• 0

ZEZ uitkering startende ondernemer

Ik ben sinds dit jaar zelfstandig ondernemer en zal februari 2024 bevallen. Nu zal ik over een tijdje de ZEZ uitkering willen aanvragen alleen vragen ze hier ook om cijfers van het jaar (voor) je verlof in zal gaan. Deze cijfers kan ik niet aanleveren omdat ik mijzelf nog in dat jaar zal bevinden. 
 

Heeft iemand enige idee hoe ik dit kan oplossen? Tijdens het aanvragen kun je aangeven dat je het urencriterium haalt en het hele jaar zelfstandig ondernemer bent. Alleen zal ik dan op de zaken vooruit lopen als ik deze invul. 
 

Moet ik gewoon aangeven wat mijn (geschatte) inkomen gaat zijn als ze hierom vragen? Aangezien ik geen aangifte inkomstenbelasting 2023 heb momenteel.

 

alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Ccroes, allereerst welkom op Higherlevel!

 

1 uur terug, Ccroes zei:

Tijdens het aanvragen kun je aangeven dat je het urencriterium haalt en het hele jaar zelfstandig ondernemer bent. Alleen zal ik dan op de zaken vooruit lopen als ik deze invul. 

 

Je kunt ook aangeven dat je gestart bent in het jaar waarin je verlof (start december 2023) ingaat, in dat geval gaat UWV uit van een kortere periode en wordt gekeken naar het aantal dagen dat je gewerkt hebt. 

 

Zie: ik ben zwanger en zelfstandige :

 

Quote

Ik werk nog maar kort als zelfstandige

Werkt u pas dit kalenderjaar als zelfstandige? Wij gaan dan uit van een kortere periode. Wij kijken naar de dagen die u als zelfstandige heeft gewerkt voordat u met verlof ging.

 

En hopelijk had je ook gelijk bij start een AOV geregeld: de bevallingsverlof uitkering op een AOV is netto (onbelast) en meestal een veelvoud van de premie én van de ZEZ uitkering 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
51 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

@Ccroes, allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

Je kunt ook aangeven dat je gestart bent in het jaar waarin je verlof (start december 2023) ingaat, in dat geval gaat UWV uit van een kortere periode en wordt gekeken naar het aantal dagen dat je gewerkt hebt. 

 

Zie: ik ben zwanger en zelfstandige :

 

 

En hopelijk had je ook gelijk bij start een AOV geregeld: de bevallingsverlof uitkering op een AOV is netto (onbelast) en meestal een veelvoud van de premie én van de ZEZ uitkering 

 

Bedankt voor het uitgebreide antwoord! 
 

Mijn verlof zal pas januari 2024 ingaan en dit houdt in dat ik het gehele jaar 2023 ondernemer was. 

Het is mij alleen niet compleet duidelijk hoe ik het moet invullen als ik vroegtijdig mijn ZEZ uitkering zal aanvragen. Op het moment van aanvraag zit ik nog in 2023 en ben ik nog geen jaar zelfstandig ondernemer. Het moment dat het verlof ingaat wél.
 

Ik heb géén AOV geregeld momenteel, dit risico neem ik volledig op mijzelf. 

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, Ccroes zei:

Het is mij alleen niet compleet duidelijk hoe ik het moet invullen als ik vroegtijdig mijn ZEZ uitkering zal aanvragen. Op het moment van aanvraag zit ik nog in 2023 en ben ik nog geen jaar zelfstandig ondernemer. Het moment dat het verlof ingaat wél.

 

Ah ok, ik snap je probleem nu: de ZEZ toelichting voorziet niet in de optie dat je op moment van uitkering al wel een jaar ondernemer bent, maar op het moment van aanvraag niet.

 

Mijn advies is om UWV hierover te bellen en te vragen of je inderdaad op het moment van aanvragen (dat zal voor jou toch niet eerder dan half oktober zijn, want pas vanaf week 24 van de zwangerschap)  een aanname mag doen over het halen van het urencriterium in 2023: in dat geval (als je aan het urencriterium voldoet)  hoef je ook geen inkomen op te geven. 

 

En als je begin 2023 bent gestart, dan is de kans groot dat je in oktober al weet of je die 1225 uren norm (ruim) gaat halen of niet. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.