• 0

EAN en hoe en wat

Ik hoop dat iemand me hier op weg kan helpen. Probleem/vraag is als volgt.

 

We importeren producten die al voorzien zijn van EAN codes ( zijn zelf een groothandel, leveren aan detailhandel). Nu kunnen we rechtstreeks bij een fabrikant producten laten maken die we niet via een van onze andere leveranciers kunnen verkrijgen.

 

Nu vraagt deze fabrikant om onze EAN codes, maar die hebben we zelf niet. Nu stuurde hij wel een EAN code van een andere klant per e-mail, kunnen wij deze EAN code ook gebruiken of moeten we nieuwe aanvragen?

 

Zoja als we idd nieuwe moeten aanvragen hoe gaat dat dan in zijn werk. Ik heb al op de site van EAN Nederland gekeken maar word er eerlijk gezegd geen wijs uit. Het gaat overigens om 1 product maar dan in verschillende afmetingen en designs.

 

Hoop dat iemand hier me op weg kan helpen!

 

Bedankt alvast!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn verschillende EAN codes maar ik gok dat ze de code voor de streepjescode willen hebben om af te drukken op het product. Die codes moet je aanvragen bij de EAN, je krijgt dan een reeks codes toegewezen die jij kunt gebruiken voor je producten.

 

Zo'n code is om ieder verschillende product te kunnen identificeren. Ieder product moet dus z'n eigen code hebben (anders staat er bij de kassa ineens 'boontjes' op de kassbon ipv 'bloemkool') Een code van iemand anders gebruiken is dus zeker niet de bedoeling. Ook zul je waarschijnlijk voor ieder product een eigen code willen hebben. Een rode uitvoering van je product heeft dus een andere code dan de gele uitvoering.

 

Hoe dat aanvragen van die codes gaat kun je het beste navragen bij de EAN (tegenwoordig GS1) zelf. Stuur ze gewoon eens een mailtje waarin je je situatie beschrijft, of bel ze even.

 

Maar zoals gezegd bestaan er veel verschillende EAN codes dus eerst even uitzoeken om welke code je leverancier vraagt is misschien de beste eerste stap.

Link naar reactie
  • 0

Bedank voor de reacties. De eerst genoemde site lijkt inderdaad erg interessant te zijn, maar na contact met EAN Nederland blijkt dit illegaal te zijn en geen geregistreerde intermediair.

 

Uiteraard is er de optie om zelf via EAN aan barcodes te komen, maar dit is niet interessant gezien het aantal benodigde codes en de kosten van EAN. EAN gaf zelf ook aan dat zij er met name zijn voor grote bedrijven en dat ervoor MKB eigenlijk niks is :(

 

Dus als iemand nog ideeen heeft, hoor ik deze graag ;)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Adinda en mede-HLers,

 

Volgens mij is het al gezegd in een andere draad maar let op:

 

EAN Nederland heet voortaan GS1 Nederland

 

GS1 Support, februari 2005

 

Alle 101 nationale EAN-organisaties hebben besloten tot een verregaande integratie van hun standaardisatie-activiteiten en dienstverlening. Hiermee neemt de waarde van wereldwijde standaards spectaculair toe.

 

Je kunt hier verder lezen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Hi, we hebben laatst onze CD in eigen beheer gedrukt waarbij we ook een barcode hebben laten plaatsen door de drukker.

Nu hebben we dit nummer gecontroleerd bij het EAN (GS1 Nederland) en zij zeggen dat het een illegale code is en absoluut geen EAN nummer. Wat raden jullie mij aan te doen, dit kan toch niet?

Grt,Ondernemer76.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.