• 0

Starten met eenmanszaak en geruisloos over naar bv

Hallo,

 

Mocht ik per 1-1-2024 beginnen als eenmanszaak, vervolgens mijn 1225 uren volmaken om van de startersaftrek etc. gebruik te kunnen maken en per 1 augustus naar een bv via geruisloze inbreng overgaan, levert dit dan een voordeel op ten opzichte van meteen starten met een bv? Het DGA-salaris zou 70.000 zijn en de verwachte omzet 180.000. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Eligius,

 

Ben je zo zeker dat je direct de omzetverwachting gaat halen? Zo ja, dan zou je kunnen kiezen voor een BV. Let wel 1 BV is geen BV en stort de aandelen vol.

 

Mijn suggestie is ook kijk niet alleen naar 'the obvious solution', zijnde een BV. Ondernemen is niet alleen een fiscaal verhaal, maar zeer zeker ook van risico's nemen en ze daar waar kan creatief beperken.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0

Welkom Elloy,

 

Je kunt op elk gewenst moment een geruisloze inbreng realiseren, dus ook op de dag dat je de 1.225 uur gehaald hebt, als dat eerder is dan 1 augustus. Het vereist uiteraard wel planning en het tijdig maken van een afspraak met de notaris.

 

Alleen op basis van deze gegevens valt niet te zeggen wat gunstiger is. Dat is geen vraag die eventjes snel berekend kan worden. Bovendien is daar veel meer input voor nodig dan alleen de omzet en wat een redelijk DGA-loon zou zijn. 

 

Daarnaast de tip om hiermee niet voor Prinsjesdag 2023 aan de slag te gaan. Als de laatste Prinsjesdag ons iets geleerd heeft, is het dat ze in Den Haag gerust de hele boel fiscaal zodanig overhoop halen, dat al je plannen van voor Prinsjesdag meteen de prullenbak of ijskast in kunnen.

 

1 uur geleden, Decagon zei:

Nee, je kan alleen geruisloos omzetten begin van een boekjaar, in jouw gevoel 01-01-2025.

Dat is een misverstand dat ik wel vaker zie. Geruisloze inbreng is niet verplicht met terugwerkende kracht of verplicht op 1-1. Je kunt het op elk gewenst moment doen, maar ALS je terugwerkende kracht wilt benutten, dan kan dat alleen naar 1-1.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties, ik waardeer het enorm. 

 

Ik ben vandaag een freelance-overeenkomst overeengekomen, full time tot einde jaar, dus na aftrek van vakanties kan ik redelijk goed mijn omzet inschatten.

 

Geruisloos inbrengen kan dus gedurende het kalenderjaar, ik wil juist niets met terugwerkende kracht doen, maar van beide rechtsvormen de vruchten plukken. Mijn doel is om geen dividend uit te keren tijdens de bv-periode, en wilde de situatie in het eerste jaar vergelijken. Dus 'alleen bv' versus 'eenmanszaak en daarna bv' in 1 kalenderjaar. Ik heb de data voor het gemak aangepast. Dus hoe dan ook moet ik ergens beginnen, voor Prinsjesdag 2023. 

 

Risico loop ik niet, dat wordt contractueel afgedekt, en mijn inkomen haal ik uit box 3, dus het enige wat me interesseert is het totaal aan belastingafdracht in het eerste kalenderjaar.

 

Ik kan begrijpen dat er met deze aanvullende informatie nog geen eenduidig antwoord gegeven kan worden, maar wie weet. Mogelijk moet dit met een expert in een 1:1 gesprek worden doorgrond.

 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Eligius zei:

Dus hoe dan ook moet ik ergens beginnen, voor Prinsjesdag 2023. 

In je openingspost had je het over 2024, vandaar mijn opmerking over Prinsjesdag.

 

Nu geef je aan freelancer te zijn met 1 opdracht. Dat geeft weer twee vragen:

 

1. Voldoe je wel aan de criteria voor ondernemerschap, mede omdat je ook aangeeft "Risico loop ik niet". Wat juist bij een onderneming wel de bedoeling is.

