• 0

Incidentele uitvoer buiten EU: aangeven bij de douane?

Met ons bedrijf produceren en verkopen we een elektronisch product, tot kortgeleden enkel binnen de EU. Inmiddels hebben we ook een bestelling van iemand in Zwitserland ontvangen en ben ik gaan bekijken wat er benodigd is om daarheen te kunnen exporteren. Op basis van de HS-code zijn er geen importheffingen verschuldigd, wat het een en ander eenvoudiger maakt.

 

We kunnen ons product gewoon versturen met DPD/DHL Express/PostNL GlobalPack, wat volgens een van de exporteur die ik heb gesproken de boel versimpelt omdat zij mogelijk de nodige douane-aangifte al zouden doen. Sendcloud en PostNL verzorgen dan bijvoorbeeld eenvoudig het CN22 formulier om bij de zending te stoppen om door de douane te komen, in ieder geval in het land van bestemming. Als we dan echter weer kijken naar wat bijvoorbeeld de KvK schrijft over het exporteren dan komen we uit op:

Quote

U moet de Douane laten weten dat u goederen uitvoert (exporteert) naar een land buiten de EU. Dit doet u door uitvoeraangifte te doen.

En vervolgens linken zij naar de Douane, waar blijkt dat je niet zelf direct aangifte van uitvoer kunt doen maar je wel een aansluiting kunt aanvragen met behulp van een softwaresysteem van derden. Geen van de aanbieders die ik heb bekeken biedt een oplossing voor een incidenteel pakketje, dat lijkt gericht op minimaal enkele containers per jaar tegen flinke prijzen.

 

Ik mis het overzicht op dit moment; nemen we de uitleg van de KvK nu te letterlijk en regelt PostNL/DHL/DPD dit inderdaad voor je of moeten we nu zoals de KvK/Douane schrijven nog uitvoeraangifte doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
6 uur geleden, herman van der helm zei:

Wij exporteren incidenteel naar Zwitserland met Hellmand. Zij  doen ook de formele procedures voor ons.

Hellmand kan ik helaas niet zo snel vinden maar ik neem aan dat dat een transporteur is? Ik vermoed dat dat buiten ons budget zal vallen bij orders van 200-400 euro totaal. Wel ideaal als dat gewoon geregeld wordt wanneer het binnen budget valt.

 

3 uur geleden, Derek-Jan zei:

Ik exporteer dagelijks de hele wereld rond en alles loopt bij mij via PostNL, verder heb ik geen aanvullende meldingen of systemen. 

 

Belangrijk (bij mij toch) is HS codes en land van oorsprong. Mijn software print vervolgens de benodigde documenten voor PostNL.

Bedankt, ik denk dat we dat ook gaan proberen en dan verder kijken. HS-code en land van oorsprong hebben we in ieder geval goed gedocumenteerd met de juiste formulieren, wellicht volstaat dat dan gewoon.

Link naar reactie
  • 1
17 uur geleden, Yorick10 zei:

Op basis van de HS-code zijn er geen importheffingen verschuldigd, wat het een en ander eenvoudiger maakt.

Import heffingen hebben in beginsel niets te maken met export. Wat voor leveringsconditie heb je afgesproken met de klant?

 

 

18 uur geleden, Yorick10 zei:

Als we dan echter weer kijken naar wat bijvoorbeeld de KvK schrijft over het exporteren dan komen we uit op:

Overigens geen KvK pagina maar theoretisch wel correct. Ook als de aangifte door PostNL of een koerier gedaan wordt blijf je zelf formeel de exporteur en aansprakelijk. PostNL e.d. hebben er geen moeite mee om voor jou de aangifte te doen.

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Yorick10 zei:

Hellmand kan ik helaas niet zo snel vinden maar ik neem aan dat dat een transporteur is? Ik vermoed dat dat buiten ons budget zal vallen bij orders van 200-400 euro totaal. Wel ideaal als dat gewoon geregeld wordt wanneer het binnen budget valt.

 

 

https://www.nse-hellmann.com/

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Bert. zei:

Import heffingen hebben in beginsel niets te maken met export. Wat voor leveringsconditie heb je afgesproken met de klant?

 

 

Overigens geen KvK pagina maar theoretisch wel correct. Ook als de aangifte door PostNL of een koerier gedaan wordt blijf je zelf formeel de exporteur en aansprakelijk. PostNL e.d. hebben er geen moeite mee om voor jou de aangifte te doen.

Helder, ik had dat op basis van de informatie hier en elders niet verwacht, ook PostNL is er niet zo duidelijk over maar het lijkt wel mee te vallen bij elkaar. De heffingen hebben inderdaad verder niet zo veel relevantie, anders dan dat het mogelijk nog papierwerk op had kunnen leveren.

 

1 uur terug, herman van der helm zei:

Bedankt!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.