Autodidactus07

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Autodidactus07's trofeeën

  1. Dat het raar in elkaar zit is goed voor fiscalisten denk ik en dit forum, dank weer :) Ok, stukje huidige pand (eigen gebruik EMZ) is helemaal duidelijk voor later. qua BTW toch misschien nog iets duidelijker maken. Je zegt "Woonruimte", maar het MAG ook woonruimte zijn. Er zat tussen aanschaf door mij en intrek huurder 13 maanden en dus een jaar. Aangezien op dat rijtje 80% volledig zakelijk gebruikt werd (dus de verdieping ook) en ik nog niet wist welk soort huurder ik zou aantrekken, heb ik de BTW op beide delen terug gevraagd. Nu is het een huurder die de bovenste verdieping dus als bedrijfswoning gebruikt, maar dit contract is 3 jaar en kan heel goed zijn dat er daarna een bedrijf met kantoorfunctie op de verdieping komt, wat ook wettelijk allemaal mag. Dus BTW privé gebruik toepassen jaarlijks of suppletie indienen? Gaat trouwens bij ieder huurcontract een nieuwe periode van 10 jaar lopen of moet ik kijken naar mijn aanschafdatum?
  2. En indien BTW verrekenen over 10 jaar mag, doe ik dit dan over de aanschaf incl. verbouwingskosten of over de huurprijs (zie vraag in start topic).
  3. Dankjewel! Complete misvatting van mijzelf dus. Ik dacht dat ik wellicht wel 2 of 3 panden via mijn eenmanszaak zou mogen verhuren, netjes winst afdragen en dergelijke, fiscus vindt van niet dus, wist ik echt niet. Aangezien ik wat anders wil gaan doen was ik al voornemens dit op deze manier met mijn eigen pand (nu 100% in gebruik voor eenmanszaak) te doen. Deze moet ik dan eerst naar privé halen begrijp ik? Mag je op geen enkele manier panden in de eenmanszaak aanschaffen en verhuren? Misschien een stomme vraag, maar mijn BTW vraagstuk blijft voor mij nog open staan. Ik heb de BTW teruggekregen. Moet ik deze nu via suppletie terugbetalen of mag ik dit alsnog als BTW ondernemer 10 jaar corrigeren? Mede omdat ik met BTW verhuur, in ieder geval de benedenverdieping.
  4. Dankjewel Joost voor je welkom en snelle reactie! Hoopte al op een reactie van onder andere jou, aangezien ik je reacties echt overal zie, leuk! Ik heb de financiering over de begane grond verkregen op mijn eenmanszaak, vandaar dat ik dacht dat hier nog een vraag in zat over zakelijk dan wel privé. Ik mag dus niet verhuren op mijn eenmanszaak begrijp ik dus, alleen voor eigen gebruik? Betekent dit dat ik de financiering op verkeerde grond heb verkregen? Zo ja, boek ik die dan op privé uitgaven in mijn boekhouding? Indien dit allemaal zo is, wat betekent dit voor mijn BTW vraagstuk? Hopelijk niet dat ik alles had moeten aftikken en dus ook geen correctie doe jaarlijks?
  5. Dag allen! Na jaren af en toe topics gelezen te hebben (dank voor alle nuttige info en expertise!) nu zelf een vraag waarvan ik het exacte antwoord niet zo snel kan vinden hier. Samenvatting : Vorig jaar heb ik een casco woon- werk pand gekocht met deze officiële bestemming. Het is een rijtje panden met een bedrijfshal op de begane grond en een kantoor of appartement op de eerste verdieping die als bedrijfswoning gebruikt mag worden. In eerste instantie wilde ik het pand zelf gaan gebruiken, maar ik heb toch gekozen voor verhuur. Sommige worden bewoont boven en anderen worden geheel als kantoor of bedrijfsruimte gebruikt. Ik heb een aantal vragen over hoe dit pand te boeken en hoe om te gaan met BTW en verrekening en de financieringen. Achtergrondinfo : Ik heb zelf een eenmanszaak in de IT. Het liefst houd ik zoveel mogelijk privé om te voorkomen later over de winst af te rekenen en dit pand uiteindelijk te verhuren in privé, indien mogelijk. Afschrijven op het pand wil ik niet om die klap later niet te krijgen en over de winst (indien ondernemingsvermogen) af te moeten dragen. Ik wil hiermee proberen een zo goed mogelijk privé pensioen potje op te bouwen. Ik heb ook een pand zakelijk gekocht wat ik zelf gebruik waarover ik ook niet afschrijf om dit later naar privé te brengen en te verhuren als ik besluit te stoppen met mijn eenmanszaak. Over dit pand moet ik dan wel afrekenen met de fiscus, maar de waardestijging is niet gigantisch en aangezien ik niet afschrijf is de klap daarvan niet zo hard. De situatie : Aangezien ik achterloop met mijn administratie kan ik nog alle kanten op en wil dit graag zo snel mogelijk corrigeren en juist inboeken. Aanschaf in 2022 voor € 200.000,- excl. btw en BTW volledig teruggekregen. Ik heb 2 hypotheken/financieringen. De bedragen heb ik voor het gemak afgerond, want het gaat om de correcte fiscale boekingen en BTW. Gehele pand € 200.000,- casco aangekocht (nieuwbouw). Privé hypotheek van € 100.000,-. Zakelijk hypotheek van € 100.000,-. Verbouwing aannemer € 100.000,- zelf voldaan in 2023 (€ 80.000 eerste verdieping, € 20.000 begane grond). 5 jaar verhuurd met op factuur : € 1000,- per maand bedrijfsgedeelte ex. btw. € 1000,- per maand appartement (BTW niet vermeld), aangezien de huurder boven woont en beneden zakelijk gebruikt. Mijn vragen : 1. Ik heb begrepen dat ik 10 jaar lang BTW moet corrigeren op gebruik van privé. Na 10 jaar kan ik daar dus mee stoppen? Moet ik deze BTW verrekenen op de huurprijs van appartement (€ 1000,- incl. = €826,47 ex. dus €173,55 corrigeren per maand) of over de aanschaf en verbouwing (180.000 ex. btw dus €37800,- / 120 = € 315,- per maand)? Ik ben bekend dat als ik binnen 10 jaar het pand verkoop ik BTW moet verrekenen en daarna niet meer. 2. Voor de eerste verdieping heb ik een privé hypotheek, maar wil ik wel zakelijk voor BTW aanmerken met verrekening privé gebruik, mag dit (van belang voor vraag 2)? 3. Voor de begane grond heb ik een zakelijke hypotheek. Mag ik het wel aanmerken als privé vermogen met BTW verrekening indien particulier gebruik zoals in vraag 2 of is het door de zakelijke financiering verplicht ondernemingsvermogen? Ik ben bekend met investeringsaftrek dus als de mogelijkheid bestaat de begane grond ook privé te houden dan heb ik daar geen recht op, zakelijk wél over € 100.000,- (aanschaf) in 2022 en € 20.000,- (verbouwing) in 2023 begrijp ik. 4. De verbouwing van het pand valt onder de waarde van het pand zelf en schrijf ik niet apart over af maar kies voor afschrijving op het pand of niet, is dit juist? 5. Na 5 jaar huur kan het zijn dat de volgende huurder de eerste verdieping als kantoor gebruikt. Daarom heb ik begrepen dat ik BTW mag verrekenen omdat het gebruik kan veranderen, is dit juist? Excuus voor het lange verhaal, maar ik ben graag duidelijk. Zaken die ik eventueel ben vergeten komen eventueel later wel of aanvullende vragen. Alvast dank voor alle info!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.