• 0

Bedrijf starten met 3 vrienden (NL, Duitsland en China) productie in China

Dag,

 

ik ben beginnend ondernemer en ik ben met 2 vrienden al in een vergevorderd stadium met het prototype van een product. We ontwikkelen het samen en het wordt in China geproduceerd. Ik woon zelf in Nederland, 1 in Duitsland en 1 in China. Onze Chinese vriend is ter plekke in charge van het productie proces.

 

Waar, hoe en in welke vorm kunnen we het beste een bedrijf starten? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen Martin 

 

Kort en simpel: valt niet te zeggen voor/door een forum. Jullie hebben de keuze uit (minstens) drie landen en elk land heeft zijn juridische, fiscale, financiële, logistieke en afzetmarkt plus- en minpunten.

 

Land van vestiging en de rechtsvorm kiezen vergt veel eigen onderzoek of advies dat je inkoopt bij een grote club als kpmg, pwc, Deloitte etc.

 

Wat wordt jouw afzetmarkt? Daar beginnen, is veelal wel de meest logische stap

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost Rietveld bedankt voor je snelle reactie. De afzetmarkt is wereldwijd, de vraag is ook nog of we het beste alles vanuit China kunnen shippen of bijv. ook een distributiepunt maken in Europa.

 

Inderdaad een lastige situatie :-).

 

Hoe het beste verder te gaan qua advies? Enige tips qua adviseurs?

Link naar reactie
  • 2

Ook een partij als Grant Thornton kan wellicht helpen? Net iets kleiner (=vaak goedkoper) dan de big four, maar wel met veel internationale afdelingen waardoor (bijvoorbeeld) de Nederlandse tak ook advies kan inwinnen bij bijv. de Chinese tak.

 

Maar ook dan moet je wel rekening houden met heel hoge facturen voor niet heel veel werk. Zo heb ik wel eens betaald voor een vergelijkbaar advies (bij een vergelijkbare partij) wat als je het ging omrekenen naar uren neerkwam op een uurtarief van 500 - 750 euro / uur, en uiteindelijk hadden we niets aan het advies.

 

Wat je wilt is helaas niet iets off-the-shelfs zoals een eenmanszaak dat wel is in Nederland. Het internationaal zakendoen is vaak iets dat - historisch gezien - vooral grote corporates doen. Daar is de pricing van de consultants dan ook naar.

 

Voor nu zou mijn devies daarom vooral zijn het simpel en overzichtelijk te houden. Tegen de tijd dat je écht omzet gaat genereren kan je altijd nog dingen finetunen. Gezien twee van jullie uit de EU komen en dat ongetwijfeld ook een deel van de afzetmarkt zal zijn zou mijn suggestie zijn om het in NL of DE te vestigen. Vervolgens lijkt mij dat DE bureaucratischer is dan NL, en zou ik daarom een NL BV pakken.

 

Maar; dat is dus wel heel erg kort door de bocht beredeneerd, waarbij er op geen enkele wijze rekening gehouden met specifieke omstandigheden. Daarmee wellicht wel pragmatisch, maar wellicht niet per definitie het allerbeste.

 

Succes! 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.