• 0

intracommunautaire verwerving - factuur leverancier correct ?

Beste allemaal,

 

Ik heb voor het eerst iets zakelijk gekocht bij geekmax. Die leveren vanuit de EU, in dit geval Italie neem ik aan.

Op verzoek heb ik een nieuwe factuur gevraagd omdat op de oude factuur geen btw vermeld stond, en ook geen vermelding van btw verlegd (ze gingen ook uit van particulier afnemer) . Nu heb ik deze bijgevoegde factuur ontvangen.

 

Mijn vraag is of deze factuur correct is (de NL BTW staat er al op vermeld namelijk) voor administratieve verwerking.

Ik kan niet afleiden of geekmaxi nu de BTW zelf heeft betaald (dan moet het 22% BTW zijn). Of dat ik een factuur met % BTW moet krijgen /BTW verlegd (met bedrag van 65,29). 

 

Alvast bedankt.

geekmaxi.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
Op 6-12-2023 om 09:09, sports zei:

Waarschijnlijk maken ze gebruik van de unieregeling. Ze  tellen daarom de nederlandse 21% btw en staan die uiteindelijk ook af aan nederland.

Jij kunt die echter niet terugvragen. Zie ook onderstaande link.

Bedrijven zijn ook niet verplicht tegen 0% btw te leveren.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/btw-melden-eenloketsysteem

 

 

 

Het ziet er logisch uit en heb ik aangegeven bij geekmaxi incl. link in engels :  https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontenten/belastingdienst/business/vat/vat_in_the_netherlands/how-to-declare-vat-for-e-commerce-and-services/how-to-declare-vat-for-e-commerce-and-services

met de vermelding of ze de One Stop Shop scheme - the Union scheme gebruiken.

 

 

Hierop is het antwoord:

"Our website is built for B2C sales.

For B2B we can make an invoice and specify the VAT as we did.

We pay tax at custom clearing and add tax when selling.

You can get the tax back via your tax office."

 

Als ze de VAT dus wel betalen (aan NL?) dan kan ik wel de VAT declaren maar vraag ik me af of de factuur kan wel juist is?

 

Welke vraag/vragen kan ik nog stellen om een eenduidig antwoord van hun te krijgen? Of is dat niet meer nodig?

https://www.government.nl/topics/export-import-and-customs/taxes-on-imported-goods

 

Alvast bedankt.

 

aangepast door Marvin2023
Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Bert. zei:

Dit is wel een opmerkelijke situatie. Als B2C klant krijg je een factuur zonder BTW, als B2B klant een factuur met BTW. Het zou omgekeerd moeten zijn, B2C inclusief BTW en B2B 0% BTW vanwege de intracommunautaire levering vanuit Italië. 

 

 

Ik denk dat je het verkeerd omschrijft : als B2C klant krijg je een factuur zonder BTW gespecificeerd (wat niet wil zeggen dat er geen btw gerekend en afgedragen wordt) en als B2B klant krijg je de factuur met BTW gespecificeerd.  En hun gaan er dan vanuit dat je die btw kan vorderen. 

 

Want zoals eerder beschreven zijn ze niet verplicht om btw verlegd te factureren. Misschien willen ze het risico niet lopen van valse btw nummers, misschien willen ze het niet checken, misschien willen ze geen tijd steken in de aangifte van intracommunautaire leveringen. Genoeg redenen waarom ze dit niet willen.

 

Overigens wel vreemd dat je die btw niet kan vorderen, als alles namelijk correct verwerkt wordt dan is die btw wel afgedragen in Nederland. Je zou deze dus ook moeten kunnen vorderen. 

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Derek-Jan zei:

 

Ik denk dat je het verkeerd omschrijft : als B2C klant krijg je een factuur zonder BTW gespecificeerd (wat niet wil zeggen dat er geen btw gerekend en afgedragen wordt) en als B2B klant krijg je de factuur met BTW gespecificeerd.  En hun gaan er dan vanuit dat je die btw kan vorderen. 

 

Want zoals eerder beschreven zijn ze niet verplicht om btw verlegd te factureren. Misschien willen ze het risico niet lopen van valse btw nummers, misschien willen ze het niet checken, misschien willen ze geen tijd steken in de aangifte van intracommunautaire leveringen. Genoeg redenen waarom ze dit niet willen.

 

Overigens wel vreemd dat je die btw niet kan vorderen, als alles namelijk correct verwerkt wordt dan is die btw wel afgedragen in Nederland. Je zou deze dus ook moeten kunnen vorderen. 

als de leverancier geen nederlands BTW nummer heeft gaat dat niet. Wat ik al zei vermoedelijk dezelfde maniet als veel nederlandse webshops etc doen als ze boven de drempel bedragen voor btw in een bepaald land komen. met de one stop shop regeling dragen ze dan wel de btw af in het land waar ze leveren maar deze is niet terugvorderbaar.

is vooral gemak van afdragen en geen btw nummer hoeven aan te vragen maar zakelijke klant kan dan de btw niet terugvragen.

mar net als hier bij kleine bedragen wil een leverancier niet de moeite doen btw te verleggen etc. kost meer tijd en d eorder wordt dan verliesgevend omdat de klant dan 10 euro btw terug krijgt.

bij het bestellen was dit vermoedelijk als topic starter had opgelet ook duidelijk dat er in een ander land besteld werd en btw werd etaald.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb verder gekeken aangezien het Geekmaxi  service team blijft herhalen dat het mogelijk is om BTW terug te vragen en anders de Belastingdienst/Accountant te raadplegen. 

 

Na wat "research" , is deze regeling niet van toepassing misschien ? 

 

Btw terugvragen uit andere EU-landen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/

 

Nou kom ik kwa BTW niet eens tot het drempelbedrag van 50 euro maar het zou wel fijn zijn om dit te weten om hiermee rekening te houden voor eventuele latere aankopen in het jaar 2024.

 

 

aangepast door Marvin2023
Link naar reactie
  • 1
Op 18-12-2023 om 22:11, Derek-Jan zei:

 

Ik denk dat je het verkeerd omschrijft : als B2C klant krijg je een factuur zonder BTW gespecificeerd (wat niet wil zeggen dat er geen btw gerekend en afgedragen wordt) en als B2B klant krijg je de factuur met BTW gespecificeerd.  En hun gaan er dan vanuit dat je die btw kan vorderen. 

BTW is alleen BTW als het BTW genoemd wordt, je kan/mag geen factuur opmaken zonder vermelding van de BTW en dan aannemen dat de BTW in het totaalbedrag versleuteld zit. 

 

13 uur geleden, Marvin2023 zei:

Na wat "research" , is deze regeling niet van toepassing misschien ? 

 

Btw terugvragen uit andere EU-landen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/

 

Nou kom ik kwa BTW niet eens tot het drempelbedrag van 50 euro maar het zou wel fijn zijn om dit te weten om hiermee rekening te houden voor eventuele latere aankopen in het jaar 2024.

 

Deze regeling in niet van toepassing. Je mag hiermee alleen BTW terugvragen op kosten voor zaken als hotelovernachtingen, taxihuur, kosten voor beurzen en dergelijke. 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.