• 0

Waarschuwingsbrief parallelhandel [toestemming verkoop van originele producten]

(aangepast)

Beste leden,

 

Vandaag een brief ontvangen van een merk die ik doorverkoop op de NL/BE markt. Ik koop dit in in een ander EU land waar de prijzen lager liggen. Nu heb ik een officiële brief ontvangen van dat merk waarin zij vermelden dat het desbetreffende model via een partnership distribution system gedistribueerd word door enkel en alleen 'authorised dealers'. Ze verzoeken dat ik binnen vijf dagen het model offline haal. 

 

Nu doe ik niet zo heel veel handel in het desbetreffende merk en zou het geen probleem zijn als deze uit mijn aanbod verdwijnt. Toch ben ik in de veronderstelling dat wat ik doe legaal is. Er is tenslotte een vrij verkeer van goederen in EU en het lijkt mij dat dit daaronder valt en dus onder parallel import behoort. Wat toegestaan is. 

 

Ook vragen ze in de brief of ik de gegevens van het bedrijf wil verstrekken waar ik inkoop. 


Ik ben nog niet lang actief in deze wereld en vraag me nu dus af,  sta ik in mijn recht om dit product, gekocht in de EU, legaal door te verkopen?

 

Ik hoop dat jullie hier meer over weten!

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een selectieve distributieregeling zal doorgaans door een leverancier worden gebruikt om meer controle te behouden over de doorverkoop van zijn producten. In een dergelijk systeem stemt de leverancier ermee in om alleen aan distributeurs te leveren die aan bepaalde minimumcriteria voldoen. De distributeurs komen in ruil overeen alleen te leveren aan andere distributeurs die binnen het goedgekeurde selectieve distributiesysteem of eindgebruikers vallen. De gehanteerde selectiecriteria vereisen doorgaans dat de producten alleen worden verkocht via verkooppunten die een bepaald imago uitstralen of dat de distributeur specifieke verplichtingen op zich neemt, zoals opleiding van het personeel of klantenservice. Bij regelingen voor selectieve distributie gaat het in wezen om het bereiken van een consistente standaard en kwaliteit van dienstverlening in de verkooppunten waar de producten worden verkocht.

Artikel 101, lid 1, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) verbiedt overeenkomsten, besluiten van ondernemersverenigingen en onderling afgestemde feitelijke gedragingen die ertoe strekken of tot gevolg hebben dat de mededinging wordt verhinderd, beperkt of vervalst. Krachtens artikel 101, lid 2, VWEU zijn al dergelijke concurrentiebeperkende beperkingen nietig. Krachtens artikel 101, lid 3, VWEU kunnen op het eerste gezicht concurrentiebeperkende beperkingen worden vrijgesteld van het verbod, wanneer kan worden aangetoond dat de voordelen en efficiëntievoordelen voor de consument die uit de beperking voortvloeien, per saldo opwegen tegen de concurrentiebeperkende effecten. Artikel 101, lid 3, is met name van toepassing wanneer de overeenkomst:

bijdraagt tot het verbeteren van de productie of distributie van goederen of tot het bevorderen van technische of economische vooruitgang, waarbij de consument een billijk deel krijgt van de daaruit voortvloeiende voordelen, en die niet:

a) de betrokken ondernemingen beperkingen opleggen die niet onmisbaar zijn voor de verwezenlijking van die doelstellingen;

b) dergelijke ondernemingen de mogelijkheid bieden de mededinging voor een wezenlijk deel van de betrokken produkten uit te schakelen.


Over het algemeen zijn partijen verplicht om hun eigen analyse te maken of hun overeenkomsten profiteren van artikel 101, lid 3, maar de Europese Commissie heeft ook zogenaamde "groepsvrijstellingsverordeningen" uitgevaardigd met betrekking tot bepaalde veelvoorkomende soorten commerciële overeenkomsten, die bepalen duidelijke regels opstellen met betrekking tot de voorwaarden waaraan moet worden voldaan en de voorwaarden die kunnen worden opgenomen in een overeenkomst om artikel 101, lid 3, toe te passen. De groepsvrijstelling voor distributie (bekend als de groepsvrijstelling voor verticale overeenkomsten (VABER)) is een van de belangrijkste groepsvrijstellingsverordeningen op het gebied van het EU-mededingingsrecht wat betreft het aantal overeenkomsten waarop deze van toepassing is (distributie- en andere leveringsovereenkomsten zijn alledaags).

