• 0

Als aandeelhouder stoppen met de BV

Ik ben samen met mijn compagnon beide voor 50%  aandeelhouder/bestuurder van een BV via een holding. Vanuit hier bedienen wij samen enkele opdrachtgevers. Er is geen personeel in dienst. Na circa 9 mooie jaren heb ik aangegeven bij mijn compagnon dat ik ermee wil stoppen.

 

Mijn compagnon wil verder met het bedienen van de opdrachtgevers, maar wenst mijn aandelen niet over te nemen. Zij kiest er liever voor om de lopende BV af te ronden en een nieuwe BV op te starten, om vanuit hier verder te gaan. Dit gun ik haar van harte, maar in mijn beleving vertegenwoordigen de lopende opdrachten die we uitvoeren enige vorm van goodwill. Enige vorm van een financiële tegemoetkoming op welk vlak dan ook voor het geleverde werk en voor hetgeen dat er nu staat zou voor naar mijn inziens op zijn plek zijn. Mijn compagnon zal wel vanaf een bepaald moment 100% van het werk moeten gaan doen, maar zal tegelijkertijd ook 100% van de opbrengsten gaan ontvangen. 

 

Helaas ziet mijn compagnon dit anders.  Zij is van mening dat ik na een nog nader te bepalen datum geen werkzaamheden meer zal verrichten en dat het daarom ook onredelijk is dat ik nog aanspraak wil maken op iets.

 

Wat ik me afvraag: ben ik gek dat ik aanspraak maak op iets terwijl ik zelf besluit om te stoppen met de BV of is mijn compagnon in deze erg onredelijk door mij te bedanken voor de bewezen diensten en zelf verder te gaan met 100% van de opbrengsten? Of ligt de waarheid ergens in het midden - ik verneem graag jullie reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het hangt er vooral vanaf:

1. Of er een aandeelhoudersovereenkomst is en wat daarin staat over ontbinding van de BV en daarbij al dan niet een relatiebeding.

2. Of zij als 100% aandeelhouder na aftrek voor haar eigen arbeid nog winst overhoudt uit het werk dat van jou overgaat naar haar. Stel dat de omzet die jij in de BV achterlaat 50k is en zij moet (berekend adhv een redelijk uurtarief) daar voor 45k arbeid in steken, dan is de overwinst verwaarloosbaar en de waarde van jouw aandelen dus ook.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost, dank voor uw reactie.

 

- Er is geen aandeelhoudersovereenkomst of een afspraak over relatiebeding.

- In de basis is de verwachting dat wanneer er geen onverwachte dingen gebeuren, mijn compagnon dezelfde resultaten kan behalen in haar eentje. We behalen nu bij wijzen van spreken een winst van €100.000. Dit zal in principe ook zo blijven.

Link naar reactie
  • 0

Tja, dan wordt het toch wel complex om iets af te dwingen. Immers, jij wilt eruit en dan bied je je aandelen aan haar voor prijs X aan (dat is de formele route die je moet volgen). Zij geeft aan die niet te willen kopen van je. Dan heb je drie keuzes: 

  1. - onderhandelen over een fors lagere prijs, en als jullie er blijvend niet uitkomen, dan:
  2. - binnen de voorwaarden van de statuten de aandelen verkopen aan een derde;
  3. - of samen besluiten tot ontbinding.

 

Doordat jullie nooit afspraken hebben gemaakt over voortzetting of het wel of niet mogen benaderen van klanten van de BV kun je niks afdwingen. Jouw enige leverage is dat als punt 1 niet lukt, je zou kunnen verkopen aan een derde. Maar ja, vindt maar eens iemand die in die situatie wil kopen van je...

 

Mss komen er nog andere tips voorbij hier, dus hou dit topic in de gaten

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zit er wel echt waarde in de BV? Ik begrijp dat de BV op dit moment waarde oplevert voor jou en je compagnon, maar zou een eventuele derde ook zomaar de BV over kunnen nemen (zonder jou of je kompaan)?

 

Quote

Zij kiest er liever voor om de lopende BV af te ronden en een nieuwe BV op te starten, om vanuit hier verder te gaan. 

Geeft ze ook aan waarom ze dat wil? Is er een probleem met de huidige BV? Of is dit enkel en alleen om jou niet uit te hoeven kopen?

 

Op basis van bovenstaande bekruipt me het gevoel dat over sommige dingen bij aanvang niet heel goed nagedacht is (bijv. geen concurrentiebeding, geen aandeelhoudersovereenkomst, etc). Ik vrees dat je daardoor nu met de gevolgen daarvan geconfronteerd wordt, en dat daar op dit moment dan ook niet zo veel (meer) aan te doen is.

 

Probeer in ieder geval in gesprek te blijven met je kompaan en de relatie goed te houden. Ook naar de toekomst toe is dat altijd goud waard. En mocht je later weer een nieuwe onderneming starten, dan kan je de lessen die je nu opdoet natuurlijk vanaf het begin meenemen.

Link naar reactie
  • 1

Beste Freeaqingme

16 minuten geleden, Freeaqingme zei:

Zit er wel echt waarde in de BV? Ik begrijp dat de BV op dit moment waarde oplevert voor jou en je compagnon, maar zou een eventuele derde ook zomaar de BV over kunnen nemen (zonder jou of je kompaan)?

Ik denk dat dit lastig word.  Het bedrijf overdragen is in mijn beleving niet mogelijk, aangezien opdrachtgevers toch wel gehecht zijn aan ons.
 

16 minuten geleden, Freeaqingme zei:

Geeft ze ook aan waarom ze dat wil? Is er een probleem met de huidige BV? Of is dit enkel en alleen om jou niet uit te hoeven kopen?

Het argument is vooral om "met een schone lei" te beginnen. Echter is mijn idee dat het vooral gaat om het makkelijk "uitkopen" van mij - wat natuurlijk mag. Dat er word gekozen voor deze weg is daarentegen helaas wel een pijnpunt in de gehele kwestie.

 

16 minuten geleden, Freeaqingme zei:

Op basis van bovenstaande bekruipt me het gevoel dat over sommige dingen bij aanvang niet heel goed nagedacht is (bijv. geen concurrentiebeding, geen aandeelhoudersovereenkomst, etc). Ik vrees dat je daardoor nu met de gevolgen daarvan geconfronteerd wordt, en dat daar op dit moment dan ook niet zo veel (meer) aan te doen is.

 

Probeer in ieder geval in gesprek te blijven met je kompaan en de relatie goed te houden. Ook naar de toekomst toe is dat altijd goud waard. En mocht je later weer een nieuwe onderneming starten, dan kan je de lessen die je nu opdoet natuurlijk vanaf het begin meenemen.

 

Het vastleggen van bepaalde afspraken in het begin had nu zeker goed van pas gekomen. Helaas is dit niet gebeurt. Een goede les voor eventuele volgende ondernemersavonturen.

Mijn intentie is om alles op een goede manier met elkaar af te ronden. Ik ben nog steeds dankbaar voor de mooie jaren die we hebben gehad, het is me het niet waard om dit te grabbel te gooien in deze laatste fase.

Bedankt voor het delen van je blik op de situatie!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.