• 0

Welke bank

Hallo Highlevelers,

 

Ik zal me eerst even netjes voorstellen, ik heb gezien dat men dat op prijs stelt hier en zo hoort het ook. Mijn naam is Bastiaan en ik ben bezig om samen met een compagnon een bedrijfje op te starten. Uiteraard kan ik er nog niet veel over vertelllen maar we gaan iets doen met Nederlands ontwerp en Nederlandse ontwerpers gecombineerd met een internetshop. Ik hou er een blog over bij, neem eens een kijkje.

Inmiddels heb ik veel gehad aan Higherlevel en ben ik vaak wijzer geworden van het deskundig commentaar hier. Dank hiervoor.

 

 

Nu mijn vraag.

Morgen heb ik een afspraak bij de bank. Ze kennen me daar, ik ben al mijn hele leven klant. We hebben al gesproken over Ideal en internet bankieren. We hebben aangegeven dat we de tarieven die de bank gebruikt wat aan de hoge kant vinden en of het misschien mogelijk is om een zakelijke rekening te openen bij de ene ban en Ideal via een andere. Vanavond krijg ik het antwoord. Ik kreeg de indruk van degene die me hielp dat er misschien wat aan de prijs te doen is. Ik was hier over verbaasd en dacht niet dat de bank ging onderhandelen met twee starters. Heeft iemand dit eerder meegemaakt en wat heb je toen gedaan dat je weer zou doen en wat niet weer?

 

Keihard aan het werk om een onderneming te starten. Inmiddels al veel geleerd van dit forum. Het wordt tijd om actief deel te nemen.

 

SaltWaterMonkey

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij banken gelden een aantal ongeschreven regels:

 

1. financiert een bank je dan zijn andere banken vaak ook bereid om je te financieren en heb je dus onderhandelingsruimte

2. je ruimte zit vaak in de afsluitprovisie (of hoe men dat ook noemt) en het rentepercentage. Dat laatste is men minder scheutig mee omdat dat een precedentwerking heeft voor andere ondernemers.

3. vraag minimaal twee banken een offerte dan kun je vergelijken (let op: bankoffertes staan vol vaktaal en het vergt moeite om uit te vinden wat je nu precies betaalt voor wat)

 

Succes

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Mijn vader, die er helaas al een tijdje niet meer is :(, was autoverkoper...en hij riep altijd: "alles is onderhandelbaar" als hij in een winkel weer eens aan het onderhandelen sloeg...dit tot grote schaamte van mijn moeder die altijd de prijs op de kaartjes wilde betalen.

 

Les die ik hieruit wel heb geleerd is dat er inderdaad vaak heel veel mogelijk is. Het is natuurlijk afhankelijk wat de bank aan je denkt te hebben in de toekomst, maar ik zou zeggen...doe ze een voorstel over wat je wil betalen voor Ideal, zo creeer je een onderhandelingsruimte.

 

Nee heb je, en ja kan je altijd krijgen.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Beste Salt Water Monkey,

 

Ik heb niet zo lang geleden een discussie bij diverse banken gehad over de prijs van Ideal.

De ABN kan ik het niet mee vinden, dus die vallen al af.

Bij de Rabo zie ik het wel zitten, ware het niet dat die ook een beetje duur iDeal abonnement voeren, op mijn vraag of ik dat dan via de ING mocht laten lopen, zeiden ze dat dit geen probleem was.

Inmiddels heb ik bij de Rabo genoeg belletjes laten rinkelen dat er mogelijk daar nu ook wel wat ruimte komt.

M.a.w. het is dus niet vreemd, en zoals als Martin zegt, alles is onderhandelbaar.

Link naar reactie
  • 0

Gisteren was de afspraak met de Rabobank. Zij kunnen niets aan de prijs van Ideal doen, wel kunnen ze ons een jaar gratis bankieren aanbieden.

Wij zetten dit af tegen de ING bank. Na de berekening bleek dat we 1600 Ideal transacties via de Rabo moeten laten lopen om op gelijke kosten met de ING te komen. Best veel voor een startende onderneming. Maar wel goed om te weten dat de bank ruimte heeft om te onderhandelen.

 

Nu ga ik eens kijken of het mogelijk is om te bankieren bij de Rabo en een Ideal rekening via de ING te laten lopen. Dat is voor ons het goedkoopst.

Volgens TechNico is dat mogelijk. Degene die ons hielp bij de bank had geen idee, zijn collega overigens ook niet. Je merkt dat nieuwe dingen als Ideal nog niet helemaal zijn doorgedrongen bij de medewerkers van de bank.

 

TechNico, betaal je nu ook nog transactiekosten voor overschrijvingen van je Ideal rekening (ING) naar je zakelijke rekening (Rabo)?

 

Keihard aan het werk om een onderneming te starten. Inmiddels al veel geleerd van dit forum. Het wordt tijd om actief deel te nemen.

 

SaltWaterMonkey

Link naar reactie
  • 0

 

TechNico, betaal je nu ook nog transactiekosten voor overschrijvingen van je Ideal rekening (ING) naar je zakelijke rekening (Rabo)?

 

 

Door tijdgebrek ben ik nog niet bij de ING langs geweest, ik weet niet hoe hun tegenover een dergelijke constructie staan.

In principe betaal je wel kosten als je geld van ing naar een andere bank overmaakt.

Als ik jou was zou ik proberen als het ware twee geldstromen te hebben die minof meer in evenwicht zijn, zodat je niet teveel tussen je eigen rekeningen heen en weer hoeft te schuiven.

 

En je kunt natuurlijk ook gewoon alles bij de ING onderbengen, doe ik misschien ook wel.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Nu ga ik eens kijken of het mogelijk is om te bankieren bij de Rabo en een Ideal rekening via de ING te laten lopen. Dat is voor ons het goedkoopst.

 

Dat is geen enkel probleem, maar de ideal-betalingen worden dan wel bijgeschreven op je ing rekening natuurlijk. Als je een zakelijke rekening opent bij ing/postbank kun je ideal zo aanvragen.

Link naar reactie
  • 0

Het hangt ook af van met wie je praat bij een bank. De meeste "account managers" hebben weinig speelruimte, maar de een meer dan de ander, ook bij dezelfde bank. Verder is het de moeite om met de baas te praten, dwz met een niveau hoger dan de standaard accountmanager. Hoe hoger je zit in de organisatie hoe meer je gedaan kunt krijgen.

 

Als een accountmanager mag beslissen tot 100k, dan is het raadzaam om 300k te vragen, niet dat je het krijgt, maar je komt wel met betere mensen in gesprek.

 

Ik ben het eens met de anderen die zeggen dat zowat alles onderhandelbaar is. Wel vind ik banken in het algemeen uiterst conservatief.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast hebben accountmanagers overigens (helaas) ook weinig kennis over de status van de producten die worden aangeboden.. Zo met de ene AM weken in gesprek geweest over een bepaald product en het voldoen aan de voorwaarden daarvoor. Vervolgens na een door de bank geïnitieerde wisseling van AM's ineens te horen gekregen dat product al enige tijd niet meer voor 'mijn soort onderneming' openstond... What a waste of time!!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.