• 0

Kwartaal 4

Gast micasa001

Weer al die omzetbelasting maar heb als startende ondernemer weer een vraag:

 

Ik moet voor kwartaal 4 aangifte doen maar beschik niet over een BTW nummer wat moet ik nu opgeven?

 

Het totaal verdiende BTW bedrag min de BTW van mijn onkosten of iets anders?

 

Zijn er nog meer dingen waar ik bij dit 4e kwartaal rekening mee moet houden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast micasa001

Nee 2e keer maar heb het idee dat ik de eerste keer een foutje heb gemaakt maar kan deze niet terug vinden dus zal alles overnieuw moeten berekenen. :-[

 

Probleem is dat ik wil weten wat ik nou precies moet opgeven voor de afgifte/

Link naar reactie
  • 0
Gast micasa001

Ik heb geen BTW nummer. Hiervoor kwam ik in eerste instantie niet in aanmerking omdat ik in augustus was gestart en niet aan het aantal uren ( 1225 of iets ) kwam.

 

Nu rekenen ik wel 19 procent op al mijn producten en heb ik van de belasting een brief gekregen om elektronisch aangifte te doen op mijn omzetbelasting.

 

Mijn vraag is nu wat ik dan moet opgeven

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen BTW nummer. Hiervoor kwam ik in eerste instantie niet in aanmerking omdat ik in augustus was gestart en niet aan het aantal uren ( 1225 of iets ) kwam.

 

Nu rekenen ik wel 19 procent op al mijn producten en heb ik van de belasting een brief gekregen om elektronisch aangifte te doen op mijn omzetbelasting.

 

Mijn vraag is nu wat ik dan moet opgeven

 

Hier is iets fout gegaan. De1225 uur hebben te maken met de zelfstandigen aftrek. Als je als zelfstandige werkt, en daar je inkomen uit haalt (dus niet inkomen uit nevenwerkzaamheden naast een betrekking in loondienst) moet je een btw-nummer hebben. Btw-brekenen zodner btw-nummer mag niet. Niet omdatje factuur dan niet voldoet aan de eisen die de belastingdiesnt stelt aanje factur, maar ook niet omdat het geld dat je int met de btw niet van jou is, maar van de belastingdienst.

 

Ik denk dat je als z.s.m. het formulier 'gegevens startende onderneming' van de belastingdienst in moet vullen zodat de belastingdienst je een btw-nummer toekend. Ik ga ervanuit dat dit je eerste bedrijf is en een eenmanszaak, dan is je btw-nummer inderdaad je solfinummer + b01.Bijvoorbeeld 123456789.b01

 

Als je geen btw-nummer hebt, kun je volgens mij ook geen omzetbelastingaangifte doen, aangezien de belastingdienst die op het internet voor je klaar moet zetten.

 

Ik denk dat je even moet bellen met de belastingdienst, zodat ze weten dat je omzetbelastingaangifte klaargezet moet worden per de datum dat je gestart bent, en ook zodra je btw-nummer bekend is. Waarschijnlijk krijgje na het invullen van het formulier'gegevens startende odnerneming' ook nog een startersbezoekvan de belastingdienst. Dit is geen controle, maar gewoon een bezoek van een consulent om kennis te maken, en te speuren naar lacunes in je administratie. Dit doet de belastingdienst vooral om ze zelf geld te besparen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast micasa001

Dit gesprek heb ik al gehad. En die heeft mijn boekhouding gecontroleerd en facturen bekeken en ik neem aan dat deze dan goed zijn want heeft hier niets over gezegt.

 

BTW nummer heb ik niet en ik doe dit als hobbie naast mijn andere werk. Probleem is dus:

 

Heb een brief gekregen om Elektronisch Aangfite te doen voor mijn Omzetbelasting maar weet dus niet wat hier moet worden opgegeven.....

 

BTW nummer had ik een tijd geleden aangevraagd maar volgens de persoon van de belasting die langs kwam hoefte ik deze niet te hebben??? Werk is trouwens Webdesigner..

