• 0

Btw voor Duitse zakelijke klanten

Ik ben bezig om een Duits platform in de markt te zetten. De markt die er is is meer dan enorm, en aan potentieel dus geen gebrek. Het platform heeft ook nog eens een ijzersterke domeinnaam, en omdat er geen inkoop is (het is een promotioneel platform) zijn er maar heel weinig zorgen. Op zich hartstikke leuk.

 

Waar ik op vastloop (of het is gewoon een blinde vlek) is de BTW.

 

Het platform is juridisch gezien Nederlands. Het is eigendom van een Nederlandse BV, en die BV verstuurt vanuit Nederland facturen naar de Duitse klanten. 

 

Alle klanten zijn zakelijk, en hebben een geldig BTW-nummer. Bij registratie toetst het systeem de geldigheid van het BTW-nummer op VIES.

 

Zoals ik het zie heb ik weliswaar een zakelijke aktiviteit op Duits grondgebied en moet ik me houden aan de Duitse wetgeving en regels, maar liggen omdat alles vanuit Nederland wordt gefactureerd de fiscale verplichtingen uitsluitend in Nederland.

 

Eerste vraag is of dat juist is.

 

Omdat de klanten vanuit hun positie bekeken iets aanschaffen in het buitenland (promotie op de website) hoef ik hen geen BTW in rekening te brengen. Immers, als ik iets koop in Duitsland betaal ik ook geen BTW.

 

Tweede vraag is of ook dat juist is. 

 

Wie weet het antwoord op beide vragen?

 

Alvast mijn hartelijke dank.

 

 

briefondernummer.nl

contactadvertenties, zoals vroeger

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
17 uur geleden, BRIEFONDERNUMMER.NL zei:

Zoals ik het zie heb ik weliswaar een zakelijke aktiviteit op Duits grondgebied en moet ik me houden aan de Duitse wetgeving en regels, maar liggen omdat alles vanuit Nederland wordt gefactureerd de fiscale verplichtingen uitsluitend in Nederland.

 

De fiscale verplichting voor de verkoper ligt in het land van waaruit de producten verzonden worden, voor de koper in het land waar hij de goederen ontvangt. 

 

 

17 uur geleden, BRIEFONDERNUMMER.NL zei:

 en omdat er geen inkoop is (het is een promotioneel platform) zijn er maar heel weinig zorgen.

Wie zijn dan de verkopers en wie maak de verkoopfactuur op? Klinkt als dropshipping?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bert en Shoptillyoudrop,

 

het platform waar het om gaat is als je het heel kort samenvat een platform waar webwinkeliers hun aanbiedingen op kunnen plaatsen, met daaronder een button die rechtstreeks doorlinkt naar de aanbieding in de webwinkel van de aanbieder zelf. Ze rekenen zelf af met de klant en zijn geen provisie verschuldigd. Het platform toont slechts de aanbieding, ondernemers plaatsen die zelf online en kunnen die ook als daar behoefte aan is 24/7 wijzigen, verwijderen et cetera. 

 

De domeinnaam is dermate sterk dat niemand hem vergeten kan, en de prijsstelling is 99 cent per aanbieding per week. Dus voor een euro bereik je bij wijze van spreken heel Duitsland. Met rond de 500.000 webwinkels in Duitsland waarvan 95 procent moeite heeft met de kosten van adverteren is die euro een uitkomst. De massa adverteerders zorgt er wel voor dat het publiek de site leert kennen. Een redelijk conservatieve prognose geeft aan dat rond de 300.000 webwinkels er na een jaar gebruik van maken. 

 

Technisch is het geheel ook wel klaar voor de start. De hosting kost een vermogen (veel bezoekers is leuk, maar zonder de goede servers is het nog niks) en ondanks de mooie prognose ben ik blij als ik het eerste jaar uit de rode cijfers blijf. Prognoses zijn tenslotte geen garanties. 

 

Omdat ik naast Duitse webwinkels natuurlijk ook graag de Nederlandse webwinkeliers als klant zie is dat hele BTW verhaal redelijk belangrijk. Want wie weet zijn er ook wel Belgische bedrijven of Franse. De feedback wordt dan ook enorm gewaardeerd. Hoewel het een mooi en leuk project is moet ik zeggen dat het voor mij eigenlijk een paar maten te groot is (ik hou meer van kleinere projectjes zoals briefondernummer.nl) en door het internationale karakter ook op het vlak van de BTW even wat mistig was. En als ik ergens geen gedoe mee wil is het wel de belastingdienst. 

 

Maar goed, ik heb nu het handvat dat ik nodig heb, waarvoor mijn dank. Als het geheel startklaar is PM ik de URL door. 

briefondernummer.nl

contactadvertenties, zoals vroeger

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.