• 0

Webapplicatie voor muzikanten en invloedrijke personen in de muziekindustrie

Hi!

 

Het afgelopen jaar heb ik gewerkt aan Tunebump (tunebump.com), een webapplicatie waarmee ik muzikanten wil verbinden met invloedrijke personen in de muziekindustrie. In de huidige fase wil ik het concept simpel houden en bestaat het aanbod van "invloedrijke personen" enkel uit eigenaren van playlists op Spotify met minstens 500 volgers. Het doel is om het aanbod uiteindelijk te verbreden naar bijvoorbeeld muziek bloggers of TikTok influencers. 

 

Kortom, muzikanten kunnen muziek inzenden naar invloedrijke Spotify playlist eigenaren en zo een kans maken om op playlists terecht te komen. In het geval muziek goed wordt ontvangen, zal de kans aanwezig zijn dat het wordt toegevoegd aan playlists. Het gevolg is dat een muzikant nieuwe luisteraars krijgt en een nieuw publiek bereikt. 

 

Waarom?

Met meer dan 11 miljoen artiesten, 4 miljard playlists en 500 miljoen maandelijkse luisteraars biedt Spotify een podium om muziek te delen met een enorm publiek. Tunebump geeft muzikanten een mogelijkheid om efficiënt en betaalbaar een 'edge' te krijgen binnen deze enorme hooiberg van concurrentie. Invloedrijke personen krijgen de kans om hun Spotify playlists te monetizen en nieuwe artiesten voor hun playlists te ontdekken. 

 

Hoe werkt het? 

Muzikanten starten een campagne, vullen hun Spotify track url in, selecteren genres van hun track en kiezen een bereik voor de campagne. De campagne wordt verstuurd naar playlist eigenaren met playlists in overeenstemmende genres. Playlist eigenaren reviewen de track en voegen de track eventueel toe aan hun playlist. De muzikant ontvangt tot slot de review op Tunebump en per e-mail. 

 

- Muzikanten betalen voor iedere review met credits. Credits worden gekocht op Tunebump. 

- Na het schrijven van een review, wordt de helft van de betaling als commissie uitgekeerd aan de playlist eigenaar. De playlist eigenaar kan het geld laten uitbetalen via een bankrekening of PayPal account.

- Er wordt gecommuniceerd met de Spotify API zodat track covers, titels en afspeelmogelijkheden zichtbaar zijn op Tunebump. 

- Het systeem bevat een risk-proces om de kwaliteit van playlists op het platform te waarborgen. Voordat een playlist wordt toegelaten/goedgekeurd op het platform, wordt bijvoorbeeld gecontroleerd of een playlist nep-volgers bevat of dat het aantal minuten dat men maandelijks naar de playlist luistert ontzettend laag is. Slechte playlists worden uiteraard niet toegelaten.

 

Waarom zouden playlist eigenaren muziek reviewen op Tunebump?

Tunebump betaalt playlist eigenaren om muziek te reviewen. Playlisters besteden veel tijd aan het samenstellen van playlists, echter is er vanuit Spotify geen initiatief waarmee dit wordt beloond.

 

Op Tunebump ontvangt een playlister geld voor iedere review. Je hoeft alleen serieus te reviewen, er zijn geen andere voorwaarden. Je wordt bovendien niet gedwongen om een track toe te voegen aan je playlist. De playlister ontvangt 50% commissie van de betaling van de muzikant. 

 

Waarom post ik dit hier?

Om Tunebump te lanceren heb ik een pool/aanbod van playlisters nodig. Deze playlisters bestaan zeer zeker, echter is er geen groot forum of community waar ze samenkomen. Het vergt daarom veel één op één contact met playlisters om ze te werven. Ik heb nog weinig verstand van marketing en ben daarom op zoek naar creatieve geesten die mij kunnen voorzien van goede ideeën.

 

Ook heb ik het concept tot op heden alleen uitgewerkt en het lijkt mij daarom fijn om tegengeluid, ideeën of andere feedback te ontvangen!

 

Groeten, Niels Klingenberg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuk idee! Heb je serieus nagedacht over de beloning? 
 

Stel je voor dat ik een goed beluisterde playlist heb. Ik meld me bij jou aan en vervolgens kan ik liedjes gepitched krijgen waar ik (als ik je site goed begrijp) de helft van 2$, dus 1$ als beloning voor krijg. Het enige dat van mij wordt verwacht is een serieuze review. 
 

Zeg dat een gemiddeld liedje 3 minuten duurt, en het maken van een serieuze review 4 minuten? (Inloggen in systeem, gegevens erbij zoeken, verwoorden hoe je erover denkt). 7 minuten werk voor $1. Oftewel $8,57 per uur.


Ik heb geen idee van deze wereld, maar ik kan me haast niet voorstellen dat mensen die een groot bereik hebben voor zulke tarieven werk willen verzetten. 

Aan de vraagkant (mensen die hun liedje in een lijst willen) voorzie ik niet zo’n probleem, voor de aanbod kant wel. Heb je al eens gesproken met  met een representatief aantal grote playlist eigenaren (zeg een stuk of 10, en dus niet alleen twee vrienden) en wanneer het voor hun de moeite waard zou zijn om zich aan te melden? 
 

Als blijkt dat het voor hun niet interessant is kan je marketing doen tot je een ons weegt, maar dan komen vraag en aanbod nooit samen en zal je dus eerst aan je model moeten werken. Pas als iets interessant is voor zowel vraag als aanbod heeft marketing zin. 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Pieter__VH zei:

Leuk idee! Heb je serieus nagedacht over de beloning? 
 

Stel je voor dat ik een goed beluisterde playlist heb. Ik meld me bij jou aan en vervolgens kan ik liedjes gepitched krijgen waar ik (als ik je site goed begrijp) de helft van 2$, dus 1$ als beloning voor krijg. Het enige dat van mij wordt verwacht is een serieuze review. 
 

Zeg dat een gemiddeld liedje 3 minuten duurt, en het maken van een serieuze review 4 minuten? (Inloggen in systeem, gegevens erbij zoeken, verwoorden hoe je erover denkt). 7 minuten werk voor $1. Oftewel $8,57 per uur.


Ik heb geen idee van deze wereld, maar ik kan me haast niet voorstellen dat mensen die een groot bereik hebben voor zulke tarieven werk willen verzetten. 

Aan de vraagkant (mensen die hun liedje in een lijst willen) voorzie ik niet zo’n probleem, voor de aanbod kant wel. Heb je al eens gesproken met  met een representatief aantal grote playlist eigenaren (zeg een stuk of 10, en dus niet alleen twee vrienden) en wanneer het voor hun de moeite waard zou zijn om zich aan te melden? 
 

Als blijkt dat het voor hun niet interessant is kan je marketing doen tot je een ons weegt, maar dan komen vraag en aanbod nooit samen en zal je dus eerst aan je model moeten werken. Pas als iets interessant is voor zowel vraag als aanbod heeft marketing zin. 

 

Hi Pieter,

 

De beloning speelt inderdaad een rol in het werven van aanbod.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Pieter__VH zei:

Leuk idee! Heb je serieus nagedacht over de beloning? 
 

Stel je voor dat ik een goed beluisterde playlist heb. Ik meld me bij jou aan en vervolgens kan ik liedjes gepitched krijgen waar ik (als ik je site goed begrijp) de helft van 2$, dus 1$ als beloning voor krijg. Het enige dat van mij wordt verwacht is een serieuze review. 
 

Zeg dat een gemiddeld liedje 3 minuten duurt, en het maken van een serieuze review 4 minuten? (Inloggen in systeem, gegevens erbij zoeken, verwoorden hoe je erover denkt). 7 minuten werk voor $1. Oftewel $8,57 per uur.


Ik heb geen idee van deze wereld, maar ik kan me haast niet voorstellen dat mensen die een groot bereik hebben voor zulke tarieven werk willen verzetten. 

Aan de vraagkant (mensen die hun liedje in een lijst willen) voorzie ik niet zo’n probleem, voor de aanbod kant wel. Heb je al eens gesproken met  met een representatief aantal grote playlist eigenaren (zeg een stuk of 10, en dus niet alleen twee vrienden) en wanneer het voor hun de moeite waard zou zijn om zich aan te melden? 
 

Als blijkt dat het voor hun niet interessant is kan je marketing doen tot je een ons weegt, maar dan komen vraag en aanbod nooit samen en zal je dus eerst aan je model moeten werken. Pas als iets interessant is voor zowel vraag als aanbod heeft marketing zin. 

 

 

Ik heb in het verleden enkele tientallen playlisters geworven. Een aantal was inderdaad niet erg te spreken over de beloning, echter was het meerendeel positief over het concept en gaf aan zich te registreren zodra het platform live stond. 

 

Ook is het beluisteren van muziek en het vinden van nieuwe artiesten een hobby van veel playlisters. Je moet het denk ik minder vergelijken met een baan en meer als geld verdienen met je hobby. Er zijn op dit moment playlisters met tienduizenden volgers die geen, nauwelijks of sporadisch inkomsten ontvangen. 

 

Er zit denk ik nog wel ruimte in het model om én playlisters meer beloning te geven en tegelijkertijd de vraag kant te behouden. De vervolgvraag is dan denk ik: hoe vind ik de sweet spot voor de beloning? 

 

Enige tijd heb ik overwogen om de beloning af te wegen naar ratio van invloed. Minder volgers = minder beloning, vice versa. Het zou bijvoorbeeld mogelijk zijn om de ppr (prijs-per-review) aan de muzikant zijde te verhogen naar $4.00. De uitbetaling aan de playlist eigenaar zou dan naar ratio van invloed kunnen variëren van $1.00 tot $3.00 per review. Exacte cijfers heb ik nog niet paraat, maar ik ga er even vanuit dat er meer playlists met relatief weinig volgers zijn dan andersom en ik vermoed dat dit model daarom geen (of weinig) negatieve invloed zal hebben op mijn winstmarges. Dit is echter meer iets voor de lange baan en ik zou het op dit moment graag simpeler willen houden. Het 50% voor de playlist eigenaar model behouden en de prijs voor de muzikant verhogen werkt wellicht ook :)

 

aangepast door Nielsk97
Link naar reactie
  • 0

Ha Niels, mooi product!

Op basis van wat je schrijft over voor jouw product raad ik je twee boeken aan:

- The cold start Problem van Andrew Chen, leert je alles over netwerkeffecten 
- Spelen werkt van Karen Sikkema, een deel van het opbouwen en het vasthouden van een community bestaat uit spelelementen(scoren/lijsten), dit boek is een uitstekende introductie in dat vlak.    Mocht je deze boeken al kennen dan hebben anderen op Higherlevel er vast wat aan. 
 

Mijn grote liefde voor muziek is vnl passief (ik speel zelf geen instrument, maar luister veel en graag ) bij ons in het pand zit het engelstalige bedrijf Sonicmic.com  / rateyourmusic.com

Denk dat het interessant voor jouw bedrijf om eens hun diensten te bekijken. (mocht je de gegevens van hun directeur willen pm me even, dan verbind ik jullie)

Met ruim 25 jaar aan creatieve product/marketing oplossingen verzinnen, kan je wellicht nog  eens ergens mee helpen, vrijblijvend kennismaken kan altijd!

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.