• 0

Facturen sturen vanuit een persoonlijke holding

Beste allemaal,

ik volg al een tijdje met interesse dit forum en het wordt tijd voor mijn eerste vraag :)

Ik heb een persoonlijke holding, deze is bij de KvK ingeschreven met als doel het beheren van aandelen en het doen van management taken voor de BV's die eronder hangen.

Nu doet mijn holding de aandelen in een van deze BV's van de hand omdat ik meer tijd aan de studie moet wijden. Mijn taken zijn overgedragen, echter het zal er wel in zitten dat ik af en toe nog om hulp gevraagd word met een project. Dit zal op uur basis gaan en betreft waarschijnlijk kleine bedragen.

Mijn vraag is: kan ik, belasting technisch/juridisch gezien, vanuit mijn holding voor deze incidentele diensten een factuur sturen? Het leveren van dit soort diensten is in principe niet een oogmerk van mijn holding dus bij de KvK is dat ook niet genoemd.

Ik weet niet wat gebruikelijk is in deze situaties. Is het de bedoeling dat ik daarvoor dan een eenmanszaak of iets dergelijks onder mijn holding hang? Of zal de belasting het verband opvatten als een arbeidsrelatie, en moet het bedrijf in kwestie dan loonheffingen en UWV inhouden?

Advies gewenst! :)

groeten,

Noddy

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Leuke vraag. In principe moeten je statuten (indien het standaardstatuten zijn) ruim genoeg zijn omschreven om deze activiteiten te kunnen doen. Indien dat niet zo is, kan je een passage in het verkoopcontract van de aandelen opnemen waarin je wordt verplicht bepaalde diensten te verlenen na verkoop. In dat geval kan er geen probleem zijn op dit punt.

Het tweede punt kan gecompliceerder zijn. Indien jij actief taken gaat doen die tot de kernactiviteit van de onderneming behoren, kan de belastingdienst zich op het standpunt stellen dat er sprake is van een fictief dienstverband. In dat geval moet je voormalige deelneming loonbelasting en sociale premies afdragen. Ik neem aan dat je dat niet wilt. Beter is het daarom om je taken dusdanig te omschrijven en vast te leggen (zonder daarbij de waarheid geweld aan te doen) dat blijkt dat je bijvoorbeeld een puur adviserende functie hebt. Bijvoorbeeld: je schrijft geen projectplan maar je beoordeelt het vrijblijvend.

Mocht je meer willen weten bel me dan maar even. Het nummer staat op mn site.

Kees de Kruiff

In Memoriam

• 0

.....In principe moeten je statuten (indien het standaardstatuten zijn) ruim genoeg zijn omschreven om deze activiteiten te kunnen doen. Indien dat niet zo is, ............

Wat zijn concreet de consequenties indien je feitelijke activiteiten niet corresponderen met hetgeen omschreven in je statuten.

• 0

In het volgende draadje https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=50;action=display;threadid=16345 heb je deze vraag ook al gesteld.

Ik stel dan ook voor om daar verder te gaan.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar