• 0

Vraag: Freelance mogelijkheden zonder Verklaring ArbeidsRelatie

Hallo,

 

Ik speur al enige tijd op dit forum en heb al de nodige nuttige informatie gevonden. Toch heb ik nog wat vragen over de mogelijkheden van freelancen zonder Verklaring ArbeidsRelatie (VAR). Onderstaand geef ik kort de achtergrond, de mogelijkheden en mijn vragen weer. Ik hoop dat iemand op dit forum ervaring heeft met e.e.a. en kan aangeven of en in hoeverre mijn gedachten correct zijn.

 

Het verhaal is wat langdradig (mijn excuses daarvoor), maar zo is hopelijk wel duidelijk wat ik precies wil.

 

Achtergrond:

In het eerste kwartaal van 2006 wil ik starten met fulltime freelancen. Betreft m.n. operationele werkzaamheden (administratief) op lokatie bij de klant. De acquisitie van nieuwe opdrachten loopt via een intermediair. Ik verwacht jaarlijks meer dan 55.000 omzet (excl. BTW) te maken.

 

Na het lezen van veel informatie en het spreken van een aantal deskundigen blijkt het helaas onmogelijk dat ik mij als ondernemer kan kwalificeren volgens de normen van de Belastingdienst en het UWV. Waarschijnlijk heb ik nl. slechts 1 of 2 opdrachten per jaar, daarnaast zal er sprake zijn van een gezagsverhouding en zal ik de arbeid persoonlijk moeten verrichten. Ik zal derhalve zeer waarschijnlijk geen VAR kunnen krijgen waarmee mijn opdrachtgevers (en ikzelf) worden vrijgesteld van afdracht van de premies voor de werknemersverzekeringen (UWV premies). Tevens zal ik m.i. geen gebruik kunnen maken van de diverse ondernemersfaciliteiten die de Belastingdienst biedt.

 

Ik wil natuurlijk alles netjes regelen qua belasting en UWV premies en wil tevens de opdrachtgevers met zo min mogelijk administratieve rompslomp en risico's (naheffing premies werknemersverzekeringen, e.d.) opzadelen. Ik wil mijn gewerkte uren tegen een afgesproken uurtarief factureren bij de opdrachtgever en derhalve geen dienstverband bij de opdrachtgever. Daarnaast wil ik graag zoveel mogelijk als 'zelfstandig ondernemer' kunnen werken en indien mogelijk gebruik maken van ondernemersfaciliteiten.

 

Mogelijkheden:

Volgens mij zijn er voor mij, gezien bovenstaande, drie mogelijkheden om zonder VAR te kunnen freelancen:

 

1. Mij laten verlonen via een payrollbedrijf (of via een intermediair) zodat netjes de loonheffing en premies werknemersverzekeringen worden voldaan en de opdrachtgever geen rompslomp heeft. Nadelen zijn dan m.i. dat ik feitelijk gewoon werknemer ben en b.v. geen (of minder) gebruik kan maken van het 'aftrekken' van mijn bedrijfskosten. Tevens loopt de verloning geheel via de LB/IB sfeer i.p.v. deels via de VpB sfeer. De payroll dienstverlener zal tevens reserveren voor b.v. vakantiegeld, verlof e.d. zodat ik langer op mijn geld moet wachten. M.i. heb ik met payrolling wel de nadelen van het ondernemerschap, maar niet de voordelen. Voordelen van payrolling zijn het gemak en de eenvoud.

 

2. Een andere mogelijkheid die ik op internet tegenkwam, is het concept van Uniforce en ZZP-OKE. Deze bedrijven hebben een concept ontwikkeld waarbij de freelancer in dienst komt van zijn eigen B.V. en waarbij een VAR nooit nodig zou zijn. Er is sprake van een dienstverband met de eigen B.V. zodat de loonheffing en premies werknemersverzekeringen netjes worden voldaan. Deze concepten zouden zijn geaccepteerd door het UWV en de Belastingdienst. Bij deze concepten zou het tevens mogelijk moeten zijn gemaakte bedrijfskosten met de winst te verrekenen en de winst als dividend uit te laten keren aan de aandeelhouder zodat mogelijk belasting kan worden bespaard (VpB versus LB/IB). Nadeel van deze concepten zijn m.i. de vrij hoge vaste kosten (circa 200-250 per maand incl. administratie), de ondoorzichtigheid en mogelijk de starheid van het concept. Voordeel is dat ik bedrijfskosten (b.v. auto, opleiding, hotelovernachtingen) kan verrekenen, belasting kan besparen via de VpB sfeer en door het B.V. concept meer als zelfstandig ondernemer naar buiten kan treden.

