• 0

Cliënt verhuist naar het buitenland (buiten de EU): btw en facturatie

(aangepast)

Goedemiddag,

 

Ik verleen diensten en heb een cliënt die van plan is om permanent naar Marokko te verhuizen en daar te wonen. Mijn bureau wil wel diensten blijven verlenen aan deze cliënt, maar aangezien de situatie internationaal wordt, roept dit enkele vragen op over o.a. facturatie en btw:

Hoe moet ik de facturatie (uurtje factuurtje) aanpakken voor mijn diensten aan een cliënt die in Marokko verblijft? Moet ik rekening houden met specifieke btw-regels?

Wat zijn de btw-implicaties, gezien het feit dat ik in Nederland gevestigd ben en mijn cliënt zich in Marokko bevindt? Moet ik de btw verleggen? Zo ja, hoe werkt dit in de praktijk?

Welke andere factoren moet ik overwegen bij het verlenen van diensten aan een cliënt in het buitenland, met betrekking tot contracten en mogelijke juridische gevolgen?

 

Edit: cliënt verblijft daar overigens al een jaar (wel eens kort teruggekomen) en geeft aan in Nederland nog ingeschreven te staan bij de gemeente en ook een WAO-uitkering te ontvangen hier, voor zover relevant. 

 

Elk inzicht of advies dat jullie kunnen delen, zou zeer gewaardeerd worden. Dank jullie wel.

aangepast door Signature
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 uur geleden, Roel J zei:

Er is een redelijke kans dat de dienst alsnog in Nederland is belast met BTW.

 

het beste gebruik je de rekenhulp voor BTW om te bepalen waar de dienst belast is.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland-vanaf-1-juli-2021

 

Dank voor je reactie Roel. Handige tool!

 

Uitkomst van de tool: De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen.

 

Betekent dit nu dat de btw moet worden verlegd en ik ineens ook in het buitenland aangifte moet doen of verplichtingen uit het land van de afnemer opgeworpen krijg ? Ik voel daar eerlijk gezegd weinig voor en als het teveel haken en ogen krijgt, zal ik cliënt misschien toch maar moeten vertellen dat de dienstverlening niet kan worden voortgezet.

 

NB. ik verbaas me er wel over dat cliënt hier nog ingeschreven is en inkomsten ontvangt.

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Signature zei:

NB. ik verbaas me er wel over dat cliënt hier nog ingeschreven is en inkomsten ontvangt.

Voor de BTW regels is dit irrelevant.

Enige wat ik erover wil zeggen is dat het kan met sommige uitkeringen, ook WIA of WAO.

En dat Emigratie niet altijd van de ene op de andere dag gebeurd. Vaak is het een kwestie van leven met "1 been" in elk land en niet altijd duidelijk. Er zijn hordes pensionado's die overwinteren in Spanje of Zuid Afrika. Er zijn wetten en regels die de kaders aangeven en 98% van de mensen blijft probleemloos binnen dat kader. (meer of (veel) minder dan 8 maanden in NL) en een klein deel verschilt het per jaar.

 

2 uur geleden, Signature zei:

Betekent dit nu dat de btw moet worden verlegd.

Nee de Verleggingsregeling geldt alleen binnen EU, als je al zaken doet met een ondernemer.

Voor Marokko is btw heffing "out of scope" vanuit NL,  het valt buiten de reikwijdte van de NL fiscus, dus verwijzen ze standaard naar de lokale overheid.

 

Het zou kunnen dat je in Marokko ook aangifte moet doen, maar de veel landen met BTW regels kiezen ervoor om de BTW afdracht bij de importerende ondernemer te leggen en dat is ook best logisch, want die ondernemer kennen ze al en kunnen ze dus ook aanpakken als ze het verkeerd doen. Zelfs als de plicht bij jou zou liggen is het veel lastiger als jij je niet aan de regels houdt.

 

Feitelijk zeg ik nu in iets meer woorden hetzelfde als de belastingdienst in de tool. De enige manier om zeker te zijn is zelf nagaan hoe de btw regels in Marokko zijn.

Inhoudelijk heb ik geen flauw idee wat de BTW regels zijn voor handel met Marokko. Nooit mee te maken gehad.

 

2 uur geleden, Signature zei:

zal ik cliënt misschien toch maar moeten vertellen dat de dienstverlening niet kan worden voortgezet.

 

Als het niet je ambitie om zaken te doen met het buitenland kan dat een verstandig besluit zijn.
Tegelijkertijd kan het met een kleine inspanning zijn dat je met zekerheid weet dat de factuur zonder BTW naar Marokko kan en dat daarna de dienstverlening gewoon door kan lopen.
 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 52 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.