• 0

Spaanse autonomo wil Nederlandse klanten bedienen, soms ook in Nederland

Goedemorgen,

 

Een vriendin van mij is een Spaanse autonomo wil onder andere Nederlandse particulieren klanten bedienen, soms ook in levende lijve in Nederland als die behoefte er is. Maar vooral online. Ze wil, als er vraag is om live te meeten, wel een kantoor huren voor de keren dat ze in Nederland is. Optie is full time kantoor huren of een flexlocatie huren.

 

Volgens mij mag ze dat gewoon doen als Spaans bedrijf. Ook een kantoor huren kan denk ik als een verhuurder daarmee akkoord gaat. Ze is minder dan 183 dagen in Nederland dus daarmee niet Nederlands belastingplichtig voor de inkomstenbelasting. Hoeveel dagen ze wel in Nederland is, is nog niet duidelijk. Mogelijk 1 week per maand.

 

Ik moet nog uitzoeken hoe dat zit met de btw. (vrijgesteld??) En of ze haar bedrijf moet melden bij de Nederlandse belastingdienst. Mocht je daar iets over kunnen zeggen dan hoor ik het graag.

 

Klopt mijn denkwijze?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joost,

 

Zij adviseert mensen om naar Spanje te gaan voor medische trajecten. Het informeren daarover gaat online. Maar mogelijk dat iemand haar eerst in persoon wil spreken. Zij is zelf geen arts maar coördinator.

 

Groet!

Link naar reactie
  • 0

Dat lijken mij geen vrijgestelde diensten, omdat zij geen medische handelingen verricht. 

 

Als zij deze diensten online aanbiedt aan particulieren, dan is mijn aanname dat ze daarvoor Spaanse  BTW in rekening dient te brengen. Komt zij daarvoor naar NL dan zou de dienst (want heeft wel te maken met medische diensten dus belast waar die plaats vindt) belast zijn met NL BTW. Mogelijk kan ze dan gebruik maken van de kleine ondernemersregeling.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het zijn geen vrijgestelde diensten inderdaad. De behandelingen zijn in spanje. Maar omdat het gaat om hele persoonlijke ingrepen kan het zijn dat er een gesprek plaats vindt in Nederland. Voor het vertrouwen.

 

Maar zeg je eigenlijk dat ze mogelijk voor die gesprekken naast een Spaanse autonomo een Nederlandse EMZ zou moeten oprichten? Kan dat uberhaupt wel?

 

Link naar reactie
  • 0

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.