• 0

Factuur aan kerk incl. of excl btw?

Hi allemaal!

Ik heb een vraag over een factuur. Er is een event geweest (filmpremière + spreker) wat ik heb georganiseerd, film is ook van mij, wat zich heeft plaats gevonden in een kerk. Ticketverkoop ook via hen gegaan. We hadden een partage overeenkomst van de ticketverkoop (dus een deel naar hen en een deel naar mij).
De winst van deze verkoop willen ze naar mij overmaken en daarvoor kon ik een factuur sturen met dat bedrag. Ik ken niet anders dan dat ik een btw-plichtig bedrijf ben dus over die winst hanteerde ik 21% btw. 
Nu zegt de kerk dat ze niet aan btw doen, dus dat het totaal bedrag inclusief btw op dat winst bedrag uit moet komen. Maar dat is toch gek? (Want ik houd dan natuurlijk ook minder over). Kunnen zij als kerk niet ook de btw terugkrijgen via een andere route? Of moet ik iets doen met een bepaalde btw-vrijstelling?

Bedankt als je dit leest en wellicht een tip\advies hebt voor mij! 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 4

Btw plicht wordt bepaald door wat je levert en niet door wie de factuur ontvangt.

Dus ja jij moet BTW rekenen.

 

Het klopt wel dat de kerk niets met de btw kan, ze kunnen die niet terugvragen. En nee daar zijn geen regelingen voor. Alle consumenten en niet-btw plichtige organisaties krijgen btw berekend waar ze niks mee kunnen.

 

Maar in deze afspraak is het toch geen issue?

De winst die ze jou betalen kun je opvatten als factuurbedrag incl btw. Jij draagt netjes de btw af

Het kost de kerk geen geld en jou ook niet want je wist toch vooraf niet hoeveel het zou opleveren.

Er was hooguit een misverstand over de BTW maar dat maakt de afspraak niet aners, alleen de manier waarop je dacht te moeten afrekenen is anders.

 

Link naar reactie
  • 0

In principe is een simpele winstverdeling onbelast. Wat hier wordt bedoeld (en daar zijn ook uitspraken over) is dat de volledige dienst BTW belast is, dus ook de daarin begrepen winst.

De winst die je deelt met de kerk maakt onlosmakelijk deel uit van de prestatie die je hebt geleverd, zo moet je dat zien. Ook als deze pas later tot uitkering komt.

Omdat de kerk een niet-btw plichtige is zijn de bedragen die je daaraan in rekening (mag) brengen dus inclusief btw, tenzij je anders afspreekt.

Link naar reactie
  • 0
Op 29-11-2022 om 13:41, Sofkos zei:

We hadden een partage overeenkomst van de ticketverkoop (dus een deel naar hen en een deel naar mij).

 

Is met de ticketverkoop geen sprake van omzet i.p.v. winst? Maakt voor de BTW verder niet uit, maar wel voor het bedrag dat de vraagsteller moet ontvangen. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 442 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.