Het afgelopen jaar heb ik gewerkt aan Tunebump (tunebump.com), een webapplicatie waarmee ik muzikanten wil verbinden met invloedrijke personen in de muziekindustrie. In de huidige fase wil ik het concept simpel houden en bestaat het aanbod van "invloedrijke personen" enkel uit eigenaren van playlists op Spotify met minstens 500 volgers. Het doel is om het aanbod uiteindelijk te verbreden naar bijvoorbeeld muziek bloggers of TikTok influencers.
Kortom, muzikanten kunnen muziek inzenden naar invloedrijke Spotify playlist eigenaren en zo een kans maken om op playlists terecht te komen. In het geval muziek goed wordt ontvangen, zal de kans aanwezig zijn dat het wordt toegevoegd aan playlists. Het gevolg is dat een muzikant nieuwe luisteraars krijgt en een nieuw publiek bereikt.
Waarom?
Met meer dan 11 miljoen artiesten, 4 miljard playlists en 500 miljoen maandelijkse luisteraars biedt Spotify een podium om muziek te delen met een enorm publiek. Tunebump geeft muzikanten een mogelijkheid om efficiënt en betaalbaar een 'edge' te krijgen binnen deze enorme hooiberg van concurrentie. Invloedrijke personen krijgen de kans om hun Spotify playlists te monetizen en nieuwe artiesten voor hun playlists te ontdekken.
Hoe werkt het?
Muzikanten starten een campagne, vullen hun Spotify track url in, selecteren genres van hun track en kiezen een bereik voor de campagne. De campagne wordt verstuurd naar playlist eigenaren met playlists in overeenstemmende genres. Playlist eigenaren reviewen de track en voegen de track eventueel toe aan hun playlist. De muzikant ontvangt tot slot de review op Tunebump en per e-mail.
- Muzikanten betalen voor iedere review met credits. Credits worden gekocht op Tunebump.
- Na het schrijven van een review, wordt de helft van de betaling als commissie uitgekeerd aan de playlist eigenaar. De playlist eigenaar kan het geld laten uitbetalen via een bankrekening of PayPal account.
- Er wordt gecommuniceerd met de Spotify API zodat track covers, titels en afspeelmogelijkheden zichtbaar zijn op Tunebump.
- Het systeem bevat een risk-proces om de kwaliteit van playlists op het platform te waarborgen. Voordat een playlist wordt toegelaten/goedgekeurd op het platform, wordt bijvoorbeeld gecontroleerd of een playlist nep-volgers bevat of dat het aantal minuten dat men maandelijks naar de playlist luistert ontzettend laag is. Slechte playlists worden uiteraard niet toegelaten.
Waarom zouden playlist eigenaren muziek reviewen op Tunebump?
Tunebump betaalt playlist eigenaren om muziek te reviewen. Playlisters besteden veel tijd aan het samenstellen van playlists, echter is er vanuit Spotify geen initiatief waarmee dit wordt beloond.
Op Tunebump ontvangt een playlister geld voor iedere review. Je hoeft alleen serieus te reviewen, er zijn geen andere voorwaarden. Je wordt bovendien niet gedwongen om een track toe te voegen aan je playlist. De playlister ontvangt 50% commissie van de betaling van de muzikant.
Waarom post ik dit hier?
Om Tunebump te lanceren heb ik een pool/aanbod van playlisters nodig. Deze playlisters bestaan zeer zeker, echter is er geen groot forum of community waar ze samenkomen. Het vergt daarom veel één op één contact met playlisters om ze te werven. Ik heb nog weinig verstand van marketing en ben daarom op zoek naar creatieve geesten die mij kunnen voorzien van goede ideeën.
Ook heb ik het concept tot op heden alleen uitgewerkt en het lijkt mij daarom fijn om tegengeluid, ideeën of andere feedback te ontvangen!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Nielsk97
Nielsk97
Hi!