 

2. Wat valt er tegen die tijd geruisloos in te brengen? Oftewel, waarom heb je gekozen voor geruisloos inbrengen?

 

Groet, Joost 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 8-2-2023 om 13:57, Joost Rietveld zei:

Dat is een misverstand dat ik wel vaker zie. Geruisloze inbreng is niet verplicht met terugwerkende kracht of verplicht op 1-1. Je kunt het op elk gewenst moment doen, maar ALS je terugwerkende kracht wilt benutten, dan kan dat alleen naar 1-1.

 

Hoe werkt dat bij een inbreng bij de notaris? Stel dat hij nu inderdaad per 01-08-2023 (of een willekeurig ander dag) geruisloos wilt inbrengen. Je weet pas wat de definitieve balansstanden zijn per 31-07-2023 en dan moet je er nog voor zorgen dat je binnen één dag de boekhouder/fiscalist als notaris binnen één dag alles heeft doorgezet?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 9-2-2023 om 07:15, Joost Rietveld zei:

In je openingspost had je het over 2024, vandaar mijn opmerking over Prinsjesdag.

 

Nu geef je aan freelancer te zijn met 1 opdracht. Dat geeft weer twee vragen:

 

1. Voldoe je wel aan de criteria voor ondernemerschap, mede omdat je ook aangeeft "Risico loop ik niet". Wat juist bij een onderneming wel de bedoeling is.

 

2. Wat valt er tegen die tijd geruisloos in te brengen? Oftewel, waarom heb je gekozen voor geruisloos inbrengen?

 

Groet, Joost 

Sorry voor de vertraagde reactie. Ik ben wat slordig (onwetend) geweest met mijn beweringen. Risico loop ik toch wel en daarvoor zal ik me ook gaan verzekeren via bedrijfs-en beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen. Het minimaal aantal opdrachtgevers van 3 per jaar is een interessant onderwerp, ik heb nog niet op dit onderwerp gezocht in dit forum, maar dat wil ik even parkeren. 

 

Dan de geruisloze inbreng, ik heb de definitie nog eens nagekeken en denk dat ik behalve een laptopje, en niet eens een auto op de zaak, niets te verrekenen heb, dus geen stille reserves heb wanneer ik verder wil gaan als bv. Dus het scenario is dat ik start een eenmanszaak, werk 1225 uur, en laat dan het contract overzetten op een nieuw op te zetten werk-bv. Dan kan ik wat voordeel halen met de starterskorting/winstvrijstelling als mijn doel toch is om daarna verder te gaan via holding-werkmaatschappij. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Eligius zei:

Het minimaal aantal opdrachtgevers van 3 per jaar is een interessant onderwerp,

Dat is op zichzelf geen hard gegeven. Het gaat er vooral om dat er geen sprake is van een gezagsverhouding, en - als het aan Den Haag li, binnenkort, ook dat je geen werkzaamheden doet die in de organisatie van je opdrachtgever zijn ingebed. 

 

5 minuten geleden, Eligius zei:

Dan de geruisloze inbreng, ik heb de definitie nog eens nagekeken en denk dat ik behalve een laptopje, en niet eens een auto op de zaak, niets te verrekenen heb, dus geen stille reserves heb wanneer ik verder wil gaan als bv.

Klinkt logisch. Ook geen goodwill, of desinvesteringsbijtelling vanwege investeringsaftrek van de afgelopen 5 jaar? Zo niet, dan is geruisloos inbrengen inderdaad zonde van je geld.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Klinkt logisch. Ook geen goodwill, of desinvesteringsbijtelling vanwege investeringsaftrek van de afgelopen 5 jaar? Zo niet, dan is geruisloos inbrengen inderdaad zonde van je geld.

En de startersaftrek etc. hoeft als 'stakingswinst' ook niet verrekend te worden?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.