 

3. Een derde mogelijkheid die ik tegenkwam (op HigherLevel), is het zelf oprichten van twee B.V.'s i.p.v. de in het voorgaande punt genoemde concepten. Een Werk B.V. waar ik in dienst kom en die dus mijn werkgever is. Deze Werk B.V. draagt dan zorg voor afdracht van de loonheffing en premies werknemersverzekeringen. Daarboven komt dan een Holding / Beheer B.V. die alle aandelen van de Werk B.V. bezit. In deze constructie ben ik dan werknemer van de Werk B.V. en directeur van de Holding B.V. (die verder geen werkzaamheden uitvoert). Via deze constructie zou het mogelijk moeten zijn om zonder dat wordt voldaan aan de eisen van de VAR toch als 'zelfstandig ondernemer' te kunnen werken. Er zou geen risico op boetes en naheffing inzake premies werknemersverzekeringen bestaan voor zowel de opdrachtgever als mijzelf. Daarnaast is het mogelijk bedrijfskosten met de winst te verrekenen en de winst via de VpB sfeer te laten belasten. Indien ik één B.V. opricht en daar zelf DGA van word, dan zouden er mogelijk wel problemen met de VAR en het UWV kunnen ontstaan, vandaar de constructie met de twee B.V.'s. Nadelen van het zelf opzetten van een constructie met twee B.V.'s zijn voor mij het (eenmalige) regelwerk, inschakeling (diverse) adviseurs om alles juridisch en administratief waterdicht op te zetten en de daaraan verbonden kosten. Voordeel is dat ik niet afhankelijk ben van (de starheid van) een concept.

 

Vragen:

In eerste instantie wil ik graag weten of de door mij aangedragen mogelijkheden en de daarbij beschreven voor- en nadelen correct zijn. Zijn er mogelijk nog meer, voor mij nuttige, oplossingen?

 

Daarnaast ben ik benieuwd welke oplossing / mogelijkheid anderen in deze situatie gekozen zouden hebben of mij zouden aanraden en welke argumenten daarbij dan de doorslag zouden geven?

 

Op basis van de te ontvangen opmerkingen hoop ik een beter gefundeerde beslissing te kunnen nemen over de opzet van mijn freelance praktijk.

 

Alvast hartelijk dank voor uw reacties.

 

Richard

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Richard,

 

Uitstekende research heb je gedaan! Dat kom ik niet vaak tegen.

Gezien mijn betrokkenheid bij de mogelijkheden die je onder punt twee noemt, zal ik daar niet teveel aandacht aan besteden. Het enige wat ik daar over kwijt wil is dat de kosten zeer scherp zijn en er van starheid geen sprake is.

 

Oplossing 3 die je noemt, is een variant op het Uniforce concept. Kern van het geheel is dat je moet zorgen dat er in die BV een zekere gezagsverhouding komt. Dit kan in principe op slechts één manier: het juridisch eigendom van de aandelen moet in handen van een derde zijn die jou als statuair directeur kan benoemen en ontslaan. Die derde persoon kan dan niet bijvoorbeeld je partner of zo zijn. Daarnaast moet je 2 bv's oprichten (a circa 1000 per stuk) en een accountant/boekhouder regelen. Dat kost je minimaal nog eens 2.500 per jaar als je het scherp inkoopt.

 

Oplossing 1 is duur. Niet alleen in kosten (vaak een percentage van je omzet; minimaal 6% bij een goede payroller) maar ook vanwege het gebrek van vooraftrek BTW etc. Je levert dus aan koopkracht in.

Bij jouw omzet kost payrolling dus minimaal 3.300. En je levert koopkracht in. Voor dat geld kan je ook bij Uniforce en ZZP OKÉ terecht. In het ene geval moet er wat geld bij; in het andere geval ben je veel goedkoper uit. En je koopkracht is hoger.

 

Mocht je vragen hebben, bel of mail me dan svp.

 

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Hallo Richard,

 

leuke nickname heb je, is Das Boot je favoriete film ? :)

 

Eerst maar even over al dan niet zelfstandig ondernemerschap. Je hebt een inventarisatie gedaan en de conclusie getrokken dat je op dit moment niet voor zelfstandig ondernemerschap in aanmerking komt, althans in fiscaal opzicht. En dat hangt zo te lezen samen met het aantal klanten/opdrachten per jaar, de wijze waarop je klanten binnenhaalt - nl. via acquisitiebureau -, en de gezagsverhouding.

 

Op dit moment slaat de weegschaal dus de ene kant uit. Maar de omstandigheden kunnen zich in de loop van de tijd wijzigen, en dan zou de balans voor jou in de toekomst kunnen omslaan naar wel zelfstandig ondernemerschap.

 

Ik denk dat je jezelf als startende freelancer een beetje flexibiliteit moet gunnen. Kijk eerst eens in 2006 hoe het gaat, of dat acquisitiebureau inderdaad jou voldoende werk biedt, of dat je wellicht zelf in staat zult zijn je opdrachten binnen te halen. Misschien gaat het hartstikke goed of helemaal kl*te, en dat is allemaal mogelijk. Misschien verandert er wel iets in je persoonlijke omstandigheden, wil je een huis kopen of wat dan ook. Misschien heb je er na een jaar genoeg van, en kom je een leuke interessante vacature tegen bij een bedrijf, who knows.. Ik denk in het begin moet je je opties een beetje openhouden.

 

Maar goed, geen zelfstandig ondernemerschap levert jou dus het dilemma op van fictief dienstverband of reëel dienstverband, in welke vorm dan ook.

 

Een van de opties is het Unisource of een vergelijkbaar model.

In een dergelijk model wordt ervoor gezorgd dat je werkt vanuit je eigen BV, maar er is ook sprake van werknemerschap met afdracht van loonheffing en sociale premies. Opdrachtgevers zouden minder risico lopen. In theorie en ook in de praktijk is dit een werkbaar model, en ik zie ook zeker de voordelen.

 

Maar ik zie ook nadelen, op een paar fronten.

- in de eerste plaats een nadeel dat samenhangt met wat ik hiervoor omschreven heb, namelijk dat wijziging in de omstandigheden kunnen leiden tot situaties waarin je bijvoorbeeld wel zelfstandig ondernemer kunt zijn, of dat je stopt met freelancen enz. Het Unisource model is misschien handig zolang de door jouw beschreven situatie zal gelden, maar niet handig als die situatie verandert. Want stel dat je wel in aanmerking zou komen voor zelfstandig ondernemerschap, zou je dan nog steeds kiezen voor werknemerschap met bijvoorbeeld verplichte afdrachten voor sociale verzekeringen? En zou je dan die met Unisource of ZZP-OKE opgerichte BV nog kunnen gebruiken? Of moet je een andere onderneming of BV oprichten, en kan dat überhaupt.

- wat zijn nou de feitelijke voordelen van het model. Het is gegoten in de vorm van een BV, dus je hebt geen zelfstandigenaftrek om maar iets te noemen. Je kunt kosten maken en aftrekken voor BTW en vennootschapsbelasting. Maar goed, die kosten moet je dan ook echt gaan maken, en betalen. Bij een omzet van circa 55.000 Euro is een BV niet de fiscaal meest voordelige rechtsvorm.

- ten derde, wat gebeurt er als er geen werk voor je is? Je bent in dienst van je eigen BV, dus je eigen BV moet jouw salaris doorbetalen, maar er zijn geen inkomsten; dat is een situatie die niet eeuwig kan voortduren. Je kunt geen WW aanvragen zonder dat je eigen BV je eerst ontslaat (en wel volgens de regels ontslaat, anders heb je nog geen aanspraken op WW). Zou je op de loonlijst van een payroll-bedrijf staan bijvoorbeeld, dan behoudt je wel je aanspraken op WW en kun je er ook in tijden van geen werk aanspraak op maken.

