Ik ben leverancier van zonnepaneelsystemen. Per 1 januari gaat er 0% BTW gelden op de levering van systemen aan particulieren op woningen.
Nu heb ik meerdere klanten die lastig zitten qua "normale" BTW-teruggave en de OVOB, en die willen graag de panelen volgend jaar gefactureerd hebben.
De simpele oplossing is dan ook eind van het jaar bestellen en monteren, en dan na 1 januari factureren.
Echter, sommige klanten zitten nu al tegen enorme maandvoorschotten aan te kijken vanwege de nieuwe energieprijzen en willen zo snel mogelijk panelen op het dak.
Daarnaast spelen er ook nog leveringsproblemen mee bij sommige klanten, waardoor de omvormer pas maanden later beschikbaar is - en het systeem dan ook pas na levering van de omvormer gaat produceren. de situatie is in principe zo dat als je nu bestelt, je eind dit jaar of zelfs pas volgend jaar de bijpassende omvormer hebt. Als je pas in december gaat bestellen, kun je waarschijnlijk wachten tot juli voordat er een omvormer beschikbaar is.
Omvormers op voorraad nemen ligt, net als panelen, gevoelig, want als ze per ongeluk een half jaar (of langer) op de plank liggen, ben je dus al een deel van de fabrieksgarantie kwijt. Maar de omvormer moet wel echt bij het systeem passen, dus het kan voorkomen dat het even duurt voordat ik een bepaald type weer nodig heb - ik ben nou ook weer niet zo groot dat ik die dan weer 2 weken later wel kwijt ben.
Ik was zelf gewend per project te bestellen en dat direct naar de klant te sturen en een montageploeg er achteraan - en daarna meteen de factuur nadat het systeem aantoonbaar werkte. Maar door de huidige economische toestand moet ik nu ook zelf noodgedwongen toch materiaal op voorraad gaan nemen - wat sowieso al een hoop geld vast legt en dus ook risico's met zich mee brengt.
We bouwen de systemen nu ook in delen: eerst het werk buiten met de panelen, en als de omvormer komt (dat kan maanden later zijn) gaat er opnieuw een monteur heen en levert het systeem dan werkend op.
Om niet in de liquiditeitsproblemen te komen ben ik daarom begonnen met 80%-facturen wanneer het eerste deel klaar is, en de laatste 20% wanneer het systeem aantoonbaar werkt.
Ik zou graag mijn klanten willen helpen die met de BTW zitten en zit te denken om mijn klanten ofwel ook een voorschot te laten betalen ter grootte van ong. 80%, en dan pas later de factuur (ter grootte van 100%), waarbij ik het voorschot in mindering breng. Als de omvormer pas in december of zelfs 2023 komt, zou die factuur dan zonder BTW mogen zijn voor de klant.
Het probleem van een voorschot is dan wel dat het geen officiële factuur zou zijn en dus geen officiële inkomsten (omzet) aan mijn zijde - terwijl de aanschaf van materialen wel betaald moet worden. En het ligt bij de klant op het dak, is in feite (deels) geleverd en dus ook geen voorraad te noemen.
Een ander idee is dat ik die 80% nu wél factureer, met 21% BTW, en die voor die systemen die in 2023 op worden geleverd en de eindfactuur in 2023 krijgen weer volledig crediteer met die BTW, en dan tegen 100% een factuur zonder BTW uitschrijf. Dan heb ik netjes omzet waartegen de inkoop ook nog eens netjes wegvalt, en de klant heeft dan ook netjes op het moment dat het systeem in 2023 wordt opgeleverd de 0% BTW over het dan pas opgeleverde systeem.
Maar ik heb eigenlijk geen idee of dit soort dingen wel kunnen...
Heeft iemand van jullie daar ideeën over? En als dit niet mag, zou er dan een andere methodiek wel mogen waarbij er voor zowel mij als de klant geen nadelen zijn?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
R.Bertrand
R.Bertrand
Ik ben leverancier van zonnepaneelsystemen. Per 1 januari gaat er 0% BTW gelden op de levering van systemen aan particulieren op woningen.
