• 0

Overhevelen bedrijfsmiddelen naar holding

Ik heb het hele forum en internet afgestruind maar kon geen antwoord vinden op volgens mij een vrij simpele kwestie. Ik wil demo machine overhevelen naar onze holding om ze veilig te stellen. Situatie is dat de werkmaatschappij een demo machine in Duitsland heeft gekocht. Factuur staat op naam van de werkmaatschappij die ook de rekening betaald. Nu wil ik deze overbrengen naar de holdingmaatschappij. De machine is reeds aan de leverancier betaald en is geboekt op een grootboek onder materiële vaste activa. Volgens mij zijn er twee opties:

 

A. Middels een memo boeking via de rekening courant en de holding de werkmaatschappij laten terug betalen. In de holding kan ik hem dan op materiële vaste activa boeken. (dus memo: bedrag van materiële vaste activa naar RC met holding, bedrag dat de Werk ontvangt van de holding dan weer tegenboeken zodat de RC weer op nul komt). Hiermee vindt de transactie volledig plaats in de beide balansen.

 

B. De werkmaatschappij een factuur laten opstellen aan de holding. De holding betaald deze dan aan de werkmaatschappij. Zonder btw want er is een fiscale eenheid (alleen) voor de btw (dus niet voor VPB). Er dient dan wel een memo boeking gemaakt te worden om het aankoopbedrag van de materiële vaste activa over te hevelen naar bijvoorbeeld buitengewone opbrengsten. Het wordt dus nu eigenlijk gewoon een verkoop (omzet) transactie maar met 0% btw. Nu kan ik de aankoop in de holding gelijk uit het bankboek op de vaste materiële activa boeken. Met deze methode gaat het dus via de resultatenrekening.

 

Wat is de juiste methode om bij eventuele problemen in de toekomst (werk BV faillissement) te voorkomen dat schuldeisers deze machine gaan claimen bij de holding die natuurlijk niet failliet gaat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.