TwaBla Geplaatst: 18 oktober 2022 TwaBla 22,7k 1426 Geplaatst: 18 oktober 2022 Het is op dit forum een terugkerend onderwerp: wie bepaalt hoe een product verkocht wordt, voor welke prijs? De Autoriteit Consument & Markt is met een campagne begonnen om zowel leveranciers als wederverkopers eraan te herinneren dat opgelegde adviesprijzen niet toegestaan zijn. Daarin wordt oa behandeld welke afspraken wel en niet mogen, vanuit de optiek van leverancier en winkelier. Ik zag zo snel niet wat wederverkopers moeten doen die gedoe hebben met leveranciers omdat ze geen onderdeel zijn van een geautoriseerd dealernetwerk. Daar krijgt dit forum namelijk ook veel vragen over. Kan de ACM wellicht halverwege de campagne ook toevoegen. Link naar het artikel : https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/concurrentie-en-marktwerking/concurrentie-en-afspraken-tussen-bedrijven/wie-bepaalt-de-prijs Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/73932-acm-campagne-wie-bepaalt-de-prijs/ Delen op andere sites More sharing options...
RubenT Geplaatst: 18 oktober 2022 RubenT Moderator 830 228 Geplaatst: 18 oktober 2022 3 minuten geleden, TwaBla zei: Ik zag zo snel niet wat wederverkopers moeten doen die gedoe hebben met leveranciers omdat ze geen onderdeel zijn van een geautoriseerd dealernetwerk. Bij de vragen die op de Waar kan ik als afnemer op letten-pagina zijn geformuleerd, wordt bij de tweede vraag ingegaan op wat je kunt/moet doen. De ACM heeft een voorbeeldbrief waarmee je een leverancier kunt aanschrijven. Of bedoelde je dat niet? In mijn ogen een goede zaak dat de ACM hiermee bezig is. Uit eigen ervaring, en wat ik om me heen hoor, zijn er regelmatig situaties waarin een leverancier toch wel over de grens gaat wat dit betreft. Het blijft wel lastig: hoe hard wil je tegen je leverancier aanschoppen? In hoeverre zal je je echt gesteund voelen door de ACM (en hebben ze dus capaciteit om daadwerkelijk onderzoek uit te voeren en op te treden tegen leveranciers)? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/73932-acm-campagne-wie-bepaalt-de-prijs/#findComment-666760 Delen op andere sites More sharing options...
TwaBla Geplaatst: 18 oktober 2022 Auteur TwaBla 22,7k 1426 Geplaatst: 18 oktober 2022 1 minuut geleden, RubenT zei: Of bedoelde je dat niet? Er komen regelmatig vragen voorbij van (online) verkopers die gedoe hebben met de 'officiële' distributeur omdat die iets anders eist: andere prijs, andere reclame, ander assortiment. Dan koopt de reseller doorgaans in via een andere leverancier of in het buitenland: parallel. Dat mag gewoon binnen de ER, maar leidt wel tot gedoe. Het zou helpen als de ACM niet alleen de klassieke supply chain behandelt, maar ook de nieuwe Europese realiteit erbij betrekt. Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/73932-acm-campagne-wie-bepaalt-de-prijs/#findComment-666761 Delen op andere sites More sharing options...
TwaBla Geplaatst: 20 oktober 2022 Auteur TwaBla 22,7k 1426 Geplaatst: 20 oktober 2022 Vooruitlopend op Black Friday waarschuwt de ACM leveranciers dat het niet okay is om de centraal gecoördineerd de indruk te wekken dat de nieuwe voor-prijs gebaseerd is op een kunstmatig opgepompte van-prijs. Dirkzwager signaleert echter dat Europese richtlijnen (richtsnoeren verticale beperkingen) zo'n centraal gecoördineerde actie juist wel lijken toe te staan. Dat is nogal petiterig, want het betreft dan vooral centraal opgelegde prijzen bij franchise-organisaties oftewel bedrijven met een eenvormig distributiestelsel. Nep-aanbiedingen worden sinds een paar maanden sowieso strenger bekeken door de ACM, want van-voor prijzen dienen gebaseerd te zijn op een prijs die de voorgaande drie maanden (binnenkort wordt dat dertig dagen) in praktijk gehanteerd werd. Quote De nieuwe regels bepalen dat de oorspronkelijke prijs waar de korting van af gaat (de ‘van-prijs’), de laagste prijs moet zijn die de verkoper 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd. De regelgeving komt voort uit een Europees besluit om deze manier van prijsaanduidingen vanaf medio 2022 overal in de EU te gaan hanteren. Een aantal winkelketens omzeilt deze regel echter door van/voor aanbiedingen te baseren op adviesprijzen van leveranciers, met name Lidl en Wehkamp. Dat heeft niks te maken met het buigen voor die leveranciers, maar het stelt deze winkels in staat de indruk te wekken dat er veel voordeel te behalen valt. Het hele domein van prijzen en hun psychologie is fascinerend. Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/73932-acm-campagne-wie-bepaalt-de-prijs/#findComment-666833 Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen