Jump to content

mike9999

Junior
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Goedenavond, Ik heb een vraag over erfbelasting aangezien er de wildste verhalen rondgaan met een hoop bangmakerij. Voordat ik honderden Euro ga besteden aan een notaris die waarschijnlijk niet eens nodig is wil ik het hier vragen. Achtergrond: Ik ben DGA. Mijn ouders zijn hoogbejaard, getrouwd in gemeenschap van goederen en maken zich zorgen over de erfbelasting die de langstlevende en ik moeten betalen zodra één van hun komt te overlijden. Hun vermogen komt over het vrijstellingsbedrag voor erfbelasting (eigen huis en spaargeld). Als de eerste ouder komt te overlijden krijg ik een vordering op het kindsdeel. De langst levende is, doordat ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn, al 50% eigenaar van het totale vermogen. Mijn kindsdeel (1 kind dus) is dan 25% van hun totale vermogen. De langstelevde ouder dient dan over mijn kindsdeel en over 25% van hun vermogen belasting af te dragen. De afgedragen belasting over het kindsdeel wordt dan weer van mijn vordering afgetrokken. Nu heb ik gehoord dat ik naar een notaris zou moeten om mij te laten onterfen voor degene die het eerst komt te overlijden. Maar is dat wel verstandig? Volgens mij heb ik beide keren recht op een kindsdeel met EUR 20.946 belastingvrijstelling. Die dus twee maal van toepassing is. De langstlevende ouder krijgt een vrijstelling van EUR 661.328. Als ik alles pas erf als de laatste oude komt te overlijden zou ik maar 1 x die vrijstelling krijgen. Kortom, wat ik uitgezocht heb is gewoon helemaal niet naar een notaris en gewoon twee x belasting betalen wat uiteindelijk voor mij en de langstlevende ouder een stuk gunstiger is. Mis ik iets in mijn denkwijze? Ik neem aan dat deze materie voor meerdere personen erg verwarrend is dus hoop dat dit wat helderheid kan geven. Alvast dank! Mike9999
  2. Geweldig bedankt voor de informatie. Het zijn zeker punten die we in overweging gaan nemen. Ik wil het liefst alles zo simpel mogelijk houden en gewoon 5% van de aandelen laten kopen zodat de betrokkenheid gewaardeerd wordt en het fiscaal voor de werknemer gunstiger wordt aangezien dividend belasting lager is zodat de werknemer netto meer overhoudt van extra uitkeringen. Voor het inschakelen van een fiscalist ben ik huiverig voor. Heb er nare ervaringen mee en vaker onjuist advies gekregen. Dit is ook de reden dat ik het op dit forum wilde aankaarten aangezien ik hier al eerder perfect advies over een ander vraagstuk heb gekregen. Ik ga er nog wat verder induiken en dit ook aan de werknemer voorleggen. Mocht iemand nog tips of adviezen hebben verneem ik dat vanzelfsprekend erg graag. Nogmaals dank!
  3. Graag vraag ik u advies over het geven van aandelen aan een medewerker in mijn BV. Eerst de situatie: Ik heb een traditionele Holding BV met een Werk BV. De Holding heeft alle aandelen van de Werk BV in bezit. Zelf sta ik als DGA bij de holding in dienst maar indien het beter is kan ik ook overgaan naar de Werk BV. De werk BV betaald management fee (zonder BTW) waar mijn salaris en de bedrijfsauto's van betaald worden. Een medewerker in dienst bij de Werk BV wil ik graag een minderheidsbelang geven. Hierdoor kan ik in plaats van bonussen/winstdeling (ook) dividend uitkeren en voelt hij zich meer betrokken bij de onderneming. De moeilijkheid is nu dat als de werk BV dividend gaat uitkeren per aandeel dat ik in de knoop kom met de management fee. Volgens mij dien ik alle aandelen gelijk te belonen en mag niet een medewerker meer dividend uitkeren dan de overige (de Holding BV). Of mag dit wel? Alvast enorm bedankt voor uw hulp.
  4. situatie: holding BV en werk BV. Ik heb nu 2 mensen in dienst bij de werk BV met een arbeidscontract voor bepaalde tijd. 1 daarvan zal over 6 maanden in vaste dienst komen. Wij zijn zoekende naar meer mensen en kunnen sterk groeien zodra we die gevonden hebben. (vreemd genoeg is het extreem lastig om gemotiveerde medewerkers te vinden die commercieel zijn en een technische aanleg hebben) Nu gaat de wet wijzigen en ben ik verantwoordelijk voor 12 jaar als een werknemer ziek uit dienst gaat of binnen vier weken na einde contract ziek wordt. Het is mij niet duidelijk wat de financiële gevolgen zijn maar het is volgens mij niet te dragen door kleine ondernemers. Ik moet dus snel actie ondernemen en heb daar volgens mij 3 mogelijkheden voor: 1. het wordt te risicovol om personeel te hebben en zal noodgedwongen moeten afslanken of verhuizen naar België terwijl mijn bedrijf groeiende is. (ja klink wanhopig maar snap ook niet waarom ze in Den Haag niet eerst de gevolgen van hun ideetjes bekijken alvorens ons dit soort problemen te geven) 2. een reservering (voorziening) maken in de boekhouding per personeelslid die de 'schade' dekt voor dit twaalf jarige risico. Hoe kan ik uitrekenen hoeveel die kosten zijn? Heb al contact gehad met het ministerie maar die weten het ook niet... 3. een extra BV onder de holding oprichten waar ik de medewerkers in onder breng. In geval van een probleem door ziekte van een (ex)werknemer kan deze BV dan failliet verklaart worden. Ik besef dat dit een zeer on-sociale methode is maar ik wordt wanhopig door de nieuwe wetten die ze in Den haag verzinnen en heb geen zin om buiten mijn schuld alles te verliezen wat ik opgebouwd heb. Kan deze constructie of wordt de holding erbij betrokken als ik de personeels-BV wil beëindigen of failliet wil laten verklaren? Joost heeft mij vorige keer perfect geholpen en zie daarom ook graag uit naar zijn of een andere reactie via dit forum. In ieder geval alvast enorm bedankt! Mike
  5. Hallo allemaal, Een jaar geleden ben ik enorm goed geholpen door onder andere Joost waar ik hem nog steeds dankbaar voor ben. Nu heb ik een vraag waar ik bij adviseurs en banken geen goed antwoord op krijg en op dit forum blijkt de info hierover vrij oud te zijn. Ik heb een werk BV en een Holding waar ik in dienst sta als DGA (met een gematigd salaris, toestemming van de BD). Nu nog geen personeel in dienst. Het bedrijf draait momenteel goed maar ben pas in mijn vierde jaar. Ik heb geen pensioen en aangezien ik (vorig en) dit jaar winst maak moet ik VPB betalen. Mijn idee is om in de Holding die dus winst maakt d.m.v management fee's aan de werk BV een persoonlijk pensioen op te gaan bouwen (alleenstaande). Hiermee denk ik te besparen op VPB en hoef niet aan te kloppen bij verzekerings/pensoien bedrijven. Concreet: Mag ik zelf een pensioen gaan opbouwen in mijn Holding BV en daardoor de winst te verlagen om daarmee dus ook de VPB te verlagen? Kan ik gewoon een extra bankrekening daarvoor openen of worden daar speciale eisen aan gesteld? Mag ik zelf het bedrag bepalen of is dit gelinked aan iets? Alvast enorm bedankt voor de hulp, Mike
  6. Ik wil beide graag danken voor het duidelijke en snelle antwoord. Ik ben nieuw hier en kan niet anders zeggen dat dat dit een goede en nuttige site is, Mike
  7. Vorig jaar heb ik twee BV's opgericht, een holding en werkmaatschappij. Bij oprichting heb ik 18K gestort in de holding die daarna is doorgeboekt naar de werk BV. Die is daar overigens gebleven voor werkkapitaal. Later dat jaar heb ik nogmaals 18k van prive naar de holding gestort voor extra werkkapitaal. Mijn vraag: moet of mag ik over beide bedragen rente in rekening brengen vanwege prive inbreng? Is er verschil tussen de eerste storting (aankoop van aandelen) en de tweede (extra werkkapitaal)? Ik doe de boekhouding zelf en het lukt aardig (na veel avonden hierin verdiepen) maar hier kan ik nergens een antwoord op vinden. Alvast enorm bedankt ! Mike
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept