• 0

Bedrijfspand van box 1 naar box 3

Binnenkort verkoop ik mijn bedrijf, een BV. Het pand waarin het gevestigd is is prive eigendom, en wordt gehuurd door het bedrijf. M.a.w. een terbeschikkingssteling geval, en belast in box 1. 

Hoe en wanneer kan ik het pand naar box 3 halen, althans het deel dat gehuurd wordt door de BV die we verkopen.? En hoe werkt e.e.a. fiscaal, hoe wordt bijv. de waarde van het (deel van) het pand bepaald?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag tonams, welkom

 

De TBS eindigt zodra je geen aanmerkelijk belang in de BV meer houdt of als de huur stopt terwijl je nog wel een aanmerkelijk belang in de BV houdt. Op dat moment laat je het pand taxeren en bepaal je (voor het deel waarvan de TBS stopt) het verschil tussen de taxatiewaarde en de waarde waarvoor het (deel van het) pand op de TBS-balans stond. Het verschil is belast (of aftrekbaar) als resultaat uit TBS. 

 

Pas in de IB van het jaar daarop telt het mee in box 3 als bezit, omdat altijd gekeken wordt naar bezittingen op 1 januari van het belastingjaar.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

huur is belast in box 1, onder inkomsten uit terbeschikkingstelling. Pand valt NIET in box 3, want zit al in box 1. De waardeverandering in box 1 is belastbaar (of aftrekbaar) bij verkoop pand, verkoop aandelen van de BV of bij einde van de huur tussen privé en BV.

Dank Joost. Ik moet nog een BV structuur oprichten. (Wellness zaak) Wat is jouw advies. Bedrijfspand kopen in prive en verhuren aan BV (dan gaat dat ten kosten van het spaargeld) of kopen in de BV. Door de BV geleend van de bank of van mij. 

Link naar reactie
  • 0

Valt zo niet in zijn algemeenheid te zeggen, Kees-Jan. Er is geen vaste regel voor vastgoed qua belastingdruk BV versus box 1. Het zal overigens ook niet zoveel schelen qua tarief. 

 

In privé heeft wel als nadeel dat bij het einde van de TBS (bijv omdat je de BV verkoopt) er afgerekend moet worden over de waardestijging, ook als je het pand niet verkoopt!

 

Als je geld aan je BV leent vanuit privé dan valt die lening overigens ook onder de TBS.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Als je geld aan je BV leent vanuit privé dan valt die lening overigens ook onder de TBS.

En wat is daarvan het nadeel? Ik neem aan dat als je geld uit prive aan de BV leent de BV deze normaal terug dient te betalen met rente. Die rente is dan neem ik aan wel onbelast. 

2 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.