• 0

Kostenverdeling inrichting werkplaats die ook privé wordt gebruikt

Goedemiddag,

Ik heb een holding en daaronder een werkmaatschappij. De werkmaatschappij levert enkel software. Dit doe ik met nog iemand samen.

Voor mijzelf wil ik echter voorzichtig wat activiteiten ontplooien wat betreft inkoop en reparatie/restauratie van auto's. Hier besteed ik waarschijnlijk 8 uur per week aan. Ik wil bijvoorbeeld een palletstelling (voor onderdelen) en een hefbrug aanschaffen. Deze komen in mijn garage, dus thuis. Hier is ook de holding gevestigd. Het gebruik zal 33% privé zijn en 66% zakelijk. Nu zal ik zeker niet alle kosten van de winst mogen aftrekken, maar mag ik zulke uitgaven wel geheel met 'zakelijk geld' betalen, of moet ik een deel van de aanschaf op rekening-courant boeken? 

Tevens vallen deze activiteiten niet onder de statuten van de holden. Deze zijn vrij algemeen holding gerelateerd. Zo lang ik geen contracten afsluit, kan het kwaad dit het eerste jaar zo te laten?

Alvast hartelijk dank!

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0
13 minuten geleden, RW_software zei:

Voor mijzelf wil ik echter voorzichtig wat activiteiten ontplooien wat betreft inkoop en reparatie/restauratie van auto's.

Hobby of echt professioneel?

Als je e.e.a. via de BV (of een nieuwe BV) gaat doen, dan stel je in feite privébezit ter beschikking aan je BV. Daarvoor is een pasklare handelswijze in de IB: inkomsten uit terbeschikkingstelling.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Hobby of echt professioneel?

Als je e.e.a. via de BV (of een nieuwe BV) gaat doen, dan stel je in feite privébezit ter beschikking aan je BV. Daarvoor is een pasklare handelswijze in de IB: inkomsten uit terbeschikkingstelling.

Privégebruik is hobby, maar de 66% is professioneel gebruik, d.w.z. inkopen en opknappen van klassieke wagens met als doel er een (bescheiden) winstmarge mee te behalen. De garage stel ik dan ter beschikking van de holding. Maar kan ik zakelijk goederen aanschaffen voor dit doeleinde en die los (stelling) of vast (hefbrug) plaatsen in die garage?

De terbeschikkingstellingsvrijstelling is er op gericht, als ik het goed lees, om privégoederen zakelijk ter gebruiken. Echter, in dit geval zou ik de goederen juist zakelijk willen aanschaffen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar