• 0

Uit een BV stappen, aandelen overdracht langer dan verwacht

Hallo allemaal,

Ik zit momenteel met een probleem maar eerst een stukje achtergrond informatie.
2 jaar geleden ben ik begonnen in loondienst bij een nieuwe onderneming.
1 jaar na het runnen van de onderneming is mij het voorstel gedaan om mijzelf in te kopen in het bedrijf.
Een half jaar later heeft de inkoop zich ook daadwerkelijk voorgedaan.
Het gaat om een DGA met 16% van de aandelen.

Het bedrijf is een holding met daarin 5 aandeelhouders met ieder hun eigen BV.

Na een naar voorval afgelopen maart werd ik per direct op non-actief gezet voor 2 maanden door 2 van mijn medeaandeelhouders (20 & 40%)
De 4% aandeelhouder is niet bij het bedrijf betrokken en de andere 20% aandeelhouder heeft eind vorig jaar aangegeven te stoppen en moet nog uitgekocht worden.

Nadat er 1 maand van non-actief was verstrekken ben ik met de 2 actieve aandeelhouders om de tafel gaan zitten en werd mij verteld dat de periode van non-actief nog langer zou gaan duren. Dit vond ik persoonlijk onacceptabel en heb kort daarop ook besloten om het bedrijf te verlaten en alle partijen wilde hierin een spoedige afwikkeling en de aandelen intern houden.

Nu er 1 maand is verstreken na het aankondigen van het verlaten van het bedrijf, heb ik een mail gekregen met daarin de boodschap dat de financiele middelen er momenteel niet zijn en dat het geen prioriteit heeft voor de actieve aandeelhouders om dingen overhoop te halen om de aandelen zo spoedig mogelijk terug te kopen.

Daarom zou ik in augustus wellicht een voorstel kunnen krijgen als de financiële middelen er op dat moment zijn. Ik heb via de mail reactie gegeven dat ik dat een erg lange periode van wachten vind en dat ik graag een vlottere oplossing zou zien. Hierin heb ik explicatie bedragen genoemd die de aandelen waard zijn.
Hierop werd als reactie gegeven dat ze zelf de financiële middelen niet hebben en de zaak ook niet op dit moment. En dat er in augustus gekeken gaat worden of de aandelen vanuit de zaak terug gekocht kunnen worden, zonder expliciete datum's of bedragen te noemen.
Ook is mij per direct de toegang ontzegt tot beide locaties (beide vallen onder 1 BV)

 

Belangrijk om te weten is dat er buiten de akte van de notaris, niks op papier staat.
Geen management overeenkomst en geen aandeelhoudersovereenkomst.

Mijn angst zit hem erin dat er de aankomende maanden gerommeld gaat worden met de waarde van de aandelen en dat er in augustus nog steeds geen financiële middelen beschikbaar zijn.

Mijn vragen luid dan ook:
Wat zijn mijn rechten nog als aandeelhouder die heeft aangegeven het bedrijf te verlaten en die buiten gesloten is van alle bedrijven. 
En is het verstandig om braaf te wachten tot augustus in de hoop dat er een passend voorstel komt?
En is er een manier waarop dit proces versneld kan worden, zodat dit boek gesloten kan worden en ieder zijn eigen leven kan voortzetten.

Ik hoor het graag van jullie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, Fred Janssen zei:

Belangrijk om te weten is dat er buiten de akte van de notaris, niks op papier staat.

Dag Fred

 

Nooit fijn om in deze situatie te geraken. 

 

Het citaat hierboven zegt in feite alles over waar je rechten liggen: in de statuten.

Zonder dat wij weten wat daarin staat, is het lastig uitleggen wat je rechten zijn. Niet aller statuten zijn namelijk hetzelfde.

 

In de regel staat aandeelhouderschap los van je managementwerkzaamheden. Dus als je (of dat op zichzelf rechtsgeldig is besloten, is een andere vraag) niet meer welkom bent om je taken o.g.v. je managementovereenkomst uit te oefenen, wil dat niet per se zeggen dat je ook je aandelen dient te verkopen/aan te bieden. Dat hangt dus van de statuten af.

 

En aanbieden wil ook meestal niet zeggen dat zij de aandelen dan ook moeten kopen van je. Tegelijk is het vaak wel zo geregeld dat als zij niet willen kopen nadat jij aangeboden hebt, jij daarna weer in de gelegenheid komt om de aandelen aan een derde aan te bieden. Mogelijk zijn ze wel gevoelig voor dat argument.

 

Verder is dit vaak voer voor een advocaat of jurist met ervaring in vennootschapsrecht. Jouw kansen op een goede afloop worden namelijk een stuk groter als jij je geheel houdt aan de spelregels uit de statuten. Dus alle stappen op de correcte, formele wijze zetten en daarbij ook de termijnen goed in de gaten houden.

 

Succes!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.