• 0

Eigen huis onderbrengen in een CV of een FR? Dom of Slim?

Beste allen,

 

Dit zou best eens een "domme vraag" kunnen zijn, dus dan bv excuus daarvoor. Ik werk momenteel als ZZP-er en heb ondertussen een aardige winst en vermogen opgebouwd. Ik overweeg om op termijn naar een BV/holding structuur over te stappen, vanwege de juridische aspecten, en ook om met het (ingebrachte) vermogen weer nieuwe dingen te kunnen doen, zoals bv investeren in vastgoed. Tot zover de achtergrond.

Nu is het zo dat ik momenteel een eigen huis heb (op mijn naam, met hypotheek en met overwaarde) en dat mijn partner en ik ook druk op zoek zijn naar een nieuw huis, met als doel het eerste huis uiteindelijk te behouden. Mijn gedachte was om dit (eerste) huis evt in de toekomst aan de BV over te dragen / te verkopen, maar dan zit je in Amsterdam met het probleem dat dat volgens mij niet meer zomaar mag en met een hoge overdrachtsbelasting. Nu las ik laatst iets op een bepaalde adviessite (mag ik die hier noemen?) over het (tijdelijk) onderbrengen van vastgoed in een CV of een FR om zo overdrachtsbelasting in de toekomst te vermijden als je het vermogen alsnog naar een BV wilt overdragen. Het 'grappige' is dat zo'n constructie nog niet eens zo moeilijk is omdat het huis alleen op mijn naam staat en ik in die zin dus gemakkelijk zo'n constructie zou kunnen opzetten met mijn partner (denk ik?). Maar wat betekent dat dan eigenlijk in de praktijk zolang ik hier nog woon en nog niet ben verhuisd? Wie weet zitten we hier tóch nog 2 of 3 jaar.... Is het dan met zo'n contsructie nog gewoon mijn eigen huis, kan ik mijn normale hypotheek dan nog behouden en de belastingaftrek? Of is het met het oprichten van zo'n CV / FR een zakelijke (box 3) situatie geworden? Het komt er dus op neer dat ik de rechtsvorm misschien nog net niet helemaal goed genoeg begrijp :-)