• 0

BV holding met terugwerkende kracht - dubbel belasting betalen?

Hallo,

Ik ben voornemens mijn eenmanszaak met terugwerkende kracht per 1 januari om te zetten naar een BV holding structuur. Nu had ik op mijn zakelijke rekening op 1 januari 2024 nog een bedrag staan van 30.000 euro. Dit had ik ook zonder belastinggevolgen naar privé kunnen halen, omdat er IB al over betaald was. 

Op de akte van inbreng staat dit bedrag nu echter ingebracht in m'n bv. Dat betekent dan toch dat ik er dividenbelasting over moet betalen? Terwijl ik er al IB over betaald heb. 

Weet iemand misschien hoe dat werkt en of ik dat nog kan voorkomen? Alvast bedankt!!

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0
4 uur geleden, Vmeulen zei:

Dat betekent dan toch dat ik er dividenbelasting over moet betalen? Terwijl ik er al IB over betaald heb. 

Gelukkig niet. 

Wel is het zo dat dit bedrag nu drie jaar beklemd is. Na die drie jaar kun je het er onbelast uit halen door agio (wat het nu is) om te zetten in agiobonusaandelen en daarvan de nominale waarde te verlagen (2 aktes notaris).

Dit had je adviseur je overigens ook wel even mogen melden....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hoi Joost,

bedankt voor je reactie. De akte is nog niet gepasseerd, dus ik kan het eventueel aan laten passen misschien. Kan ik dat privé bedrag dan ook met terugwerkende kracht naar m’n privé brengen, zodat ik de bv start met een lager eigen vermogen?

Dat scheelt dan weer twee aktes bij de notaris 😉

• 0

Dat zou ik even overleggen met degene die de inbrengbeschrijvingen gemaakt heeft. 

Want dan zul je de aangifte 2023 opnieuw moeten indienen, waarbij je op 31-12-23 die 30k naar privé onttrekt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar