• 0

Verstandig om jaarrekening zelf op te stellen?

Hallo HL-leden,

Ik heb me gehouden aan de regels bij het plaatsen van een nieuw bericht, ik heb me goed verdiept in de belastingzaken en heb tevens gezocht naar overeenkomende berichten in het forum. Toch kan ik geen duidelijk antwoord krijgen op mijn 'probleem'.

 

Ik heb sinds 1 juni een eenmanszaak (freelance ICT). Voor juni was ik in loondienst bij LCMG. Nu heb ik de boekhouding zelf aangelegd door allerlei voorbeelden van deze site te halen. Mijn kasboek ziet er niet spannend uit. Ik heb in totaal 7 facturen verstuurd (iedere maand een) en heb wat spullen gekocht en wat uitgaven gedaan op naam van de zaak. In totaal iets van 50 boekingen. De BTW-aangifte heb ik al 2 keer zelf gedaan.

 

Maar nu komt de jaarrekening en eigenlijk ook de aangifte inkomstenbelasting. Ik heb contact gehad met wat boekhouders en die vragen voor de jaarrekening minimaal 1000 euro. Nu ben ik benieuwd of het nou echt nodig is om een boekhouder de jaarrekening op te laten stellen. Ik ben van mening dat als je een beetje gezond verstand hebt, je het ook zelf kan doen (corrigeer me als ik me vergis mensen :-X).

 

Nu krijg ik van sommige mensen te horen dat een accountant/boekhouder duizenden euroos voor je verdienen omdat ze alle ins & outs kennen van de belasting. Nu vraag ik mij af, wat mis ik in mijn overzicht:

- Ik kan middeleing toepassen omdat ik vorig jaar en het jaar daarvoor veel minder verdiende dan dit jaar als zelfstandige: 25000 in 2003, 25000 in 2004 en 70000 in 2005.) Dit verzoek kan ik zelf indienen en geberud achteraf pas, dus heeft eigenlijk nog niets met de IB te maken.

- Startersaftrek en zelfstandigenaftrek (ik voldoe aan het aantal normuren).

- allerlei kosten die ik kan aftrekken zoals een zakelijk telefoonabo, gekochte laptop, allerlei kantoordingetjes.

- Ik kan 18 cent per zakelijk gereden km met mijn prive auto aftrekken. Dit heb ik netjes bijgehouden.

- je hebt de standaard loonheffingskorting

- Ik heb de hypotheekaftrek (staat de eigenwoningforfait weer tegenover).

- Ik heb mijn lease-auto over de eerste 5 maanden, die moet ik bijtellen (minus eigen bijdrage).

 

Ik heb geen meewerkersaftrek en ook geen kleineondernemingsregeling (BTW stijgt tot 7000 euro per kw).

 

Dit moet het ongeveer wel zijn. Wat mis ik nou in dit overzicht wat een boekhouder/accountant er wel bijzet zodat ik er duizenden euro's op vooruit kan gaan? Gaat dit dan om bepaalde aftrekposten of mis ik bepaalde subsidies bijv.

 

Ik hoop dat iemand met mij mee kan denken of dat iemand mij ervan kan overtuigen om gewoon een accountant in te schakelen (tegen een redelijk hoog bedrag, zeker als je het zelf kan).

 

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

 

Groeten,

Dennis Remy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

de factuur van december die je op 2 januari stuurt, bij welke jaarrekening hoort deze. is de datum van versturen dan leidend? dus 2006? of niet?

 

Gaat het on inkoop of verkoop?

Bepalend is de datum van de factuur. Dus 2 januari boek je in in 2006 in het debiteuren / crediteurenboek. Als de kosten (ex btw) wel op 2005 slaan neem je deze wel mee tijdens het opstellen van de jaarrekening. Deze neem je dan op als nog te vorderen / nog te betalen. Btw gezien valt deze dus in 2006.

 

Duidelijk zo ?

Link naar reactie
  • 0
Gast renekalsbeek

Bij inkoop is datum van betalen leidend, bij verkoop toch datum van factuur?

 

Het gaat om verkoop, ik ben ict consultant, heb de factuur op 2 januari verstuurd, moet de BTW dus bij Q1 van 2006 tellen, maar de omzet, moet ik die dan dus ook bij 2006 tellen, dus op jaarrekening 2006? of op jaarrekening 2005?

 

thanx voor je snelle reactie

Link naar reactie
  • 0

Rene,

 

Voor de omzetbelasting is zowel bij inkoop als verkoop de datum van de factuur leidend.

 

Voor het bepalen van de jaarwinst (dat bedoel jij volgens mij met de jaarrekening) moet je beoordelen of de kosten en/of omzetten betrekking hebben op activiteiten in 2005 of in 2006.

 

Factureer jij op 2 januari 2006 aan je klant je eigen inzet in december 2005 dan dient de omzet meegenomen te worden in het resultaat over 2005.

 

Idem voor inkoop mbt prestaties over 2005 => kosten 2005 => lager resultaat 2005....

 

Succes!

 

Arjan

www.aimin.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.