• 0

Tijdsinvestering in uitvinding dubbel belast?

Bijzondere situatie:

 

Na een sabbatical van anderhalf jaar ben ik wederom in loondienst gekomen. Binnen drie maanden stond ik wegens omstandigheden weer op straat. Geen rechten dus. Tegelijkertijd won ik een innovatieprijsvraag. Voor mij de reden om mijn vinding uit te werken. Gelukkig beschik ik over voldoende middelen (waarover keurig belasting is betaald) om de vinding helemaal uit te werken en op de markt te brengen en dat is inmiddels een feit.

 

Nu de vraag: Ik heb twee en een half jaar, 24/24 uur hieraan gewerkt. Ik heb mezelf onderhouden en heb alle kosten kunnen betalen. Maar de, zeg 5000 uur die ik er in heb gestopt, daar kan ik helemaal niets mee? Voor zover mij bekend kan ik deze uren niet als kosten opvoeren, zelfs niet een deel ervan. Ik heb eens een geprekje met de belastingdienst hierover gevoerd en deze wist te melden dat ik plm. € 500,- per maand als (compensatie) kosten op mag voeren. Mijn boekhouder is het hier echter niet mee eens; alle kosten moeten immers verantwoord kunnen worden.

 

Stel dat ik al mijn inspanningen had uitbesteed, dan had ik deze als ontwikkelingskosten kunnen opvoeren. Maar omdat ik het zelf heb gedaan niet? (even los van het feit dat ik dat niet had kunnen betalen)

 

Kortom, uit de inkomsten uit mijn product ga ik WEER belasting betalen, terwijl de ontwikkeling is betaald uit belast geld. (De harde kosten daargelaten natuurlijk)

 

Graag uw mening / advies.

Ik zou mijn uren natuurlijk in de ontwikkelingskosten willen stoppen.....

 

[titel aangepast ter verduidelijking - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, als je jouw spaargeld had benut om iemand anders in te huren, had die over zijn inkomen (waar jij al belasting over betaald hebt) weer belasting moeten betalen. En die had zijn netto inkomen aan de groenteboer uitgegeven, die daar wederom belasting over had moeten betalen.

 

Uiteindelijk komt het allemaal bij de belasting terecht. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Maar even serieus. Jouw spaargeld zit nu een vinding die wellicht geld gaat opbrengen. Daar zou een balanspost tegenover moeten staan. Jouw spaargeld is met andere woorden op je balans terecht gekomen.

 

Er is vast wel een financieel expert hier die het beter kan uitleggen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, die 5000 uur komen voor een deel terug in de "waarde" van het bedrijf. Het is niet gebruikelijk dat nu al op de balans te zetten, maar als er sprake is van uitgifte of verkoop van aandelen komt dat zeker aan de orde. Dan wordt de meerwaarde "goodwill" genoemd.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dat is toch eigenlijk een hele vreemde situatie?

 

Bijvoorbeeld : Ik heb enkele dure matrijzen laten maken voor dit product, hiervoor had ik ook een PC en software nodig. Al deze kosten komen netjes op de balans terecht, even simpel gezegd als ontwikkelingskosten. Al deze kosten zijn uit privé vermogen gefinancierd, en ik heb netjes de BTW terug gehaald.

 

Om uiteindelijk tot die matrijzen te komen zitten er ook de nodige engeneering uurtjes in. En omdat die ook uit privé vermogen zijn betaald kan ik deze niet in de ontwikkelingskosten opnemen?

 

Opnemen als goodwill is op een "commerciele balans" balans natuurlijk interessant, maar fiscaal heb ik er (nu) niet veel aan.

 

Hier moet toch iets aan te doen zijn?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo nlgrob,

 

ik ben bang dat ik je fiscaal niet veel gelukkiger kan maken.

 

Ten behoeve van de vinding die je hebt ontwikkeld, heb je uren en onkosten gemaakt. Daar staat tegenover dat in de toekomst - als alles goed gaat - bepaalde inkomsten worden behaald. Die inkomsten zullen belast zijn, waarbij de gemaakte onkosten in mindering komen op de fiscale winstberekening.

 

Blijft over de uren. Eigenlijk zou je jezelf daarvoor een vergoeding willen geven. Zo'n vergoeding zal altijd belast zijn voor de ontvanger, en aftrekbaar als zijnde kosten voor de verstrekker. Jij bent zowel verstrekker als ontvanger, dus het is broekzak-vestzak. Dit is echter wel het fiscaal principiële uitgangspunt.

 

(NB Dit is een vereenvoudigde fiscale voorstelling van zaken; afhankelijk van de werkelijke omstandigheden van jouw bedrijf - eenmanszaak of BV bijvoorbeeld - en van jouzelf, zijn er wel mogelijkheden om de belastingdruk te verlagen door jaren met winst te "compenseren" met jaren waarin je aan het ontwikkelen was en je geen inkomen had. Maar dit laat onverlet dat het eerder genoemde principe standhoudt.)

 

Wat elders in dit draadje wordt gemeld over balansen, winst en verliesrekeningen , goodwill, ontwikkelingskosten op de balans zetten etc. etc., dit alles zijn geen fiscale argumenten.

 

Rest de vraag, word je nu dubbel belast voor de geïnvesteerde tijd. Eigenlijk niet, je wordt 1x belast voor je werkzaamheden van voorheen en 1x voor je huidige activiteiten, die hopelijk goed zullen renderen.

 

Succes,

gert jan smit

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.