• 0

Auto prive of zakelijk aankopen?

(aangepast)

 

Hoi,

 

kan iemand met mij meekijken?

ik heb een berekening gemaakt om te zien of aanschaf voor een auto beter is als ik het zakelijk of prive aanschaf maar ik heb een minimale verschil en weet even niet welke fiscaal beter is.  wie kan mij adviseren hierover?

 

 

 

gr, Yetje

aangepast door Yettje
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De uitkomst van de berekening laat het fiscale verschil zien, tenminste als je gebruik hebt gemaakt van online calculators die op het internet circuleren.

Tegenwoordig is dat fiscale verschil echter minimaal … de Overheid wordt wat dat betreft steeds slimmer.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 29-9-2023 om 20:03, Yettje zei:

 

Hoi,

 

kan iemand met mij meekijken?

ik heb een berekening gemaakt om te zien of aanschaf voor een auto beter is als ik het zakelijk of prive aanschaf maar ik heb een minimale verschil en weet even niet welke fiscaal beter is.  wie kan mij adviseren hierover?

 

 

 

gr, Yetje

 

Als het vrijwel gelijk is moet je de lastiger in te schatten factoren meenemen:

- hoe groot schat je je eigen kans op schade in?

- hoe groot is de kans dat je bovengemiddeld veel reparaties of onderhoud hebt? (vooral als het geen nieuwe auto is, maar ook met een nieuwe heb je bv de levensduur van banden voor een heel groot deel zelf in de hand en die dingen zijn tegenwoordig flink duur. Idem voor brandstof)

- wat is de kans dat je ineens meer of minder prive- en werkkm's zult hebben? 

aangepast door Peter73
Link naar reactie
  • 1
19 uur geleden, Peter73 zei:

- wat is de kans dat je ineens meer of minder prive- en werkkm's zult hebben? 

Sinds 1 januari 2023 is de onbelaste kilometervergoeding verhoogd van € 0,19 naar € 0,21 per kilometer. In 2024 zal de vergoeding - als het doorgaat, want dat weet je nooit met de Overheid - naar € 0,22 per kilometer worden verhoogd.

 

Echter, reken je niet rijk. Dit dekt bij lange na niet de kosten die de ZZP'er maakt voor het gebruik van zijn of haar privé geëtiketteerde auto. Zelfs voor een auto uit de laagste prijsklasse kost de privé auto al snel 24 cent per kilometer, voor een middenklasse auto is dat minstens 31 cent per kilometer en voor een auto boven de € 40.000 euro is de gemiddelde kilometerkostprijs 46 cent. De kosten lopen snel op als er veel reparaties (te verwachten) zijn, vooral bij een al wat oudere auto. 

 

Voor de goede orde ... niet vergeten de afschrijvingskosten in de berekeningen mee te nemen ... ook voor een privé auto.

 

Bijna altijd ben je goedkoper uit met een (redelijk) nieuwe zakelijke auto in het hogere segment en met relatief veel privé gereden kilometers, zelfs met de bijtelling voor het privé gebruik.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Door de afschrijvingen ben je de eerste 5 jaar vaak goedkoper uit als je de auto zakelijk opneemt.

Na 5 jaar vallen de afschrijvingskosten weg en dan kan het juist wel voordeliger zijn om de auto niet zakelijk te rijden. Daarom is het belangrijk om ook de overweging hoelang je de auto wilt houden mee te nemen in je beslissing.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.