• 0

Holding BV financiële administratie

Hallo,

 

Als beginnende ondernemer ben ik op zoek naar advies en middelen met betrekking tot de financiële administratie van een holding B.V. Op de website business.gov.nl las ik dat ik veel van de verantwoordelijkheden online kon doorgeven via Mijn Zakelijk.  Ik vroeg me af of er iemand is die wat advies, ervaringen en/of bronnen kan delen. 


 Bedankt voor het lezen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Samara, Welkom op HL

 

Je vraag is wel heel erg breed. Er zijn mensen die hier na vier jaar studie hun beroep van hebben gemaakt en zich jaarlijks laten bijscholen: boekhouders en accountants. Het beste zou zijn om een van hen in te huren en te zorgen dat zij jou begeleiden en leren wat je als ondernemer moet weten.

 

Verder zijn er het handboek ondernemen van de Belastingdienst en een tientallen boeken over de financiën van je bedrijf.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Bedankt voor uw antwoord en de links. Wij huren hulp voor de financiële administratie van onze operationele B.V. en houden aandelen via een holding B.V. Ik probeer te beoordelen of dit een taak is die ik zelf kan doen met behulp van (online) middelen en/of software alleen voor de holding B.V.  die een veel minder aantal transacties heeft, daarom wilde ik proberen de experts te vragen wie hier mogelijk een vergelijkbare bedrijfsstructuur heeft.

 

S.

Link naar reactie
  • 1

Toen ik net begon met ondernemen had ik 1 holding + werkmaatschappij. Destijds ben ik ook begonnen zonder boekhouder. Ik kwam op het boekhoudpakket van Jortt.nl uit omdat die ook functionaliteit heeft voor het genereren van jaarrekeningen.

 

Op zich kan het wel (mits je onderneming simpel genoeg is), maar dan moet je wel echt de tijd nemen om het allemaal goed uit te zoeken en daar misschien ook wel wat gevoel voor hebben. 

 

Na anderhalf jaar werd de onderneming complexer (meer activa, meer diverse producten/diensten, etc) en kostte het toch ook best wel veel tijd. Zeker iets als de VPB-aangifte was tamelijk bewerkelijk als je dat voor 2 BV's met de hand moet doen.

 

Inmiddels doe ik het boeken van de facturen wel nog zelf (maar dat gaan we ook veranderen in 2024), en heb ik een boekhouder die het jaarwerk doet. Dat is ook het punt dat 'ie wat algemene controles doet en hoogover e.e.a. controleert.

 

Mijn suggestie: besteed in ieder geval het jaarwerk uit, dan kan jij je focussen op het ondernemen zelf en heb je in ieder geval een extra paar ogen die periodiek meekijken. Zonder te weten wat voor soort onderneming je aan 't opzetten bent is het lastig iets specifieks te zeggen hierover.

Link naar reactie
  • 1
5 uur geleden, Samara zei:

Ik probeer te beoordelen of dit een taak is die ik zelf kan doen met behulp van (online) middelen en/of software alleen voor de holding B.V.  die een veel minder aantal transacties heeft,

Ik zou de moeite besparen om zelf de jaarrekening te doen als ook de aangiftes VPB. Het zit namelijk niet in het aantal transacties, maar veel meer in de wetgeving:

dividendbelasting, loonheffing en DGA-loon, BTW en VPB verwerking. Zie de tip van Freeaqingme

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.