• 0

Is mijn holding btw-plichtig?

Mijn holding heeft samen met een onroerend goed BV een fiscale eenheid gevormd.

 

Inmiddels heeft de onroerend goed BV het pand verkocht, is de onroerend goed BV geliquideerd en heb ik de Belastingdienst verzocht de fiscale eenheid voor de btw te beëindigen. Dat is gebeurd.

 

Sindsdien krijg ik btw-aangiftes voor mijn holding. Maar in die holding gebeurt praktisch niets. De holding heeft alleen een uitstaande achtergestelde lening aan een andere BV (geen directe relatie met mijn holding). Kortom, er worden geen btw-plichtige leveringen of diensten verricht. Ik heb ook alleen wat btw te vorderen van bankkosten en eHerkenning.

 

Is mijn holding dan evengoed btw-plichtig of moet ik de Belastingdienst verzoeken om een vrijstelling? Op Internet lees ik niet eenduidig hoe hier mee om te gaan en ik wil niet achteraf de gevorderde btw terugbetalen.

 

Kan iemand mij een duidelijk antwoord hierover geven?

 

Vriendelijke groet,

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Paul,

 

BTw-plicht en BTW-omzet gaan hand in hand. Geen omzet die belast is met BTW dan geen BTW-plicht. Veelal duurt het een kwartaal of drie voordat de fiscus uit eigen beweging meldt dat je BTW-plicht per datum X eindigt. 

 

Als je dat eerder wilt laten gebeuren, dan is een briefje van jou naar de BD een snellere oplossing. Gewoon in vermelden dat er geen BTW-belaste prestaties meer zijn.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.