• 0

Prijsindexatie huur kantoorruimte

Dag,

 

Op 16 dec 2022 gaan mijn nieuwe huurovereenkomst (huurovereenkomst kantoorruimte (ROZ)) van mijn kantoorruimte in. De huur wordt, op basis van mijn oude huur, geïndexeerd met (volle!!) 12% volgens CPI bij aanvang van de nieuwe huurovereenkomst. Dit is niet in de overeenkomst vermeld, ik heb hier alleen per e-mail uitleg over gekregen van mijn verhuurder. Uit de overeenkomst blijkt dat de huur jaarlijks op 1 juli wordt geïndexeerd. Mijn vraag is, is dit toegestaan? Volgens mij is dat 2x indexeeren in 1 jaar. Is de verhuurder niet verplicht om de datum van de eerste indexatie in het contract te vermelden? Als de huur op 16 december 2022 wordt geïndexeerd, vindt de volgende indexatie pas op 16 december 2023 plaats. Of als de verhuurder op 1 juli wil indexeren, moet hij bij aanvang van de overeenkomst niet voor het eerst de huur indexeren. Wat is hier de juiste aanpak?

Alvast bedankt.

Mvg. T.S.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
21 uur geleden, TinaSej zei:

Elke 5 jaar wordt er gekeken of ik nog als kunstenaar in de ruimte werkzaam ben en zo ja, dan wordt er een nieuwe overeenkomst aangegaan voor de volgende 5 jaar. Een beetje omslachtig, maar dat zijn de regels.


Waar staan die zogenaamde regels dan?? Kun je die citeren?

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, TinaSej zei:

Omdat de verhuurder een regeling handteren van de verhuur van werkplekken aan kleine creatieve ZZP’ers, wordt de huur, om de huur betaalbaar te behouden, niet verhoogd bij een nieuwe overeenkomst, maar wordt wel geïndexeerd volgens de consumentenprijsindex (CPI).

Het gaat niet om het etiketje dat je(de verhuurder) erop plakt, maar wat er feitelijk gebeurt. En dat is dat de huur dus vaker dan 1 keer per jaar verhoogd wordt (met welke rekenmethode dan ook).

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 uur geleden, TinaSej zei:

Het enige dat overblijft is nu mijn geldboom water te geven en te hopen dat de huur volgend jaar voor mij betaalbaar zal zijn. 

 

Nee. Je hebt immers nog niet getekend, dus je hebt kansen genoeg.

Dus je kunt onderhandelen over de huurprijs en de duur van de overeenkomst (korter!), een kortere opzegtermijn, per wanneer een volgende verhoging ingaat en hoe die berekend wordt. En over nog veel meer aspecten van de overeenkomst.


Durf of kun je dit niet? Schakel een huurrechtjurist in.

 

En je kunt ook andere ruimte zoeken, genoeg ruimte te huur.

 

aangepast door UwJurist
typefout hersteld

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.