• 0

Administratieve afhandeling aankopen Amazon Duitsland

(aangepast)

Als zelfstandig klusbedrijf koop ik heel regelmatig materiaal bij Amazon Duitsland. Gewoon....omdat ze daar meer hebben en het ook behoorlijk goedkoper is. Ik heb een zakelijk Prime account, dus de Duitse 19% BTW is al van de factuur af. Ik verwerk dit administratief als inkoop met verlegde BTW binnen de EU.

 

De vraag is nu; hoe boek ik dit bij hoofdstuk leveranciers? Vaak krijg ik de factuur van Amazon maar met leverancier Hingxioupenghangzoushenzen uit China of zoiets....met de meest vage adresgegevens.

 

Is de leverancier nu Amazon of het Chinese bedrijf??

 

En als ik de Chinese leverancier opgeef, is het land van oorsprong nu China of gewoon Duitsland? Ik koop het toch in Duitsland met 19% verlegde BTW...

 

Is administratief nogal omslachtig allemaal ...

aangepast door KlusKoning
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen boekhouder maar het lijkt me dat je de factuur boekt  onder de naam van degene die de factuur gestuurd heeft/aan wie de factuur betaald wordt, dus Amazon.

 

Het land van oorsprong is voor ik neem aan aangifte OB of statistiek (neem ik aan?) niet relevant. Als je goederen uit Duitsland geleverd krijgt is het voor OB alleen interessant vanwege listings e.d. dat de goederen uit Duitlang geleverd worden.

 

Land van oorsprong is trouwens een heel ander begrip dan land van verzending. Met "oorsprong" krijg je eigenlijk pas te maken als je echt gaat importeren (dus een douane aangifte doet).

 

 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
28 minuten geleden, Bert. zei:

Ik ben geen boekhouder maar het lijkt me dat je de factuur boekt  onder de naam van degene die de factuur gestuurd heeft/aan wie de factuur betaald wordt, dus Amazon.