• 0

Rekening Courant en tussenrekening

Hi,

 

Wie kan mij uit de brand helpen!

Ik heb een Holding en een Werkmij.

Geld dat ik vanuit de holding overboek naar de werkmaatschappij wil ik graag als RC aanmerken.

De werkmij betreft een startup zonder omzet en voorlopig alleen maar kosten (begroot <€7.500 aan kosten)

Ik wil dus in de admin van de werkmij de kosten gaan betalen, maar gelijktijdig ook de RC positie met de Holding goed kunnen bijhouden.

Helaas ben ik nu in de situatie beland waarin ik nog een saldo overhoudt op de tussenrekening en niet weet hoe ik dit wegboek/goed verwerk.

Ik heb de volgende boekingen gemaakt in de administratie van de werkmaatschappij

 

Geld vanuit Holding overgemaakt naar Werkmij:

Bank                            €2.000

aan RC holding                                       €2.000

+

RC holding                   €2.000

aan tussenrekening                              €2.000

 

Factuurontvangst:

Kosten                     €1.652,89
te vorderen btw    €347,11
aan crediteuren                                  €2.000

Betaling factuur
crediteuren           €2.000

aan bank                                             €2.0000

 

 

Bankpositie klopt in dit geval. De crediteurpositie is afgeletterd. Maar ik heb in deze situatie nog een bedrag van 2.000 op mn tussenrekening waardoor mn balans niet in evenwicht is. 

Wie o wie.

 

Help!

 

Welke boeking moet ik nog maken... of is bovenstaande boekingsgang helemaal onjuist?

 

alvast bedankt :)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joost, bedankt voor je reactie.

Maar als ik in dit geval die boeking eruit haal, dan blijft er nog wel een creditpositie op de balans over van €2.000 RC holding. 

Daarom dacht ik dat ik iets met een tussenrekening zou moeten regelen om de balans weer in evenwicht te krijgen.

Heb je daar nog suggesties voor?

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, EVD_BI zei:

Dag Joost, bedankt voor je reactie.

Maar als ik in dit geval die boeking eruit haal, dan blijft er nog wel een creditpositie op de balans over van €2.000 RC holding. 

Daarom dacht ik dat ik iets met een tussenrekening zou moeten regelen om de balans weer in evenwicht te krijgen.

Heb je daar nog suggesties voor?

Joost Rietveld Mij schiet nu te binnen dat per saldo in dit geval om een verlies gaat wat dan ultimo boekjaar ten laste van het eigen vermogen zal komen? Kan ik dan niet beter de geldoverboeking van de holding naar werkmij als kapitaalstorting verwerken?

Link naar reactie
  • 0
51 minuten geleden, EVD_BI zei:

dan blijft er nog wel een creditpositie op de balans over van €2.000 RC holding. 

dat is het toch feitelijk ook! 

27 minuten geleden, EVD_BI zei:

Kan ik dan niet beter de geldoverboeking van de holding naar werkmij als kapitaalstorting verwerken?

Waarom zo complex? Of heb je ergens met iemand een afspraak staan dat er geen interne schuldverhoudingen mogen zijn?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.