• 0

Deelneming wel of niet opnemen

Ik hoop dat ik een eenduidig antwoord vind hier. Een jaar of wat geleden heb ik mij mee laten slepen in een bijna idiote BV constructie omdat iemand 'het wel even zou oplossen in de markt'. Uiteindelijk niet dus. Die iemand heeft een administratiekantoor en zou voor de anderen wel even de administratieve rompslomp voor zijn rekening nemen. met de nodige vertraging en uitstel heeft hij dat een jaar gedaan. Nu is hij boos en laat het mij verder uitzoeken. Dat terzijde. Mijn BV heeft voor 33,3% aandelen in een andere BV waar geen baten uitkomen, alleen maar kosten. Op mijn dringende verzoek worden de activisten van die flauwekul nu gestaakt (al gaat dat ook niet vanzelf).

 

Ik heb nu dus een BV waar ik vanaf wil. Over het gebroken boekjaar 2019 en 2020 is de aangifte Vpb gedaan. Echter is daarbij het negatieve resultaat uit deelneming meegenomen, waarvoor een voorziening is genomen. Er is echter geen enkel document waaruit blijkt dat mijn BV op een of andere manier 'garant staat' voor dat negatieve vermogen van die andere BV. Dat is nooit goed verwerkt of vastgelegd.

 

Naar mijn bescheiden mening had die voorziening nooit genomen mogen worden en zou alleen het bedrag van de aandelen (een heuse € 0,60) tot nul moeten zijn afgewaardeerd.

 

Nu ik voor het jaar 2021 zelf mijn Vpb aangifte wil gaan doen (het is geen rocket-science) wil ik het zonder die deelneming doen: immers het vermogen is negatief en mijn BV hoeft daar formeel niet mee. De gegevens over die deelneming krijg ik niet (echt allemaal kinderachtig gedoe) dus dit is volgens mij een prima oplossing.

 

Mijn vraag/vragen

- moet ik de aangifte over 2019-2020 herzien?

- klopt mijn redenering (geen voorziening voor de deelneming)

- is wel sprake van een deelneming en deelnemingsvrijstelling??

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op HL, maar nare situatie.

 

Aangifte 2019-2020 herzien helpt wel omdat dan de eigen vermogens aansluiten bij jouw (geheel correcte) zienswijze over 2021.

 

Inderdaad geen voorziening deelneming. Veelgemaakte fout terwijl er inderdaad een in de volksmond genoemde 403-verklaring voor nodig is.

 

Er is wel sprake van een deelneming en ook deelnemingsvrijstelling, alleen dus niet van aftrek van verlies uit deelneming in jouw Holding omdat dat onder de deelnemingsvrijstelling niet gaat

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.