• 0

Btw-administratie bij factuur van Amazon voor commissie en platformkosten

Hoi allemaal,

 

Ik heb even wat hulp nodig bij de BTW afhandeling van Amazon. Ik ontvang een factuur vanuit Amazon Services Europe S.à r.l. uit Luxemburg met een Luxemburg BTW nummer.

 

Ze sturen een factuur voor bv de kosten van het platform en commissie kosten voor verkopen, zie hieronder een voorbeeld uit de factuur. Nou is dit heel vreemd, ze lijken de BTW niet te verleggen. Als ik de BTW code 'verwerving binnen EU' in Exact gebruik dan krijg ik een exclusief BTW opgaaf. Dan zou ik 39 euro moeten intikken als totaal bedrag en dan rekent Exact idd 8,19 BTW erbovenop. Maaarrrrrr in de incasso's en stortingen die Amazon doet verrekenen ze alles met elkaar (verkopen, kosten van commissie, kosten van adverteren etc.). Als ik dan ga afletteren moet ik die boeking (incasso of storting) splitsen en het boeken op de van toepassing zijnde transacties (kosten, inkomsten etc). Echter krijg ik dat alleen passend als ik als totaal bedrag van 47,19 heb staan en niet de 39 euro (plus de 8,19 BTW). 

 

Heeft iemand anders hier vaker mee gedeald? Hoe moet ik dit nu goed in de administratie verwerken? Hopelijk heb ik het goed uitgelegd en kan een fiscaal wonder mij hierbij helpen:)

 

VOORBEELD:

 

Datum Omschrijving Prijs

(Exclusief btw) Btw% Btw Totaal
01/01/2024 Verkopen via Amazon EUR 39.00 21.00% EUR 8.19 EUR 47.19

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je als ondernemer iets ingekocht hebt bij iemand die eigenlijk aan particulieren levert (en daar lijkt het hier wel op!) en dus (zoals het dan ook hoort, althans in vele/sommige situaties) BTW afdraagt in het "EU land" waar dan de BTW ook werkelijk verschuldigd is, dan kan je dat dan weer - als ondernemer uiteraard, een ook als je de inkoop zelf gebruikt voor belaste prestaties - als voorbelasting aftrekken in je eigen aangifte. Uiteraard moet je dan ook over een deugdelijke inkoopfactuur (met alle verplichte gegevens) beschikken.

 

De vraag in dit geval is echter of de leverancier/dienstverrichter wel of niet Nederlandse BTW heeft berekend of iets anders (21% komt wel vaker voor binnen de EU namelijk).

 

Wanner zij (met alle juiste vermeldingen) Nederlandse BTW berekend hebben, dan is dat verder gelijk aan een NL leverancier.

   

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Op 22-3-2024 om 11:54, Lukraak91 zei:

Ze sturen een factuur voor bv de kosten van het platform en commissie kosten voor verkopen, zie hieronder een voorbeeld uit de factuur. Nou is dit heel vreemd, ze lijken de BTW niet te verleggen. Als ik de BTW code 'verwerving binnen EU' in Exact gebruik dan krijg ik een exclusief BTW opgaaf.

Ik ben niet bekend met Exact maar verkopen is geen "verwerving binnen EU". 

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Wanneer je als ondernemer iets ingekocht hebt bij iemand die eigenlijk aan particulieren levert (en daar lijkt het hier wel op!) en dus (zoals het dan ook hoort, althans in vele/sommige situaties) BTW afdraagt in het "EU land" waar dan de BTW ook werkelijk verschuldigd is, dan kan je dat dan weer - als ondernemer uiteraard, een ook als je de inkoop zelf gebruikt voor belaste prestaties - als voorbelasting aftrekken in je eigen aangifte. Uiteraard moet je dan ook over een deugdelijke inkoopfactuur (met alle verplichte gegevens) beschikken.

 

De vraag in dit geval is echter of de leverancier/dienstverrichter wel of niet Nederlandse BTW heeft berekend of iets anders (21% komt wel vaker voor binnen de EU namelijk).

 

Wanner zij (met alle juiste vermeldingen) Nederlandse BTW berekend hebben, dan is dat verder gelijk aan een NL leverancier.

   

Amazon geeft op deze factuur aan dat ze vanuit Luxemburg leveren, met een Luxemburgs BTW nummer. Ik vermoed dan ook dat ze de BTW vanuit Luxemburg berekenen. Dus in het voorbeeld 39 euro kale kosten en 8,19 euro BTW Luxemburg. Dat kun je als inkoopboeking ook zo boeken.

Alleen als je het dan vervolgens gaat afletteren dan moet ik een afschrijving van 47,19 euro afletteren. Als ik dan de inkoopboeking erbij pak dan mag ik maar 39 euro afletteren op deze boeking, omdat hij die BTW niet meerekent om te mogen afletteren. Dat is het vreemde... In de aflettering krijg ik het zo dus niet voor elkaar, terwijl ik het BTW technisch volgens mij wel correct inboek.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Lukraak91 zei:

Amazon geeft op deze factuur aan dat ze vanuit Luxemburg leveren, met een Luxemburgs BTW nummer. Ik vermoed dan ook dat ze de BTW vanuit Luxemburg berekenen.  

Het hoge BTW tarief in Luxemburg is maar 16%. 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Bert. zei:

Het hoge BTW tarief in Luxemburg is maar 16%. 

 

Hmm dat is wel vreemd, rekenen ze dan gewoon toch Nederlandse BTW die in Nederland wordt opgegeven? Waarom zouden ze dan 21% rekenen? Deze informatie staat op de factuur:

Amazon Services Europe S.à r.l., 38 avenue John F. Kennedy, L-1855, Luxemburg R.C.S. Luxembourg: B 93815; KvK-registratienummer: 100416 Btw-nummer LU19647148

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Bert. zei:

Het hoge BTW tarief in Luxemburg is maar 16%. 


Ik lees deze info trouwens op hun Q&A. Betekent dit dan dat ze NLe BTW rekenen en ik het ook zo in de administratie moet zetten?

1. Je aankopen kunnen vanuit verschillende EU-lidstaten bij jou worden bezorgd. Wanneer je je btw-nummer indient voor aankopen bij Amazon.nl en dat btw-nummer door ons is geverifieerd, bepalen onze systemen of er btw op je aankopen in rekening wordt gebracht en maken ze automatisch een geldige btw-factuur in overeenstemming met de regelgeving binnen de EU en rondom je lokale btw-wetgeving.

2. Als er geen btw op je aankopen in rekening wordt gebracht, blijf je zelf verantwoordelijk voor btw-verplichtingen, volgens de Europese regelgeving en je lokale btw-wetgeving (indien van toepassing).

3. Indien van toepassing blijf je verantwoordelijk voor het voldoen aan btw- en overige aangifteverplichtingen volgens de Europese regelgeving en je lokale btw-wetgeving.

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Dus had je jouw BTW nummer moeten doorgeven en dan was de BTW verlegd naar jou. Dan was dit gedoe niet nodig geweest.

 

 

OK die heb ik nu direct ingevoerd voor het volgende kwartaal dan. Maar nu ben ik er dus nog steeds niet over uit hoe ik dit in de administratie moet verwerken....

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Persoonlijk zou ik - gezien je niet zeker weet wat voor BTW zij nou eigenlijk berekend hebben - het bedrag van € 47,19 registreren zonder BTW. 

En hoe je dat in jouw systeem moet doen: Geen idee, daar heb je vast een 'BTW-code' voor ("geen BTW" of zoiets).

Ja die code is er, ok dank voor de tip.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.