• 0

BTW terugvragen op diensten van buiten EU die WEL Nederlandse BTW rekenen

Ik zit met de volgende vraag.

 

Ik heb een eenmanszaak, volledig BTW plichtig. 

 

Ik koop vaak goederen of krijg e-diensten geleverd vanuit buiten de EU (bv uit US, Canada, China). Sinds geloof ik 2020/2021 is er nieuwe wetgeving ingevoerd in Europa waardoor leveranciers uit deze landen standaard 21% BTW aan mij rekenen omdat ik in Nederland woon. Ze dragen deze BTW in Europa af volgens het zogenaamde MOSS systeem, die de BTW doorstuurt naar de betreffende lidstaten. Voordeel bij goederen is in elk geval dat de zendingen vaak direct door de douane gaan zonder narekening.

 

Voorheen was op e-diensten vanuit deze landen helemaal geen BTW verschuldigd (of BTW gebaseerd op land van leverancier) en op goederen leveranties werd bij invoer door de douane alsnog BTW gerekend, waarvan ik dan een factuur van bv PostNL kreeg en ik de BTW direct kon terugvragen als voorbelasting.

 

Maar nu ontstaat de situatie dat deze bedrijven mij direct 21% BTW rekenen over goederen en e-diensten, ik vaak geen optie krijg om mijn BTW nummer in te voeren bij veel van deze bedrijven (omdat ze dat gewoon niet geïmplementeerd hebben en niet snappen) en ik dus ten onrechte BTW betaal (aan de Nederlandse staat).

 

Maar de vraag is, kan ik het gewoon opnemen als standaard voorbelasting? Ik heb natuurlijk geen factuur met een Nederlands BTW nummer erop, maar ik kan wel redelijk aannemelijk maken dat deze BTW wel degelijk aan de Nederlandse belastingdienst is afgedragen. Dit is volgens mij een grijs gebied waar ik eigenlijk niets online over kan vinden.

 

Als dit niet mag zit hier een aanzienlijk belasting lek wat naar mijn idee veel ondernemers schade zal opleveren

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, R0bb3d zei:

Ik heb natuurlijk geen factuur met een Nederlands BTW nummer erop, maar ik kan wel redelijk aannemelijk maken dat deze BTW wel degelijk aan de Nederlandse belastingdienst is afgedragen.

 

Je hebt een goed punt hier. Het is ook een vrij nieuwe vraagstuk ook.

 

Maar toch denk ik dat je eigenlijk (formeel gesproken dan) geen recht hebt op aftrek van voorbelasting. Want het BTW nummer van de leverancier is niet bekend.

En dan valt het nooit te controleren (door de overheid in NL) of de BTW werkelijk overgedragen is.

 

Mocht het nummer wél bekend zijn (lees: op de factuur staan) dan is het anders. Dan is het verder niet jouw probleem of de leverancier de door jou teruggevraagde voorbelasting werkelijk afgedragen is of niet (mocht alle andere verplichte dingen op de factuur vermeld zijn dan natuurlijk).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Mocht het nummer wél bekend zijn (lees: op de factuur staan) dan is het anders. Dan is het verder niet jouw probleem of de leverancier de door jou teruggevraagde voorbelasting werkelijk afgedragen is of niet (mocht alle andere verplichte dingen op de factuur vermeld zijn dan natuurlijk).

 

 

Ik begeef me nu wel een beetje buiten mijn vakgebied, maar ik weet wel dat er zoiets is als een "IOSS nummer". Dit is iets soortgelijks als een BTW nummer voor bedrijven buiten de EU, waarmee ze kunnen aantonen dat ze geregistreerd zijn om BTW af te dragen in de EU. Leveranciers van goederen van buiten de EU naar de EU moeten dit nummer kenbaar maken aan de douane als ze een pakket sturen waarmee de douane dus weet wie de afzender is en dat er in principe al BTW betaald is. Zonder dat nummer zal de douane nogmaals BTW aan de ontvanger in rekening brengen.

 

In theorie zou het IOSS nummer van de leverancier dus voldoende info voor de belastingdienst moeten zijn, maar goed zo makkelijk is het uiteraard niet. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bert. zei:

IOSS is alleen bedoeld voor B2C. Als je een DDP levering krijgt van een niet-EU bedrijf zal de verkoper dat dus anders op moeten lossen. 

 

Ahja, die termen moest ik even opzoeken. Delivered Duty Unpaid (DDU) en Delivered Duty Paid (DDP).

 

Dus mijn probleem met goederen is in feite dat deze bedrijven gefocussed zijn op consumenten in de EU (kan zeker kloppen) en daarom gewoon standaard alles DDP sturen en dus BTW afrekenen. Ik moet ze dus zien te overtuigen dat ze mij zendingen DDU sturen als bedrijf, zodat ik een correcte BTW factuur krijg van de vervoerder in Nederland voor import BTW en op die manier dus voorbelasting kan nemen.

 

Bij online diensten is het in feite hetzelfde verhaal, maar die zullen mijn BTW nummer moeten verwerken om geen BTW te rekenen. Ik weet dat sommige dienstverleners in bv VS dit inderdaad de BTW laten zitten als je een geldig BTW nummer opgeeft.

 

Ofwel anders gezegd, waarschijnlijk is het iets wat je zelf moet en kan oplossen met je leverancier als je eenmaal precies snapt hoe het zit (wat vrijwel niemand nog doet gezien het gebrek aan info hierover).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.