• 0

MKB Voordeel Club en zzp'er: is consumentenrecht van toepassing?

Had me telefonisch laten overhalen een proefabbo van 14 dagen te nemen op de mkb-voordeelclub. Was opzoek naar andere energiemaatschappij voor thuis dus ging eropin. Ontving alleen de inloggegevens niet. Toen het abonnement volgens hen was ingegaan kreeg ik een factuur voor het eerste jaar. Ik besloot te kijken wat er op de website stond, maar moest inloggen om het aanbod te kunnen zien waarop het abbo betrekking had. Ze noemen het 'Deals'.

 

Quote

Het is lastig alles mooi samen te vatten, sorry hiervoor. We schrijven november 2020, ik leefde onder grote stress ivm drukke bijbaan in corona tijd, en andere zorgen en werd thuis opgebeld met dit aanbod. Later kwam ik erachter dat deze club mij al eerder had benaderd met iets soortgelijks, tis allemaal mkb dit of dat, ik geef toe mijn brein was een brei.

 

Ik had geen gegevens ontvangen maar wilde wel weten waar t over ging dus probeerde ik maar wat. Ik probeerde een inlog te krijgen door 'wachtwoord vergeten' aan te klikken, vulde mijn email in en ik kreeg een reset in mijn mailbox! 

Ik zag meteen dat het aanbod, de deals, niks voor mij was, ben 1-manszaak/zzp'r, en dat aanbod van Ziggo waar de medewerker het constant over had, was helemaal niet goedkoper dan mijn huidige internetabonnement thuis. Dus ik email hen om te zeggen dat ik meteen wil annuleren of opzeggen.

Er volgt een emailwisseling over de proefperiode, het versturen van de  inloggegevens en mijn opzegging.

Dan blijft het lange tijd stil.

Begin dit jaar ontvang ik een aanmaning voor 2 jaar lidmaatschap. 

 

Zij zeggen dat de inloggegevens automatisch verstuurd worden na aanmelding.

Mijn verweer hierop is dat hun systeem of programma geen inloggegevens verstuurde omdat mijn gegevens niet verwijderd waren (ondanks mijn verzoek, en hoe zit t met privacy wet? Je mag gegevens opslaan van andere bedrijven, maar alleen als dat noodzakelijk is) nadat ik eerder al s had opgezegd; hoe had ik anders een nieuw wachtwoord kunnen aanvragen met mijn e-mailadres?

Een (proef)abonnement kan pas ingaan als je toegang hebt tot dat aanbod, is mijn logica en wb consumentenrecht een gegeven. Ik kan mij  niet voorstellen dat t anders is voor ondernemers? Wie weet dit?

Het kan zijn dat het Consumentenrecht als zzp’r via de reflexwerking hier van toepassing is. Ik ben ontwerper van modeaccessoires en heb geen verstand van de aangeboden diensten, niet mijn vakgebied.

 

Zij zeggen dat ik na de proefperiode probeerde op te zeggen; volgens mij staat de aanvangsdatum van de proefperiode ter discussie. In iedergeval geven ze toe dat ik kenbaar heb gemaakt dat ik wilde opzeggen.

Volgens de AV kan je niet tussentijds opzeggen, maar moet je minimaal 7 dagen voor het einde van de eerste jaar opzeggen.

Na het eerste jaar wordt het contract of abonnement stilzwijgend verlengd.

 

Dus januari 2023; Ik geef te kennen geen lid te zijn, de administratie vraagt om bewijs van opzegging, waarop ik oude mailcorrespondentie naar ze doorstuur.

dan ontvang ik een 2e aanmaning met extra administratiekosten met de mededeling dat ik ook niet meer kan inloggen op het platvorm. in de recente email correspondentie wordt gesuggereerd dat facturen van de hele periode te vinden waren in mijn online account. Heel convenient om deze opmerking even te plaatsen dat ik dat niet kan controleren. En dan nog, ik was geen lid meer dus geen reden om op het platvorm in te loggen. Het is niet aannemelijk dat ik eerst wel een factuur krijg per email en later niet via dezelfde weg.

 

in de AV staat dat je minimaal 7 dagen voor het einde van het jaar opgezegd moet hebben. Ik heb meteen al opgezegd, (Lijkt mij minimaal 7 dagen... of is dit een taalfuck?) dus zit je er hooguit 1 jaar vast.

Het is niet te bewijzen dat er later nog facturen zijn gestuurd, dus deze vordering is geloof ik verjaard na 2 jaar, als het consumenten recht van toepassing is.

Voor de proefperiode zou ook kunnen gelden dat doordat niet direct alle nodige informatie geleverd is de bedenktijd automatisch verlengd wordt tot 3 maanden of meer.  In dat geval is de opzegging op tijd gedaan en kan het 1e jaar lidmaatschap ook niet gevorderd worden omdat het lidmaatschap niet is ingegaan.

 

Op dit moment ligt het bij een incassoburo en lopen de kosten die zij verzonnen op. Kan ik dit allemaal hard maken als ik het aanvecht? Ben tamelijk arm.

Tips welkom

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op HL 

 

Een vervelende situatie waarvan ik alleen maar, in navolging van MKB Nederland, Radar, etc., kan adviseren om melding te maken en advies te vragen bij fraudehelpdesk.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 2

Beste Cristina,

 

Over de rechtmatigheid van dergelijke verkoopmethoden verschillen zelfs belangenorganisaties van mening.

 

Dezelfde werkwijze wordt ook toegepast bij het afsluiten van energiecontracten. Dan is het aanbod omdat je bent ingeschreven bij de KvK je ook thuis van een gunstige "zakelijk" tarief kan genieten.

 

De K.v.K. stelt op haar website dat daar niets aan te doen is terwijl Stichting Consuwijzer een andere mening is toegedaan ook als je ondernemer bent. Gerechtelijke uitspraken geven in dit geval ook niet echt een eensluidend oordeel. Er zijn al verschillend uitspraken gedaan waarbij het vaak van details afhangt in wiens voordeel de rechter beslist. (welk moment is wat gedaan en op welk moment wist iemand ergens van)

 

Wel is het verstandig om iniedergeval direct een overeenkomst op te zeggen. In dat geval voorkom je een verlenging. Opzeggen wil niet zeggen dat je de rechtmatigheid van de overeenkomst erkent. Wel is het verstandig dat in je opzegbrief te vermelden.

 

 

 

Schuld

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.