• 0

Vaststellingsovereenkomst managementovereenkomst minderheidsaandeel

Beste allemaal, 

 

Na het lezen van een aantal topcis op deze website rondom het afdragen van sociale lasten en het hebben van een minderheidsaandeel heb ik nog niet volledig antwoord kunnen vinden die aansluit bij mijn situatie. Hopelijk kan iemand mij hier helpen. 

 

De situatie: 

- Ik heb een management BV waarvanuit ik mijzelf verloon en waar vanuit ik de loonbelasting afdraag. 

- De management BV bezit 20% van de aandelen van de werk BV.

- Deze management BV heeft een management overeenkomst met de werk BV.

- De werk BV heeft alle jaren sociale premies (WIA/WGA/WW/ziektewet) voor de management fee afgedragen.

 

Nu ben 1,5 jaar jaargeleden door ziekte uitgevallen, inmiddels ben ik weer grotendeels hersteld maar ik ben ondertussen tot de conclusie gekomen dat ik mijn oude functie niet langer wil uitvoeren. Daarom is nu het plan de management overeenkomst te beindingen. 

 

Mijn concrete vraag is: kan ik met de DGA (80% aandelen) een vaststellingsovereenkomst opstellen en zo aanspraak maken op WW?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

welkom.

 

Aangenomen dat de premies betaald zijn omdat jij als kleine aandeelhouder niet over je eigen ontslag kon beschikken, en er verder ook geen discussie is over de premieplicht, zou je bij ontslag zonder verwijt aan jouw zijde, inderdaad recht hebben op WW. Overigens doe je dat samen met de werk BV (opzeggen managementovereenkomst) en niet met de 80% DGA. 

 

Let wel: het zal waarschijnlijk ook betekenen dat jouw BV de aandelen in de werk BV dient aan te beiden aan de andere aandeelhouder. En kijk ook goed in de aandeelhoudersovereenkomst wat dat betekent voor de prijs die jouw BV krijgt voor de aandelen.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank Joost. 

 

Klopt ik maakte inderdaad een denkfout met de managementovereenkomst. Als ik tussen de regels door lees is beinding van de managementovereenkomst dus voldoende voor een instantie als het UWV en hoeft er geen vaststellingsovereenkomst opgesteld te worden? 

 

Verder is er inderdaad vastgelegd dat ik bij beindiging van de managementovereenkomst ook verplicht mijn aandelen moet aanbieden. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.