• 0

Lijfrente bedingen in de BV

Beste forumleden, 

Binnenkort zal ik mijn EMZ geruisloos inbrengen in een BV. Ik wil het e.e.a. helder hebben voordat ik met de accountant in gesprek ga.

Ik heb namelijk een FOR opgebouwd van 36K in mijn EMZ. Bij een geruisloze inbreng in de BV heb ik de keuze uit een lijfrente product bij een financiele instelling of een lijfrente bedingen in de BV. Persoonlijk neig ik naar een lijfrente in de BV, maar lees ook dat ik rekening moet houden met een tegenvaller op het momnent van uitkeren vanwege het verschil in de marktrente vs rekenrente. 

Dan is mijn vraag (of eigenlijk vragen):
- Is het mogelijk de lijfrente voor bijvoorbeeld 20 jaar te bedingen in de BV (zodat ik daar investeringen mee kan doen) en voor het einde van de looptijd mijn lijfrente onderbreng in een lijfrenteproduct bij een financiele instelling tot en met mijn AOW leeftijd? Enig idee wat daar de gevolgen van zijn?
- Zou ik bij het afstorten van mijn lijfrente in een lijfrente product alsnog moeten afrekenen voor de vrijval?
- Indien dit mogelijk is, welk bedrag zou ik over moeten hevelen? 36K + de marktrente? Of is dat 36K + rekenrente?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Sonerr, Welkom

 

Je kunt een in de BV ingebrachte lijfrente altijd doorstorten naar een lijfrente bij een bank of verzekeraar. 

 

Daarbij gaat de overdracht tegen waarde economisch verkeer. Dus inleg plus de commerciële oprenting, ipv de fiscale 4%. In de VPB niet echt wel met 4% gerekend worden, dus daar kan inderdaad een stukje belasting ontstaan als de commerciële rente lager is dan 4%

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Interessant, geldt dit alleen voor een overdracht tijdens de uitkeringsfase? Met andere woorden, kun je deze heffing voorkomen door tijdens de opbouwfase over te dragen, waarbij uitsluitend de koopsom en oprenting conform het u-rendement overgemaakt moeten worden?

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Signature zei:

waarbij uitsluitend de koopsom en oprenting conform het u-rendement overgemaakt moeten worden?

Nee dus, zie mijn reactie boven de jouwe:

 

Op 8-6-2024 om 08:04, Joost Rietveld zei:

Daarbij gaat de overdracht tegen waarde economisch verkeer. Dus inleg plus de commerciële oprenting, ipv de fiscale 4%. In de VPB niet echt wel met 4% gerekend worden, dus daar kan inderdaad een stukje belasting ontstaan als de commerciële rente lager is dan 4%

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Nee dus, zie mijn reactie boven de jouwe:

 

Geldt ook in de opbouwfase

Dank Joost, dus ook bij een overdracht in de opbouwfase kan een Vpb afrekening gelden bij verschil met de fiscale/fictieve 4% rente.

Link naar reactie
  • 0

Wederom dank. Dus resumerend kan je heffing voorkomen door tijdens de opbouwfase de koopsom+oprenting zoals opgenomen in de overeenkomst af te storten/over te dragen volgens fiscale voorwaarden. 
 

Heffing tijdens de opbouwfase zou dan alleen spelen bij een negatief u-rendement lijkt me. Omdat je die vrijval verplicht dient te nemen. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    12 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.