Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Autodidactus07
Autodidactus07
Dag allen!
Na jaren af en toe topics gelezen te hebben (dank voor alle nuttige info en expertise!) nu zelf een vraag waarvan ik het exacte antwoord niet zo snel kan vinden hier.
Samenvatting :
Vorig jaar heb ik een casco woon- werk pand gekocht met deze officiële bestemming. Het is een rijtje panden met een bedrijfshal op de begane grond en een kantoor of appartement op de eerste verdieping die als bedrijfswoning gebruikt mag worden. In eerste instantie wilde ik het pand zelf gaan gebruiken, maar ik heb toch gekozen voor verhuur. Sommige worden bewoont boven en anderen worden geheel als kantoor of bedrijfsruimte gebruikt. Ik heb een aantal vragen over hoe dit pand te boeken en hoe om te gaan met BTW en verrekening en de financieringen.
Achtergrondinfo :
Ik heb zelf een eenmanszaak in de IT.
Het liefst houd ik zoveel mogelijk privé om te voorkomen later over de winst af te rekenen en dit pand uiteindelijk te verhuren in privé, indien mogelijk.
Afschrijven op het pand wil ik niet om die klap later niet te krijgen en over de winst (indien ondernemingsvermogen) af te moeten dragen. Ik wil hiermee proberen een zo goed mogelijk privé pensioen potje op te bouwen. Ik heb ook een pand zakelijk gekocht wat ik zelf gebruik waarover ik ook niet afschrijf om dit later naar privé te brengen en te verhuren als ik besluit te stoppen met mijn eenmanszaak. Over dit pand moet ik dan wel afrekenen met de fiscus, maar de waardestijging is niet gigantisch en aangezien ik niet afschrijf is de klap daarvan niet zo hard.
De situatie :
Aangezien ik achterloop met mijn administratie kan ik nog alle kanten op en wil dit graag zo snel mogelijk corrigeren en juist inboeken.
Aanschaf in 2022 voor € 200.000,- excl. btw en BTW volledig teruggekregen.
Ik heb 2 hypotheken/financieringen. De bedragen heb ik voor het gemak afgerond, want het gaat om de correcte fiscale boekingen en BTW.
Gehele pand € 200.000,- casco aangekocht (nieuwbouw).
Privé hypotheek van € 100.000,-.
Zakelijk hypotheek van € 100.000,-.
Verbouwing aannemer € 100.000,- zelf voldaan in 2023 (€ 80.000 eerste verdieping, € 20.000 begane grond).
5 jaar verhuurd met op factuur :
€ 1000,- per maand bedrijfsgedeelte ex. btw.
€ 1000,- per maand appartement (BTW niet vermeld), aangezien de huurder boven woont en beneden zakelijk gebruikt.
Mijn vragen :
1.
Ik heb begrepen dat ik 10 jaar lang BTW moet corrigeren op gebruik van privé. Na 10 jaar kan ik daar dus mee stoppen?
Moet ik deze BTW verrekenen op de huurprijs van appartement (€ 1000,- incl. = €826,47 ex. dus €173,55 corrigeren per maand) of over de aanschaf en verbouwing (180.000 ex. btw dus €37800,- / 120 = € 315,- per maand)?
Ik ben bekend dat als ik binnen 10 jaar het pand verkoop ik BTW moet verrekenen en daarna niet meer.
2.
Voor de eerste verdieping heb ik een privé hypotheek, maar wil ik wel zakelijk voor BTW aanmerken met verrekening privé gebruik, mag dit (van belang voor vraag 2)?
3.
Voor de begane grond heb ik een zakelijke hypotheek. Mag ik het wel aanmerken als privé vermogen met BTW verrekening indien particulier gebruik zoals in vraag 2 of is het door de zakelijke financiering verplicht ondernemingsvermogen? Ik ben bekend met investeringsaftrek dus als de mogelijkheid bestaat de begane grond ook privé te houden dan heb ik daar geen recht op, zakelijk wél over € 100.000,- (aanschaf) in 2022 en € 20.000,- (verbouwing) in 2023 begrijp ik.
4.
De verbouwing van het pand valt onder de waarde van het pand zelf en schrijf ik niet apart over af maar kies voor afschrijving op het pand of niet, is dit juist?
5.
Na 5 jaar huur kan het zijn dat de volgende huurder de eerste verdieping als kantoor gebruikt. Daarom heb ik begrepen dat ik BTW mag verrekenen omdat het gebruik kan veranderen, is dit juist?
Excuus voor het lange verhaal, maar ik ben graag duidelijk. Zaken die ik eventueel ben vergeten komen eventueel later wel of aanvullende vragen.
Alvast dank voor alle info!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen