• 0

Bouw loods voor zakelijk gebruik op privé perceel

Hallo allemaal,

 

Wij hebben vorig jaar een huis met bestaande bijgebouwen gekocht.

één van de gebouwen betreft een grote loods van zo'n 700m² die wij voornemend zijn opnieuw te bouwen.

We hebben al uitgezocht of de loods afgebroken en opnieuw gebouwd mag worden. Dit mag

 

De woning, het perceel en de bijgebouwen zijn allemaal privé aangekocht.

 

Het idee is om de loods opnieuw te bouwen, vanwege de slechte staat. 

Na opbouw zal deze gebruikt worden als opslaglocatie voor ons bedrijf en deels verhuurd worden aan derden t.b.v. dagbesteding.

In principe dus niet voor privé gebruik. Wij kunnen dan voor onze huidige opslag de huur opzeggen.

 

Nu willen wij eigenlijk op kosten van de zaak de schuur bouwen, Dit ook i.v.m. subsidies (momenteel oude on geïsoleerde loods met asbest dak e.d.)

Daarbij zullen wij prive of zakelijk dan ook een financiering moeten regelen. Ik schat de kosten te hoog om met eigen middelen alleen te financieren

 

Is dit zakelijk mogelijk? Of is het dan noodzakelijk om het perceel bijvoorbeeld kadastraal te splitsen?

 

Wanneer dit uit prive verbouwd wordt, zouden wij dit vanuit privé aan de zaak kunnen verhuren?

 

Wat zou de beste manier zijn? Zien wij belangrijke zaken over het hoofd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag,

Een herkenbare situatie.
Een aantal jaar geleden liep ik tegen hetzelfde 'probleem' aan, hetzij in iets kleinere vorm.

In goed overleg met de Accountant en Fiscalist besloten om bouw van de zakelijke loods op privé perceel als volgt te verwerken:

Verhuur privé grond aan BV.
BV plaatst zakelijke nieuwe loods op deze grond, kosten BV.
Verwerking boekhoud technisch als huurders investering.

Kanttekening: wanneer privé perceel verkocht word dient privé persoon de loods/huurders investering tegen actuele waarde over te nemen.

Wellicht dat er andere/betere constructies mogelijk zijn.
Ik herkende de casus en wil graag mijn aanpak toelichten als praktijk voorbeeld.

Mvg,

Link naar reactie
  • 0

Het hangt sowieso eerst van de rechtsvorm af. Ik gok zo dat er geen BV is.

Vervolgens van de mate van zakelijk gebruik.

 

Zoals ik het lees, zou zakelijk vanuit fiscaal perspectief zelfs verplicht zijn, omdat er privé geen gebruik wordt gemaakt van de loods. Daarvoor hoeft de loods niet kadastraal gesplitst te worden. Het is al voldoende dat dat zou kunnen.

 

Je boekhouder zou moeten weten hoe dat in de boekhouding verwerkt moet worden

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi CDL en Joost Rietveld,

 

Wat een snelle reacties, wat top!


CDL bedankt voor het delen van jouw eigen ervaring! Hier heb ik zeker wat aan.

Fijn om te zien dat dit dus wel kan. 

 

Joost ook bedankt voor de reactie. Betreft wel een BV (waarvan enkel ik en mijn man beide voor 50% DGA zijn)

Ik ga inderdaad eens met de boekhouder overleggen over de casus. Mijn voorkeur heeft echt om dit zakelijk verder op te pakken. 

 

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Dat verandert de zaak. Bij een BV kan inderdaad de mogelijkheid zoals cdl het stelde, maar bedenk je wel dat de BV huur betaalt aan privé voor de grond en dat die huur in privé belast is in box 1, inkomsten uit terbeschikkingstelling.

 

Dat betekent ook dat dat stuk grond niet meer in de eigen woning regeling in box 1 valt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.