Nu heb ik meerdere klanten die lastig zitten qua "normale" BTW-teruggave en de OVOB, en die willen graag de panelen volgend jaar gefactureerd hebben.
De simpele oplossing is dan ook eind van het jaar bestellen en monteren, en dan na 1 januari factureren.
Echter, sommige klanten zitten nu al tegen enorme maandvoorschotten aan te kijken vanwege de nieuwe energieprijzen en willen zo snel mogelijk panelen op het dak.
Daarnaast spelen er ook nog leveringsproblemen mee bij sommige klanten, waardoor de omvormer pas maanden later beschikbaar is - en het systeem dan ook pas na levering van de omvormer gaat produceren. de situatie is in principe zo dat als je nu bestelt, je eind dit jaar of zelfs pas volgend jaar de bijpassende omvormer hebt. Als je pas in december gaat bestellen, kun je waarschijnlijk wachten tot juli voordat er een omvormer beschikbaar is.
Omvormers op voorraad nemen ligt, net als panelen, gevoelig, want als ze per ongeluk een half jaar (of langer) op de plank liggen, ben je dus al een deel van de fabrieksgarantie kwijt. Maar de omvormer moet wel echt bij het systeem passen, dus het kan voorkomen dat het even duurt voordat ik een bepaald type weer nodig heb - ik ben nou ook weer niet zo groot dat ik die dan weer 2 weken later wel kwijt ben.
Ik was zelf gewend per project te bestellen en dat direct naar de klant te sturen en een montageploeg er achteraan - en daarna meteen de factuur nadat het systeem aantoonbaar werkte. Maar door de huidige economische toestand moet ik nu ook zelf noodgedwongen toch materiaal op voorraad gaan nemen - wat sowieso al een hoop geld vast legt en dus ook risico's met zich mee brengt.
We bouwen de systemen nu ook in delen: eerst het werk buiten met de panelen, en als de omvormer komt (dat kan maanden later zijn) gaat er opnieuw een monteur heen en levert het systeem dan werkend op.
Om niet in de liquiditeitsproblemen te komen ben ik daarom begonnen met 80%-facturen wanneer het eerste deel klaar is, en de laatste 20% wanneer het systeem aantoonbaar werkt.
Ik zou graag mijn klanten willen helpen die met de BTW zitten en zit te denken om mijn klanten ofwel ook een voorschot te laten betalen ter grootte van ong. 80%, en dan pas later de factuur (ter grootte van 100%), waarbij ik het voorschot in mindering breng. Als de omvormer pas in december of zelfs 2023 komt, zou die factuur dan zonder BTW mogen zijn voor de klant.
Het probleem van een voorschot is dan wel dat het geen officiële factuur zou zijn en dus geen officiële inkomsten (omzet) aan mijn zijde - terwijl de aanschaf van materialen wel betaald moet worden. En het ligt bij de klant op het dak, is in feite (deels) geleverd en dus ook geen voorraad te noemen.
Een ander idee is dat ik die 80% nu wél factureer, met 21% BTW, en die voor die systemen die in 2023 op worden geleverd en de eindfactuur in 2023 krijgen weer volledig crediteer met die BTW, en dan tegen 100% een factuur zonder BTW uitschrijf. Dan heb ik netjes omzet waartegen de inkoop ook nog eens netjes wegvalt, en de klant heeft dan ook netjes op het moment dat het systeem in 2023 wordt opgeleverd de 0% BTW over het dan pas opgeleverde systeem.
Maar ik heb eigenlijk geen idee of dit soort dingen wel kunnen...
Heeft iemand van jullie daar ideeën over? En als dit niet mag, zou er dan een andere methodiek wel mogen waarbij er voor zowel mij als de klant geen nadelen zijn?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/73819-in-2023-0-btw-op-zonnepanelen-facturatie-en-btw-hier-omheen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag