Rayman1974

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Rayman1974's trofeeën

  1. Beste allen, Dit zou best eens een "domme vraag" kunnen zijn, dus dan bv excuus daarvoor. Ik werk momenteel als ZZP-er en heb ondertussen een aardige winst en vermogen opgebouwd. Ik overweeg om op termijn naar een BV/holding structuur over te stappen, vanwege de juridische aspecten, en ook om met het (ingebrachte) vermogen weer nieuwe dingen te kunnen doen, zoals bv investeren in vastgoed. Tot zover de achtergrond. Nu is het zo dat ik momenteel een eigen huis heb (op mijn naam, met hypotheek en met overwaarde) en dat mijn partner en ik ook druk op zoek zijn naar een nieuw huis, met als doel het eerste huis uiteindelijk te behouden. Mijn gedachte was om dit (eerste) huis evt in de toekomst aan de BV over te dragen / te verkopen, maar dan zit je in Amsterdam met het probleem dat dat volgens mij niet meer zomaar mag en met een hoge overdrachtsbelasting. Nu las ik laatst iets op een bepaalde adviessite (mag ik die hier noemen?) over het (tijdelijk) onderbrengen van vastgoed in een CV of een FR om zo overdrachtsbelasting in de toekomst te vermijden als je het vermogen alsnog naar een BV wilt overdragen. Het 'grappige' is dat zo'n constructie nog niet eens zo moeilijk is omdat het huis alleen op mijn naam staat en ik in die zin dus gemakkelijk zo'n constructie zou kunnen opzetten met mijn partner (denk ik?). Maar wat betekent dat dan eigenlijk in de praktijk zolang ik hier nog woon en nog niet ben verhuisd? Wie weet zitten we hier tóch nog 2 of 3 jaar.... Is het dan met zo'n contsructie nog gewoon mijn eigen huis, kan ik mijn normale hypotheek dan nog behouden en de belastingaftrek? Of is het met het oprichten van zo'n CV / FR een zakelijke (box 3) situatie geworden? Het komt er dus op neer dat ik de rechtsvorm misschien nog net niet helemaal goed genoeg begrijp :-) En ik kan natuurlijk ook gewoon het huis behouden op eigen naam en het helemaal niet naar een bedrijf overzetten en het straks gaan verhuren. Wellicht is dat nog gemakkelijker. Ik ben eigenlijk ook gewoon nieuwsgierig of iemand bovenstaand nog iets beter kan uitleggen zodat ik ook weer wat beter snap, want ik vind het ook gewoon super interessant deze materie. Alvast bedankt! Rayman
  2. Dank voor je antwoord!! Dit jaar wordt em helaas niet meer maar wellicht volgend jaar alsnog :-)
  3. Hallo allemaal, Ik heb een vraag mbt studiekosten aftrek. Ik ben zelfstandig ondernemer en voer al jaren (10 jaar) als business proces consultant / Lean six sigma Black Belt allerlei projecten uit op het gebied van datagedreven procesverbetering, en het inrichten van de datagedreven organisatie. Het verdienmodel zit in mijn vakkennis, waaronder ook het meenemen van opgedane kennis van de ene organisatie naar de andere. Echter, gezien de vele ontwikkelingen op dit gebied is het ook noodzakelijk om continu bij te blijven leren. Zo heb ik een tijdje geleden een aantal cursussen op het gebied van big data en business architectuur gedaan en nu sta ik op het punt om te starten met de opleiding “MBA big data en business analytics”. Dit is een 2 jarige business opleiding, en voor mij een hele dure, maar wel noodzakelijke investering om te kunnen blijven adviseren op het niveau waar ik dat nu al doe. Nu is de hamvraag: kan ik deze kosten (45.000 euro) zakelijk opvoeren of niet? Als iemand van jullie mij hier in kan adviseren dan maak je me heel blij, ik moet hier al heel snel besluiten hierover en het is wel een heel serieus bedrag waar je geen foute afweging mee wil maken Alvast bedankt!!!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.