Link naar reactie
  • 0

Op mijn brief voor de aangifteomzetbelasting staat onder 'aangiftenummer' mijn btw-nummer met daarachter het aangiftenummer in vier cijfers. (123456789.b01.1234) Wat staat daar bij jou dan vermeld?

 

Er staat ook een telefoonnummer dat ik kan bellen als ik vragen heb, ik zou de belastingdienst eens bellen met deze vraag, waarschijnlijk kunnen ze je zo het antwoord geven...

Link naar reactie
  • 0

Beste Micasa,

 

OB (Omzetbelasting) en BTW (Belasting Toegevoegde Waarde) = hetzelfde!

 

Volgens de Belastingdienst ben jij geen ondernemer voor de inkomstenbelasting omdat je niet aan de 1225 uur komt (en mag je dus geen gebruik maken van de daaraan verbonden voordelen als zelfstandigenaftrek)

 

Als onze vrienden van de Belastingdienst je een brief sturen waarin ze je uitnodigen om digitaal aangifte te doen voor de omzetbelasting(btw dus) ben je volgens de Belastingdienst wel ondernemer voor de omzetbelasting. Je hebt dan inmiddels een btw-nummer toegewezen gekregen.

 

Bovenaan de brief die je hebt ontvangen staat rechts onder andere een 'aangiftenummer'. Dat nummer tot aan B.01 (je sofinummer + B.01) is jouw unieke btw-nummer (of omzetbelastingnummer zo je wilt).

 

Wat je moet opgeven kun je zien als je naar de website van de Belastingdienst gaat en daar de aangifte OB 4e kwartaal 2005 opent.

 

1. Als je over al je werkzaamheden 19% btw in rekening hebt gebracht vul je eerst in wat je totale omzet over het 4e kwartaal ex btw was en daarna het totale btw bedrag dat je in rekening hebt gebracht.

 

2. Vervolgens tel je alle btw die je hebt betaald over gemaakte kosten bij elkaar op (19% en 6% door elkaar, want het gaat hier alleen om de btw-bedragen zelf). Dit totaalbedrag vul je in bij 'voorbelasting'.

 

3. Nu wordt automatisch berekend wat het bedrag aan omzetbelasting is dat jij moet betalen over het 4e kwartaal of dat je terugkrijgt (komt bij starters regelmatig voor).

 

4. Als je slechts weinig btw hoeft af te dragen kun je wellicht gebruik maken van de 'kleine ondernemersregeling voor de btw'. Dan hoef je helemaal geen btw te betalen en heb je daardoor een voordeeltje. Meer hierover kun je lezen in het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst wat ik iedere starter adviseer gratis aan te vragen voor zover je dat nog niet hebt ontvangen tijdens het kennismakingsgesprek.

 

5. Vergeet tot slot niet een printje van je aangifte te maken voor je eigen administratie voordat je hem digitaal verstuurt naar de Belastingdienst.

 

 

Succes met je aangifte.

 

Karen

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast micasa001

Oke dank jullie wel allemaal. Heb alles tot nu toe ingevult. Alleen nog 2 vragen.

 

Op mijn brief zie ik geen btw nummer dat met een B begint of waar iets in voorkomt ( alleen aangifte nr. en betalingskenmerk )

 

Ik heb gebruik gemaakt van de kleine ondernemingsregeling ( 12 euro :) ) Want ik vindt zelf dat ik wel aan de 1225 uur kom onderdanks dat de inspecteur heeft gezegt van niet omdat ik het als hobbie ernaast doe. In het raport heeft deze ook geschreven dat ik maar 10 uur per week met mijn bedrijfje bezig ben terwijl ik nu mijn agenda maar eens heb aangepast omdat ik soms wel 20 a 30 uur per week bezig ben. Omdat ik heb gelezen dat ze uit het kennismakingsgesprek geen rechten kunnen ontlenen heb ik besloten toch gebruik van de kleine o. regeling te maken. Klopt dit dat dit dan mag?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.