• 0

Omzetten eenmanszaak naar Vof

(aangepast)

Dag allen,

 

Met ingang van 1 januari 2023 ben ik actief werkzaam in de onderneming van mijn partner, waar ik voorheen elders in dienst was. Met ingang van 1 januari 2023 hebben wij dan ook bij de KvK de eenmanszaak omgezet naar een VOF.

Voor mijn vrouw betekent dit dat ze per 1 januari 2023 haar onderneming staakt en hierover fiscaal dient af te rekenen. Bestaat er hieromtrent nog een faciliteit waarbij, zoals bij omzetten naar een bv, het geruisloos kan? Dit omdat wij fiscale partners zijn.

Tweede vraag is, heeft er iemand nuttige literatuur (verwijzing naar een boek etc.) over dit onderwerp? Er is veel te vinden over naar de BV, maar over deze situatie minder. Wellicht ook niet nodig omdat er sprake is van een beëindiging van het ene en oprichting van het ander.

 

Ik dank jullie bij voorbaat.

aangepast door Karim2014

Leef en laat leven, oordeel niet wanneer het getrokken oordeel je niet van nut zal zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Karim

 

Literatuur in handige taal is er helaas niet. Daarvoor is het onderwerp ook niet echt geschikt (te weinig vraag naar dit soort boeken). 

 

Als jullie niet gehuwd zijn in gemeenschap van goederen, dan kan zij de afrekening 'voorkomen' (lees, doorschuiven naar later) door de zogenaamde stille reserves voor te behouden. Daarmee bedoelen we plat gezegd dat alles tot 1 januari 2023 van haar blijft, ook als de vof ontbonden wordt.

 

Dat vergt een correcte passage in jullie vof akte plus een berekening van die waardes.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt @JoostRietveld!

 

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Dit gaat dan niet op, echter ben ik het volgende tegengekomen:

Doorschuiven belastingclaim

Het lijkt erop dat de belastingschuld wel kan woorden doorgeschoven naar de opgerichte VOF?

 

 

Klopt het dat ik grofweg de volgende stappen dient te nemen:

1) mijn partner beëindigt haar eenmanszaak per 1 januari 2023 en daar rekent ze af over de stille reserves of draagt de schuld over naar de VOF (in het geval bovenstaande van toepassing is).

2) Per 1 januari 2023 neemt de VOF een beginbalans op die gelijk is aan de marktwaarde v/d balansposten waarmee de eenmanszaak beëindigd wordt. Hieruit komt tevens in beeld; het Eigen Vermogen/reserve van mijn partner die haar eenmanszaak beëindigd. Dit is hetgeen ze ook inbrengt aan kapitaal in de VOF.

3) Als nieuwe vennoot breng ik niets in aan kapitaal waarmee mijn eigen vermogen op 1 januari 2023 NIHIL is.

4) Nog onduidelijk bij mij; dien ik bij het indien van de aangifte IB van elk van ons  de volwaardige W&V en Balans gegevens in de aangifte op te nemen of dient dit naar hetgeen wij afgesproken hebben; in ons geval 50%-50% van de W&V (en dus ook van de balans?). Dit zou mij onlogisch lijken en in de praktijk lastig omdat ik bij aanvang op 1 januari geen eigen vermogen heb en de opbouw van de balans dus per vennoot zou moeten gaan bijhouden.

Concreet de vraag hier; hoe dien je een VOF aangifte inkomstenbelasting in te dienen. De W&V per individuele vennoot, maar is dit ook voor de Balans?

dank voor het meedenken en uitleggen

Grt,

Karim

aangepast door Karim2014

Leef en laat leven, oordeel niet wanneer het getrokken oordeel je niet van nut zal zijn.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.