• 0

Receptuur voor verhuurbedrijf in Guernsey

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat klinkt mooi, maar Nederland zal de inkomsten uit Guernsey gewoon belasten als blijkt dat de onderneming feitelijk (plaats van het bestuur) hier gedreven wordt.

Het zou anders worden als jullie ook als bestuurder daadwerkelijk op Guernsey gaan wonen.

 

Een merk is op zichzelf geen recept, maar ik snap je punt. Echter, een merknaam verhuren, zoals bijvoorbeeld Starbucks dat doet, levert alleen iets op als die merknaam ook echt waarde (brede naamsbekendheid ) heeft. Je kunt niet je winst in Nederland afromen met royalties naar Guernsey als niemand je merknaam kent.

 

En dan nog moet het reëel zijn. Starbucks rekent iets van een 25 of 30 cent per koffie, dus er resteert nog steeds gewoon operationele winst in de meeste landen.

 

Pas erg op voor bedrijven die Guernsey als "de oplossing" aandragen en als doel hebben om aan jou een bedrijfsstructuur te verkopen. Als het zo simpel was, zaten we er onderhand allemaal al. Offshore werkt alleen als je bedrijf daadwerkelijk in het buitenland gevestigd of bestuurd wordt. Of als je groot genoeg bent om dealtjes te maken met de overheid

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Precies, dat gebeurt al decennia en al even zo lang legt de Belastingdienst aanslagen op, omdat een  offshore papieren bestuur, of brievenbusfirma, van een in Nederland gedreven onderneming, gewoon in Nederland belastingplichtig is. Daarom ook mijn waarschuwing in de laatste alinea van mijn vorige bericht. Dat het te koop is, maakt het nog niet legaal

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Let er ook op dat zelfs al zou je een route vinden waarbij dit wel kan, daar ook forse (adviseurs)kosten aan zitten. Hoe hoog die dan zijn is natuurlijk niet te zeggen, maar je moet dan echt wel flinke winst maken voordat dit ook maar een heel klein beetje gaat renderen. 

 

Toen ik zelf begon met ondernemen heb ik ook wel even onderzocht of het interessant zou zijn om iets met een buitenlandse entiteit te doen. Maar los van de vraag of het in de praktijk ook werkt, is het voor een MKB'er het eigenlijk per definitie niet waard. 

 

Mijn conclusie toen was dat ik alleen gebruik maak van belastingvoordelen in de landen waar ik zelf ook echt actief in ben. Tot op de dag van vandaag beperk ik me daarom tot NL. Stel dat ik ooit in Duitsland zou gaan ondernemen en daar ook een entiteit op zou zetten, dan zou ik natuurlijk altijd opnieuw kunnen kijken hoe e.e.a. voordeliger zou kunnen.

 

Dat allemaal gezegd hebbende, zo hoog is de belasting in Nederland toch niet, zeker niet voor een BV? Als je geen winst maakt hoef je ook geen belasting te betalen. En als je wel belasting moet betalen houd je nog steeds 80% over. Als je veel belasting betaalt dan betekent dat dus ook dat je veel verdient. Een luxeprobleem dus :)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 3-10-2023 om 07:18, Joost Rietveld zei:

Precies, dat gebeurt al decennia en al even zo lang legt de Belastingdienst aanslagen op, omdat een  offshore papieren bestuur, of brievenbusfirma, van een in Nederland gedreven onderneming, gewoon in Nederland belastingplichtig is. Daarom ook mijn waarschuwing in de laatste alinea van mijn vorige bericht. Dat het te koop is, maakt het nog niet legaal

 

Mijn situatie is iets anders als beschreven door de topic starter. ik heb momenteel m'n BV in Nederland, maar mijn klanten zitten wereldwijd en betalen een maandelijks bedrag voor het gebruik van de (web)applicaties die ik gemaakt heb. 

 

nu heb ik vorig jaar 1 van m'n applicaties verkocht voor een paar tonnen, en schrok ik toch eigenlijk van de belastingen die ik hierdoor betaald heb. (met name vennootschapsbelasting /dividend belasting) daarnaast nog 15% aan de broker die geholpen heeft met de verkoop.. 

 

enfin, ik snap ook dat het een luxe probleem is, maar mijn idee is, mocht het mogelijk zijn om (legaal!) op belasting te besparen, waarom niet. 

 

zou een brievenbus BV nog een optie zijn? ik weet dat ik vanuit Nederland werk, maar gezien 80% van mn klanten in heel de wereld zitten ben ik niet perse gebonden aan Nederland? of moet ik dan echt denken aan een huis kopen op Guernsey of Jersey, en daar minimaal 3 maanden per jaar wonen?

 

 

 

aangepast door appdev
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Onthoud altijd dat:

On 05/10/2023 at 16:14, appdev said:

 

Mijn situatie is iets anders als beschreven door de topic starter. ik heb momenteel m'n BV in Nederland, maar mijn klanten zitten wereldwijd en betalen een maandelijks bedrag voor het gebruik van de (web)applicaties die ik gemaakt heb. 

 

nu heb ik vorig jaar 1 van m'n applicaties verkocht voor een paar tonnen, en schrok ik toch eigenlijk van de belastingen die ik hierdoor betaald heb. (met name vennootschapsbelasting /dividend belasting) daarnaast nog 15% aan de broker die geholpen heeft met de verkoop.. 

 

enfin, ik snap ook dat het een luxe probleem is, maar mijn idee is, mocht het mogelijk zijn om (legaal!) op belasting te besparen, waarom snake game niet. 

 

 

 

zou een brievenbus BV nog een optie zijn? ik weet dat ik vanuit Nederland werk, maar gezien 80% van mn klanten in heel de wereld zitten ben ik niet perse gebonden aan Nederland? of moet ik dan echt denken aan een huis kopen op Guernsey of Jersey, en daar minimaal 3 maanden per jaar wonen?

 

 

 

De maatschappelijke zetel, ook wel statutaire zetel genaamd, is het juridisch officiële adres van een bedrijf. Op dit adres voert je bedrijf de dagdagelijkse administratieve taken en wordt de centrale boekhouding bijgehouden.De locatie van de maatschappelijke zetel is van belang voor het bepalen van de rechten en plichten van een onderneming. Ook is dit de plek waar alle officiële briefwisseling toekomt.

aangepast door ermasculine
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, ermasculine zei:

De maatschappelijke zetel, ook wel statutaire zetel genaamd, is het juridisch officiële adres van een bedrijf. Op dit adres voert je bedrijf de dagdagelijkse administratieve taken en wordt de centrale boekhouding bijgehouden.De locatie van de maatschappelijke zetel is van belang voor het bepalen van de rechten en plichten van een onderneming. Ook is dit de plek waar alle officiële briefwisseling toekomt

dat klopt, totdat blijkt dat in de praktijk de feitelijke leiding zetelt in een woonkamer in Nederland. Dan heeft de fiscus, terecht, geen enkele boodschap meer aan de statutaire zetel of het registered office. Dit argument (tot in de rechtbank volhouden dat het feitelijke bestuur op het registered office address op Guernsey ligt bij een anonieme trust waarvan de belastingplichtige "niet weet" wie er achter de trust schuilgaat) hield veelal geen stand in zaken die verbonden waren aan het HJC en Quaadvlieg, voormalige aanbieders van deze constructies

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.