Een "distributieovereenkomst" kan worden gedefinieerd als een contractuele overeenkomst (normaal gesproken schriftelijk) tussen twee onafhankelijke partijen op verschillende handelsniveaus waarbij de ene partij (de "leverancier" en doorgaans de fabrikant) een contract sluit om goederen (of diensten) aan een andere partij te verkopen. partij (de "distributeur" en doorgaans een niet-fabrikant/tussenpersoon) met het oog op wederverkoop door de distributeur. Een distributieovereenkomst is een voorbeeld van een "verticale" overeenkomst, zijnde een overeenkomst tussen partijen die op verschillende niveaus in de toeleveringsketen actief zijn.

Krachtens een exclusieve distributieovereenkomst zal de distributeur een exclusief verkoopgebied genieten waarbinnen hij wordt beschermd tegen concurrerende verkopen door de leverancier en/of distributeurs die in andere gebieden zijn aangesteld. Iets minder vaak, en alleen of in combinatie met een exclusief verkoopgebied, kan de distributeur genieten van de toewijzing van een exclusieve categorie klanten, wederom met bescherming tegen concurrerende verkopen door de leverancier/andere distributeurs.

Een selectieve distributieovereenkomst heeft doorgaans geen element van territoriale exclusiviteit (of klantenexclusiviteit), maar wordt in plaats daarvan gekenmerkt door een beperking van de doorverkoop van contractgoederen aan derde wederverkopers die geen partij zijn bij het selectieve distributiesysteem

 

bron: 

https://www.ashurst.com/en/news-and-insights/legal-updates/quickguide---selective-distribution---eu-law/

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Lex,

 

Het selectieve distributiesysteem is niet toegestaan althans niet ten koste van jou of ieder ander, die de producten parallel importeert binnen de EU.

 

Lees de twee laatste passages in het laatste artikel onder het kopje 'Hoe werkt parallel import binnen de EU?' welke ik heb gepost maar eens.

 

Krijg je lucht van enige belemmering dan kan je naar de ACM stappen.

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Lex,

 

Nu is het dus de vraag hoe (hard en met hoeveel branie) je gaat reageren op de brief. Let wel het is niet persoonlijk het is zakelijk!

 

Staat er iets van een 'deadline' in en is er wellicht een e-mailadres vermeld?

 

Mocht er een e-mailadres vermeld zijn dan zou ik per e-mail reageren dat je op basis van EU-recht binnen de EER parallel mag importeren en dat je je inkoopbron niet zult prijsgeven en je sommeert hen zich aan de wet te houden.

 

Afhankelijk hoe hard en met hoeveel branie je wil reageren stuur je een cc naar of maak je melding bij de ACM en de mededingingsautoriteit van de EU-lidstaat alwaar de fabrikant of de hoofdimporteur zijn zetel heeft dan heb je meteen een melding bij de autoriteiten van je zaak gemaakt.

 

 

aangepast door Jeroen Kisters RPLU ARe

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Lexvdg zei:

Cosara Bedankt voor je reactie, ik vind het echter een lastig te begrijpen stuk, wat moet ik hieruit opmaken?

Het betekent dat een selectieve distributiesysteem is toegestaan, als dat voor de consument voordelen oplevert. Dat voordeel zit dan meestal in het waarborgen van kwaliteiten en garanties … en dat gaat, bijna spreekwoordelijk, ten koste van de prijs.

 

Echter, het selectieve distributiesysteem is overeengekomen door “de slager die zijn eigen vlees keurt” en daarmee heeft het geen wettelijk  goedkeuring of bescherming. Dat betekent dat je daartegen in verweer kan en mag komen. De bijkomende vraag is dan ook … hoe hard en volhoudend ga je het “spel” spelen ?

 

Als je kunt aangeven dat jou producten bij de consument vergelijkbare kwaliteiten en garanties opleveren, dan lijkt mij dat voor de tegenpartij een groot probleem opleveren.

 

ik zou zeggen … laat je niet intimideren en ga in verweer.
Zonder Strijd geen Overwinning.
 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.