Het afgelopen jaar heb ik gewerkt aan Tunebump (tunebump.com), een webapplicatie waarmee ik muzikanten wil verbinden met invloedrijke personen in de muziekindustrie. In de huidige fase wil ik het concept simpel houden en bestaat het aanbod van "invloedrijke personen" enkel uit eigenaren van playlists op Spotify met minstens 500 volgers. Het doel is om het aanbod uiteindelijk te verbreden naar bijvoorbeeld muziek bloggers of TikTok influencers.
Kortom, muzikanten kunnen muziek inzenden naar invloedrijke Spotify playlist eigenaren en zo een kans maken om op playlists terecht te komen. In het geval muziek goed wordt ontvangen, zal de kans aanwezig zijn dat het wordt toegevoegd aan playlists. Het gevolg is dat een muzikant nieuwe luisteraars krijgt en een nieuw publiek bereikt.
Waarom?
Met meer dan 11 miljoen artiesten, 4 miljard playlists en 500 miljoen maandelijkse luisteraars biedt Spotify een podium om muziek te delen met een enorm publiek. Tunebump geeft muzikanten een mogelijkheid om efficiënt en betaalbaar een 'edge' te krijgen binnen deze enorme hooiberg van concurrentie. Invloedrijke personen krijgen de kans om hun Spotify playlists te monetizen en nieuwe artiesten voor hun playlists te ontdekken.
Hoe werkt het?
Muzikanten starten een campagne, vullen hun Spotify track url in, selecteren genres van hun track en kiezen een bereik voor de campagne. De campagne wordt verstuurd naar playlist eigenaren met playlists in overeenstemmende genres. Playlist eigenaren reviewen de track en voegen de track eventueel toe aan hun playlist. De muzikant ontvangt tot slot de review op Tunebump en per e-mail.
- Muzikanten betalen voor iedere review met credits. Credits worden gekocht op Tunebump.
- Na het schrijven van een review, wordt de helft van de betaling als commissie uitgekeerd aan de playlist eigenaar. De playlist eigenaar kan het geld laten uitbetalen via een bankrekening of PayPal account.
- Er wordt gecommuniceerd met de Spotify API zodat track covers, titels en afspeelmogelijkheden zichtbaar zijn op Tunebump.
- Het systeem bevat een risk-proces om de kwaliteit van playlists op het platform te waarborgen. Voordat een playlist wordt toegelaten/goedgekeurd op het platform, wordt bijvoorbeeld gecontroleerd of een playlist nep-volgers bevat of dat het aantal minuten dat men maandelijks naar de playlist luistert ontzettend laag is. Slechte playlists worden uiteraard niet toegelaten.
Waarom zouden playlist eigenaren muziek reviewen op Tunebump?
Tunebump betaalt playlist eigenaren om muziek te reviewen. Playlisters besteden veel tijd aan het samenstellen van playlists, echter is er vanuit Spotify geen initiatief waarmee dit wordt beloond.
Op Tunebump ontvangt een playlister geld voor iedere review. Je hoeft alleen serieus te reviewen, er zijn geen andere voorwaarden. Je wordt bovendien niet gedwongen om een track toe te voegen aan je playlist. De playlister ontvangt 50% commissie van de betaling van de muzikant.
Waarom post ik dit hier?
Om Tunebump te lanceren heb ik een pool/aanbod van playlisters nodig. Deze playlisters bestaan zeer zeker, echter is er geen groot forum of community waar ze samenkomen. Het vergt daarom veel één op één contact met playlisters om ze te werven. Ik heb nog weinig verstand van marketing en ben daarom op zoek naar creatieve geesten die mij kunnen voorzien van goede ideeën.
Ook heb ik het concept tot op heden alleen uitgewerkt en het lijkt mij daarom fijn om tegengeluid, ideeën of andere feedback te ontvangen!
Groeten, Niels Klingenberg
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76066-webapplicatie-voor-muzikanten-en-invloedrijke-personen-in-de-muziekindustrie/Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen