• 0

Naast dienstverband in de werkmij (als DGA) een (kleine) management fee naar holding

(aangepast)

Ik heb (samen met 4 partners) een holdingstructuur waar ieders persoonlijke holding 20% van de werkmij bezit. Vervolgens zijn we allemaal als DGA in loondienst bij de werkmij en doen we daar ook echt ons werk (software ontwikkelen). We hebben voor deze opzet gekozen omdat een deel van ons werk onder de WBSO valt en we op deze  manier het beste gebruik kunnen maken van deze regeling.

 

We zijn sinds 01-10-2022 begonnen, maar aangezien we zelf een product aan het bouwen zijn is de omzet nog zeer gering. Er is dus nog geen enkele sprake van winst en/of divident en dus is er op dit moment geen enkele geldstroom naar onze holdings om de kosten (bank-, administratie- en boekhouderskosten bijvoorbeeld) mee af te dekken.

 

Dus we willen graag een (heel bescheiden, denk aan maximaal een paar honderd euro per maand) management fee vanuit onze holdingen factureren naar de werkmij voor het managen van de werkmij (wat we uiteraard naast het echte werk/developen ook aan het doen zijn).

 

Nu meen ik eerder begrepen te hebben dat dit op zichzelf geen probleem is, maar ik vroeg me af of er nog bijzondere dingen zijn om rekening mee te houden en of er nog specifieke zaken voor geregeld moeten worden?

 

Het is dus niet de bedoeling om ook salaris vanuit de holdings te gaan krijgen, maar moeten we onze holdings dan toch opgeven als werkgever bij de bealstingdienst? En moeten we dan toch ook een dienstverband opstellen tussen onszelf en onze holdingen? Want als we dat, zeker dat laatste, wel moeten doen, hoe gaan we dan voorkomen dat we onszelf ook via die weg salaris uit moeten keren?

 

Bedankt!

aangepast door Sander van Harmelen

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Niks mis met een kleine beheersvergoeding van een paar honderd euro per maand. Samen afspreken, vastleggen en maandelijks een factuur sturen met BTW erop

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0
(aangepast)

Check... Dat klinkt goed (en ook enigszins in lijn der verwachting).

 

Maar (voor de dubbelcheck :smiling-face:), we hoeven dus niet zelf als werknemers in onze holdings geregistreerd te zijn om toch een management fee factuur vanuit de holding te kunnen sturen?

 

Dus de situatie kan gewoon blijven hoe hij nu is anders dan wat je gisteren aan hebt gegeven (afspreken, vastleggen en maandelijks een factuur sturen met BTW erop)?

 

Bedankt!

aangepast door Sander van Harmelen
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.