quote

Ik begrijp het verhaal rondom aandelen, qua boekhouding lijkt me dit vrij gemakkelijk op te zetten zodat ik ze voor kostprijs of lager op de balans zet. Nu wil ik graag ook in ETF's beleggen. Ik lees her en der, dat door de zogenaamde VBI status ik deze wel voor de werkelijke koers op de balans moet zetten, dus dat ik koerswinsten per jaar moet afrekenen. Klopt dit, of mag ik deze ook voor de kostprijs waarderen tot ik ze verkoop?

 

@Joost Rietveldgaf vervolgens aan:

Quote

Dat hangt af van de voorwaarden van die ETF. Als die voorwaarden in hun land gelijk zijn aan de Nederlandse VBI (vrijgesteld van vennootschapsbelasting en niet verplicht om direct rendement uit te keren) dan geldt ook artikel 3.29a wet IB (geldt ook voor de VPB) en moet je die ETFs waarderen op werkelijke waarde.

 

Mijn vraag is tevens in het kader van ETF's, zoals bijvoorbeeld de fondsen van Northern Trust (World, EM, Europe). Dit zijn fondsen met Ierland als domicilie, zie ook het factsheet. Uit dit artikel van ABN AMRO wordt tevens bevestigd dat bij dergelijke fondsen op de actuele (markt)waarde moet worden gewaardeerd.

 

Mijn oog is vervolgens gevallen op het volgende artikel uit een publicatie uit 2015 van de Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden:
 

Quote

 

Artikelen:

Artikel I: Artikel I wijzigt het Besluit actuele waarde.

 

Onderdeel C

 

In artikel 2:395a BW is een speciaal regime voor micro-ondernemingen neergelegd. Een rechtspersoon kwalificeert als micro-onderneming indien hij voldoet aan minimaal twee van de volgende drie vereisten: a. een balanstotaal van niet meer dan € 350.000; b. een netto-omzet van maximaal € 700.000; c. een gemiddeld aantal werknemers van minder dan 10. De vrijstellingen die gelden voor micro-ondernemingen betreffen, kort weergegeven: a. het opstellen van een verkorte balans; b. het opstellen van een verkorte winst- en verliesrekening; c. vrijstelling van het opstellen van een toelichting op de jaarrekening; d. vrijstelling van het opstellen van een bestuursverslag; d. de beperking van de publicatieplicht tot de verkorte balans; en e. vrijstelling van de accountantscontrole (vgl. Kamerstukken II, 2014/15, 34 176, nr. 3, p. 19 e.v. voor een meer uitgebreide beschrijving van het regime).

 

Op grond van artikel 36, derde lid, van de richtlijn jaarrekening, mag een lidstaat met een speciaal regime voor micro-ondernemingen, niet toestaan dat micro-ondernemingen waardering tegen marktwaarde (fair value) toepassen. Het gebruik van marktwaarde zou ertoe kunnen leiden dat er gedetailleerde informatie moet worden verstrekt ter verklaring van de grondslag waarop de marktwaarde van bepaalde posten is vastgesteld. Deze waarderingswijze wordt daarom niet geschikt geacht binnen het regime voor micro-ondernemingen, waarin de jaarrekening nog maar heel beperkt behoeft te worden toegelicht.

 

Daarom is in het nieuwe artikel 5a bepaald dat waardering tegen marktwaarde niet is toegestaan voor micro-ondernemingen. Dit is van belang voor de waardering van financiële instrumenten en beleggingen, waarvoor de artikelen 10 en 11 bij het gebruik van actuele waarde, waardering tegen marktwaarde voorschrijven. Deze bepalingen dienen niet te worden toegepast door micro-ondernemingen; zij moeten financiële instrumenten en beleggingen waarderen tegen verkrijgingsprijs. Wanneer een onderneming die als micro-onderneming zou kwalificeren, toch gebruik wil maken van waardering tegen marktwaarde, zal deze moeten kiezen voor het regime voor kleine rechtspersonen.

 

 

Redeneer ik juist dat met deze wijziging het voor een micro-onderneming niet nodig is om een beleggingsfonds, dat zich kenmerkt als een vrijgestelde beleggingsinstelling, op de balans te waarderen tegen marktwaarde, maar dat tegen verkrijgingsprijs / kostprijs volstaat?

aangepast door Kaspers
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.