• 0

Welke condities gebruik ik om buiten de EU te verzenden via e-shop?

(aangepast)

Ik krijg regelmatig de vraag of ik ook verzend buiten de EU en ik wil dit nu als standaard optie aanbieden op 1 van mijn webshops. 

 

- Ben ik dan gebonden aan de EU regels mbt verzenden en retouren ?

- Onder welke condities moet ik verzenden buiten de EU of kan ik die condities zelf bepalen? 

 

Ik zou willen weten in hoeverre ik aansprakelijk ben voor het afleveren van de bestelling. Is dat tot aan de douane van bestemming of is dat tot het afleveradres? 

 

Alles wat ik tot nu toe verzonden heb naar klanten buiten de EU is in overleg gegaan met de klant en dit is ook altijd goed gegaan. Maar ik wil dit nu op regelmatige basis gaan aanbieden met vooraf bepaalde voorwaarden en tarieven.

aangepast door Derek-Jan
titel verduidelijkt
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 25-10-2022 om 12:52, Derek-Jan zei:

- Ben ik dan gebonden aan de EU regels mbt verzenden en retouren ?

Nee, de wet- en regelgeving van het land waarop je je actief richt is van toepassing. Dat betekent dat je dat per land in kaart moet brengen. De RVO heeft daar informatie over.

 

Op 25-10-2022 om 12:52, Derek-Jan zei:

- Onder welke condities moet ik verzenden buiten de EU of kan ik die condities zelf bepalen? 

In principe bepaal je die zelf, maar wel in lijn met bovenstaande.

 

 

Op 25-10-2022 om 12:52, Derek-Jan zei:

Ik zou willen weten in hoeverre ik aansprakelijk ben voor het afleveren van de bestelling. Is dat tot aan de douane van bestemming of is dat tot het afleveradres? 

Het lijkt me dat Incoterms daarbij van toepassing (kunnen) zijn. Die zijn volgens mij niet beperkt tot B2B.

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, RubenT zei:

Nee, de wet- en regelgeving van het land waarop je je actief richt is van toepassing. Dat betekent dat je dat per land in kaart moet brengen. De RVO heeft daar informatie over.

 

 

Dat lijkt me niet erg praktisch. Hoe word bepaald op welk land je je richt? Word dat bepaald door de domein extensie? De taal van de website ? 

 

Ik gebruik een .shop domein in het Engels. Daarnaast heb ik alleen de vermelding dat ik wereld wijd verzend. Maar om dan voor elk land aparte condities te bepalen lijkt me niet wenselijk. 

 

Verder was ik van plan om buiten de EU te versturen obv de incoterm DAP, lijkt mij het meest logische?

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Dat lijkt me niet erg praktisch. Hoe word bepaald op welk land je je richt? Word dat bepaald door de domein extensie? De taal van de website ? 

Mee eens. Of je je actief op een bepaald land richt kan inderdaad worden vastgesteld aan de hand van factoren zoals taal van de website, specifieke betaalmethode voor dat land, en bijvoorbeeld informatie over verzending naar dat specifieke land op je Verzenden-pagina. In de meeste gevallen kan dus geconcludeerd worden dat je je op een land richt en dus die wet- en regelgeving van toepassing is.

Het is andersom meer de uitzondering dat als je je webshop bijvoorbeeld alleen op Nederland richt (taal, betaalmethoden, verzendmogelijkheden), maar een Duitser die Nederlands begrijpt met iDeal afrekent, een afhaalpunt in NL in de buurt van de Duitse grens kiest en dan claimt dat Duits recht van toepassing zou zijn. Dat zal dan geen stand houden.

Uit jouw verhaal blijkt wel dat je je bewust op een bepaald land (of meerdere) wil richten, dus dan zal die wet- en regelgeving van toepassing zijn.

 

 

40 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Ik gebruik een .shop domein in het Engels. Daarnaast heb ik alleen de vermelding dat ik wereld wijd verzend. Maar om dan voor elk land aparte condities te bepalen lijkt me niet wenselijk. 

Het vraagt inderdaad wat meer werk in de voorbereiding. Ergens is dat natuurlijk ook niet vreemd: Wet- en regelgeving van de Nederlandse/Europese markt is ons beter bekend omdat we er zelf mee te maken hebben, maar het is een flinke uitbreiding van je gebied als je opeens wereldwijd klanten wil kunnen bedienen. Je zou dat ook stapsgewijs kunnen doen door het in eerste instantie op te zetten voor de landen waar je tot op heden de meeste aanvragen voor hebt gekregen. Goede administratie m.b.t. bijvoorbeeld BTW zal wereldwijd ook niet mals zijn.

 

 

46 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Verder was ik van plan om buiten de EU te versturen obv de incoterm DAP, lijkt mij het meest logische?

De verantwoordelijkheid voor de invoer ligt dan wel bij de koper, dus documentatie en evt. invoerrechten. Dat moet je met je kopers wel goed af kunnen stemmen. Met de keuze van een Incoterm beantwoord je in ieder geval je vraag tot waar je verantwoordelijk bent voor de zending.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
23 uur geleden, RubenT zei:

Je zou dat ook stapsgewijs kunnen doen door het in eerste instantie op te zetten voor de landen waar je tot op heden de meeste aanvragen voor hebt gekregen. Goede administratie m.b.t. bijvoorbeeld BTW zal wereldwijd ook niet mals zijn.

 

Het zal voorlopig voornamelijk Australie en Noord Amerika zijn. Ik zal me daar nog eens in verdiepen.

 

Wat BTW betreft lijkt het me heel simpel, de EU heb ik volledig onder controle en de rest is voor mij allemaal export dus 0%. Mijn software splitst dat al keurig uit dus daar heb ik niet zo heel veel werk aan.

aangepast door Derek-Jan
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.