- ten vierde, voor klanten blijven risico's van inlenersaansprakelijkheid natuurlijk bestaan, want ook de Unisource BV moet gewoon zijn belastingen en premies betalen. Ik neem aan dat een opdrachtgever toch daar een bewijs van wil zien, bijvoorbeeld in de vorm van een accountantsverklaring.

- ten vijfde, wat is de houdbaarheid van het model? Het is nu afgekaart met belastingdienst en UWV en biedt nu een oplossing voor bestaande ZZP-problematiek. Maar wetten en regels kunnen veranderen; bovendien vraag ik me af wat er zou gebeuren als een Unisourcer zonder werk inderdaad ontslagen zou worden door zijn eigen BV, zich tegen dit ontslag verzet en de zaak voor de rechter laat komen.

 

Kortom, ik speel wel een beetje advocaat van de duivel natuurlijk, het model zal wel werken als alles volgens verwachting gaat. Je moet je alleen wel afvragen of dit model ook werkt als dingen niet volgens verwachting gaan.

 

In mijn ogen kun je het beste in 2006 even beginnen vanuit een payroll-situatie en dan afhankelijk van hoe dingen lopen, kun je alsnog je onderneming oprichten, en/of in het Unisourcemodel instappen.

 

Succes,

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Hartelijk dank voor jullie nuttige reacties! Het heeft mij weer de nodige stof tot nadenken gegeven.

 

leuke nickname heb je, is Das Boot je favoriete film ?

 

De nick name heeft niet rechtstreeks met de film te maken. Het is voor mij meer een koosnaam die hengelaars wel eens aan een zeer grote (onbereikbare?) vis geven. Dat leek mij wel mooi in het kader van mijn op te zetten freelance praktijk. (Onder het mom van: denk groot, bereik veel..... ;)).

 

Gert Jan merkt terecht op dat mijn situatie kan veranderen en dat ik dan waarschijnlijk voor een andere oplossing zou kiezen. B.v. als ik wel een VAR zou kunnen krijgen, ik op korte termijn stop met freelancen of als ik personeel in dienst wil gaan nemen. Met een B.V. concept kan ik m.i. minder makkelijk (en/of tegen hogere kosten) op een veranderde situatie inspelen.

 

Naast het drie opdrachten criterium (waar ik als ik echt wil wel aan zou kunnen gaan voldoen) zijn er nog de eisen m.b.t. o.a. gezagsverhouding en persoonlijke verrichting van de werkzaamheden. Aan deze laatste eisen zal ik veel minder makkelijk (niet) kunnen voldoen. Daarnaast wil ik opdrachten ook graag tot een goed einde brengen, m.n. natuurlijk de uitdagende opdrachten, zowel voor mijn eigen plezier als in het belang van de opdrachtgever. Het lijkt mij zwaar (en niet klantvriendelijk t.o.v. de opdrachtgever) een leuke opdracht voortijdig te moeten beeindigen om aan het drie opdrachten criterium te gaan voldoen. In dat opzicht ben ik wel bereid om de UWV premies voor lief te nemen en daarmee een stukje zekerheid cq. rust te kopen. In de praktijk van mijn vakgebied blijkt ook dat veel opdrachten relatief lang duren of dat na beeindiging van een opdracht andere opdrachten bij dezelfde opdrachtgever beschikbaar komen. Kortom ook in de toekomst verwacht ik niet als zelfstandig ondernemer aangemerkt te kunnen worden door de Belastingdienst en het UWV.

 

Ik loop al vrij lang met het idee rond om te gaan freelancen en heb ook enkele acquisitiebureau's en freelancers in mijn vakgebied gesproken. Ik ga ervan uit dat mijn kansen goed zijn en dat 55.000 omzet wel een soort ondergrens is (waardoor een B.V. eerder lonend wordt t.o.v. een payrollbedrijf). Ik verwacht ook dat ik het freelancen zeker een aantal jaar wil gaan doen.

 

Ik heb me nu voorgenomen eens te gaan praten met Uniforce en ZZP-OKE en evt. een accountant zodat ik een beter beeld krijg van de (on)mogelijkheden van de B.V. concepten. Waarbij ik dan de door Gert Jan genoemde mogelijke nadelen van de B.V. concepten zeker meeneem.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties. Als andere mensen ook nog willen reageren, is dat altijd welkom.

 

Groet,

 

Richard

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.